کد خبر: ۱۴۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

آغاز عملیات گرده‌ افشانی انجیر دیم در نی ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: عملیات گرده‌افشانی درختان انجیر دیم شهرستان نی ریز در سطح ۵۰۰۰ هکتار از باغ‌های نی ریز آغاز شده است.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز، بیان کرد:  بردهی انجیرستان‌های نی ریز از دهه سوم اردیبهشت ماه آغاز شده  و تا تیرماه ادامه دارد که به‌ دلیل کاهش بارندگی، امسال باغداران از برکمتری برای بردهی باغ‌های خود استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: گرده‌ افشانی براساس استاندارد‌های خاص نسبت به سن درختان با مشاوره کارشناسان انجام می شود و به لحاظ فنی، زمانی که قطر میوه انجیرخوراکی به ۹ تا ۱۳ میلی متر برسد بهترین زمان گرده افشانی است.

بصیری ادامه داد: ۹۸درصد از ارقام انجیر باغ‌ها رقم سبز صادارتی است که این رقم از انجیر موجود در شهرستان برای تولید میوه نیاز به انجام گرده افشانی توسط زنبور بلاستوفاگا دارد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نی ریز افزود: انواع ارقام گرده افشان موجود، دانه سفید، قاسمی (پوزدنبالی)، کوهکی، تومسجدی، خرمایی، ویل وحشی، شاه انجیری، دانه‌سبز، آتشی، فریدونی، آبگزی، فعل سربسته و مهارلویی است که رقم‌های برانجیر استفاده شده در نی ریز بیشتر قاسمی و دانه سفید است و از شهر‌های همجوار، چون ایج و استهبان تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت برانجیر متغیر بوده و هرکیلو حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار ریال خرید و فروش می‌شود اضافه کرد: بری قابل استفاده و مفید است که زنبورگرده افشان (بلاستوفاگا) کافی و گرده مناسب برای تلقیح میوه‌های خوراکی مانند زرد، زیادرس و در هنگام لمس کردن سرد (سردخانه ای) نبوده و فاقد آفت زنبور نارنجی رنگ ترومیده است.

بصیری اظهار کرد: در زمان گرده افشانی انجیر، باید دقت شود میوه‌ی بَر آسیب نبیند و کمترین فشار به آن وارد شده تا تلفات زنبور آن کم و در نتیجه با افزایش طول عمر آن فرصت و تعداد دفعات خروج زنبور‌ها بیشتر شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: میوه‌های درخت برانجیر غیر خوراکی و دارای گل‌های نر و ماده هستند و درخت گرده افشان در سال  سه محصول پاییزه زمستانه وبهاره تولید می‌کند که زنبور‌های میوه بهاره از آن خارج شده و به دنبال محصول پاییزه برای تخم گذاری می‌گردند که به طور ناخواسته وارد میوه انجیرخوراکی شده و عمل گرده افشانی را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/ع/ر
برچسب ها: نی ریز ، شیرازه ، انجیر
نظرات بینندگان