کد خبر: ۱۴۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
مدیرحوزه علمیه منصوریه در گفتگو با «شیرازه»؛

عید فطر جشن بازگشت انسان به فطرت خداوندی است

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا حدائق گفت: با انجام گناهان، فطرت انسان دچار تیرگی می شود لذا پس از یک ماه بندگی در ماه مبارک رمضان، پرهیز از محرمات و پیروزی در مقابل شیطان مسلمان این پاکی فطرت و بازگشت به خداوند متعال را در عید فطر جشن می گیرند.
به گزارش سرویس فرهنگ و اندشه های دینی شیرازه، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا حدائق مدیرحوزه علمیه منصوریه شیراز و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار این رسانه با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر در تشریح ماهیت این عید بزرگ مسلمانان گفت: برای پی بردن به ماهیت عید فطر اول باید به معنی این کلمه بپردازیم، عید فطر از دو بخش عید و فطر تشکیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق ادامه داد: واژه عید در قرآن مجید یک بار در سوره مریم آیه ۱۱۴ بیان شده و آن هم در رابطه با جریان  حضرت عیسی علیه السلام است که وقتی با حواریون و شاگردان مخصوص خودشان بودند لذا شاگردان برای تکمیل ایمان خودشان به پیامبرخدا گفتند که آیا پروردگار می تواند غذایی از آسمان برای ما بفرستد؟

وی با بیان اینکه حضرت عیسی از تقاضای حواریون بوی شک و تردید رو برداشت کرد لذا نگران شد و به اینها فرمود که از خدا بترسید که ایمان دارید، اظهار داشت: ولی بعد حضرت به مقصود پی بردند که می خواهند معجزه بزرگی از حضرت عیسی(ع) ببینند و به واسطه این معجزه قلبشان پاک و سرشار از اطمینان شود.

این کارشناس مذهبی افزود: حضرت عیسی(ع) دست خود را به آسمان بلند کردند و این آیه را که فرمودند " اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ ۖ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ" بدین معنی که بارالها، ای پروردگار ما، تو بر ما از آسمان مائده‌ای فرست تا (این روز) برای ما و کسانی که پس از ما آیند روز عید مبارکی گردد و آیت و حجّتی از جانب تو برای ما باشد، و ما را روزی ده، که تو بهترین روزی دهندگانی.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق با بیان اینکه پس از دعای پیامبر خدا مائده نازل شد و از آسمان بر زمین آمد، ادامه داد: این لحظه برای حواریون بازگشت به په پیروزی، پاکی و ایمان به خدا بوده و به واسطه این معجزه ایمان حواریون به یقین رسیدند لذا واژه عید بنابراین آیه شریفه روز بازگشت به پیروزی است.

مدیرحوزه علمیه منصوریه خطبه شعبانیه که رسول گرامی اسلام (ص) برای مسلمین ایراد فرمودند را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: آقا امیرالمومنین علی علیه السلام که راوی این خطبه هستند می فرمایند که از پیامبر سوال کردم بهترین کار در این ماه چیست؟ پیامبر فرموند: بهترین کارها در این ماه پرهیز از محرمات است. 

عید فطر جشن بازگشت انسان به فطرت خداوندی است

وی تصریح کرد: یکی از وظایف شخص روزه دار ترک محرمات است کما اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) چنین فرمودند که روزه دار حقیقی فردی است که زبان، شکم و اعضا و جوارح از حرام کنترل شود، لذا روزه دار فردی نیست که نخوردن و نیاشامیدن بلکه از حرام خودداری کند.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق ماه رمضان را ماه تمرین بندگی و آموزش برای چگونه زیستن در سایر ایام سال دانست و اذعان نمود: در ماه مبارک رمضان طبق آمار رسمی، بزه کاری ها و جرم و جنایت به شدت کاهش پیدا می‌کند و دلیل آن برکت این ماه عزیز است لذا بی دلیل نیست که پیامبرگرامی اسلام(ص) میفرمایند که ماه رمضان ماه مهمانی خداوند است که خداوند برکاتی را قرار داده اند و فرصتی برای تربیت نفس می باشد.

به گفته این کارشناس مذهبی، ماه رمضان خروج از رذائل اخلاقی و بدی‌ها، و گناهان ارتکاب جرم و جنایت باشد لذا بعد از یک ماه روزه داری روز عید فطر بازگشت به خداوند متعال و فطرتی که خداوند تبارک و تعالی پاک سرشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق بیان داشت: در سوره روم ایه  30 خداوند می فرماید که فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ یعنی فطرتی که به انسان عنایت شده از خداوند بوده و خداجو است لذا در عید فطر انسان به سمت فطرت اصلی خود باز می گردد.

مدیرحوزه علمیه منصوریه ضمن بیان اینکه با انجام گناهان، فطرت انسان دچار تیرگی می شود، افزود: پس از یک ماه بندگی در ماه مبارک رمضان، پرهیز از محرمات و پیروزی در مقابل شیطان مسلمان این پاکی فطرت و بازگشت به خداوند متعال را در عید فطر جشن می گیرند. روز عید فطر بازگشت به زندگی، پاکی و ایمان به خدا است. 

وی با تاکید براینکه افرادی که عید فطر را درک می‌کنند به معنای بازگشت به سمت پاکی، ورع و فطرت پاک است که خداوند متعال به بشریت عنایت فرموده است؛ اظهار داشت: وقتی راوی به نزد امام صادق(ع) آمد و از ایشان سوال پرسید که چه روزی روز عید است؟ امام در جواب فرمودند که آن روزی که در آن روز گناه مرتکب نشوید لذا روز عید به معنی فاصله گرفتن از گناهان و برگشت به صراط مستقیم و ایمان است. 

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان