کد خبر: ۱۴۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

خانه تاریخی در بافت اصیل کازرون با خاک یکسان شد

خانه تاریخی معروف به «خانه خانم نظری» در بافت تاریخی کوی مصلی و در میدان‌گاه معروف به «گازرگاه» با خاک یکسان شد تا کازرون بخش دیگر از هویت و تاریخ خود را از دست بدهد.
به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه، برحسب گزارش‌های مردمی «خانه خانم نظری» در هفته جاری تخریب شده است.

خانه اصیل «خانم نظری» پائین تر از خانه تاریخی اولیا در میدان گازرگاه در بخش جنوبی «میدان تاریخی خیرات» قرار داشت و به علم و پرچم آن معروف بود که از حدود 70 یا 80 سال قبل و در جریان یک حادثه مرتبط با اعتقادات دینی به صورت دائمی در حیاط این خانه قدیمی و به سمت میدان قرار داده شده بود، هرچند اهمیت تاریخی این خانه نیز قابل توجه و احتمالا مربوط به بیش از یک قرن گذشته بوده است.

طی سه ماه گذشته «خانه خانم نظری» چندمین خانه تاریخی و قدیمی کازرون است که به طور کلی تخریب می شود، این در حالی است که پیشتر دغدغه مندان میراث فرهنگی از شهرداری و اداره میراث فرهنگی کازرون خواسته بودند تا با برنامه ریزی و ایجاد سازوکار مناسب به مانند دیگر شهرهای تاریخی ایران از تخریب  بیشتر بافت اصیل و حذف همیشگی آثار هویتی کازرون جلوگیری کنند.

هنوز  مشخص نیست که آیا تخریب «خانه خانم نظری» با مجوز شهرداری کازرون صورت گرفته است یا خیر، اما هرچه هست هنوز شهرداری کازرون همراه با اداره میراث فرهنگی این شهر گام قابل توجه و تاثیرگذاری برای حفاظت از ابنیه قدیمی و بافت اصیل شهر  کازرون برنداشته اند و در سکوت و انفعال مسئولان شهری کازرون، بافت تاریخی این شهر در آستانه محو و انقراض کامل قرار گرفته است.

برخی کارشناسان میراث فرهنگی، خانه های قدیمی و بافت اصیل شهر کازرون را به دلیل دارا بودن سقف های طاقی و هشتی های منظم در استان فارس، شهر تاریخی منحصر به فرد این استان توصیف  کرده بودند و نگاهداری و احیای بافت تاریخی کازرون را برای تبدیل شدن این شهر به مرکز گردشگری تاریخی ضروری عنوان کرده بودند.

انتهای پیام/ر/م

نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان