کد خبر: ۱۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

افزایش ماهانه 300 نفر به زندانیان فارس

مدیرکل زندان‌های استان فارس گفت: افزایش بی‌رویه جمعیت زندان‌ها، مشکلی شده که ممکن است به بحران تبدیل شود، به طوری که در ماه حداقل 300 نفر به تعداد زندانیان زندان‌های استان فارس افزوده می‌شوند.

ناصر جعفرقلی در نشستی که با حضور استاندار و مدیرکل دادگستری فارس با هدف بررسی مشکلات زندان‌های این استان در زندان مرکزی شیراز برگزار شد با بیان اینکه ایجاد مکانی به‌نام زندان با هدف برقراری نظم و امنیت در شهرها ضروری است، اظهار داشت: هدف ما این است که با بررسی مشکلات زندان‌ها، شاهد بهبود وضعیت اجتماعی در سطح این استان و کشور باشیم.
جعفرقلی افزود: فارس از تیم مدیریتی با انسجامی برخوردار شده و امید است با پیگیری و برنامه‌ریزی در آینده نزدیک شاهد اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده در این استان باشیم.
مدیرکل زندان‌های فارس ادامه داد: برنامه‌های قوه قضائیه به نحوی تدوین شده که توانمندی و خلاقیت برای انجام هر کاری امکان‌پذیر است اما اجرای تمام این برنامه‌ها به اعتبارات تعیین شده و کمک‌های معقول مسئولان ارشد بستگی دارد.
وی اضافه کرد: همان‌گونه که در بازدید شاهد آن بودیم توانمندی در زندان‌ها وجود دارد و برای اینکه بتوانیم به رهنمود حضرت امام راحل (ره) جامه عمل بپوشانیم تا زندان‌ها به دانشگاه علم‌آموزی تبدیل شوند، به حمایت مالی دولت و مسئولان امر نیاز داریم.
جعفرقلی ابراز داشت: نخستین مدرسه عالی قرآنی در زندان‌های کشور، در زندان مرکزی شیراز راه‌اندازی شد که این نشان از توانمندی مسئولان امر دارد.
مدیرکل زندان‌های فارس تصریح کرد: فعالیت‌های اشتغالزایی، آموزشی، روان‌درمانی و... در زندان‌ها در حال انجام است و زمانی که این توانمندی‌ها ایجاد شود، زندانی نیز در زندان احساس آرامش و امنیت می‌کند که با هدف اصلاح و تربیت در زندان‌ها نگهداری می‌شود.
این مقام عالی زندان‌های فارس با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل زندان‌های این استان، افزایش بی‌رویه آمار جمعیت کیفری است گفت: افزایش بی‌رویه جمعیت زندان‌ها، مشکلی بوده که ممکن است به بحران تبدیل شود، به طوری که در ماه حداقل 300 نفر به تعداد زندانیان زندان‌های استان فارس افزوده می‌شوند.
جعفرقلی با بیان اینکه زندان‌ها با کمبود نیروی انسانی مواجه‌اند افزود: زندان‌های این استان با کمبود پزشک، دندانپزشک، چشم‌پزشک و به طور کلی متخصص مواجه هستند و نیاز است حتی برای یکبار در ماه متخصصان به زندان‌ها مراجعه کنند اما پزشک عمومی و اورژانس نیاز ضروری است.
وی با اشاره به کاهش اعتبارات زندان‌های این استان در سال جاری تصریح کرد: با توجه به اینکه روزانه شاهد ورود افراد بسیاری به زندان‌ها هستیم اما در عین حال افزایش 35 درصدی زندانیان، اعتبارت هزینه‌ای این اداره کل 2،13 درصد نسبت به ابتدای سال گذشته کاهش داشته است.
مدیرکل زندان‌های استان فارس در ادامه گفت: در سفر هیئت وزیران به استان فارس، مصوب شد زندان عادل‌آباد به خارج از محدوده‌های شهری جا به جا شود و از این رو به کمک مسئولان این استان در این بخش نیاز مبرم داریم.
در ادامه ذبیح‌الله خدائیان رئیس کل دادگستری فارس ضمن برشمردن نیازهای زندان‌های این استان از مسئولان امر خواست تا به این نیازها توجه اصولی و دقیق داشته باشند که مشکلی پیش نیاید و برنامه‌های خوب زندان‌ها با جدیت پیگیری شود.
در پایان، حسین صادق عابدین استاندار فارس با جمع‌بندی مطالب مطروحه در جلسه، دستورات لازم را برای اقدام، در مورد انتقال زندان عادل آباد با فوریت هر چه بیشتر و همچنین اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان، تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی زندان‌ها به ویژه کادر متخصص و تأمین بودجه مورد نیاز زندانیان را صادر کرد و مقرر شد معاونان استاندار امور را تا حصول نتیجه نهائی پیگیری کنند.
در این بازدید حجت‌الاسلام جابر بانشی دادستان شیراز، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی این استان، رؤسای زندان‌های شیراز و مسئولان ستادی اداره کل زندان‌های فارس نیز حضور داشتند.
استاندار فارس، معاونان وی و رئیس کل دادگستری و مدیرکل زندان‌های فارس از مجتمع حرفه‌آموزی و کاردرمانی فارس نیز بازدید و در ارتباطی چهره به چهره با مددجویان مشکلات آنان را بررسی کردند.

 

فارس

نظرات بینندگان