کد خبر: ۱۴۸۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
افزایش رفتارهای پر خطر نوجوانان در فضای مجازی زنگ خطر جدی برای دولت و ملت:

ترغیب نوجوانان به خودکشی در یک گروه واتساپی!/ ضرورت اقدام جدی در برخورد با عوامل این گروه ها

این روزها خبر از افزایش خودکشی های بی مقدمه و عجیب و غریب در بین نوجوانانی به گوش می رسد که به گفته خانواده هایشان قبل از اقدام به خودکشی کمترین مشکل و چالش را با خانواده و اطرافیان داشته اند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، بحث سلامت روان و برخورداری افراد از سلامت روانی یکی از موضوعات مهمی است که در هر جامعه محوریت تمرکز و موضوعی اساسی در برنامه ریزی های کلان پزشکی و اجتماعی دارد، چرا که جامعه و افراد برای برخورداری از یک زندگی مفید و سالم نیاز دارند تا همچنان که از سلامت جسمی برخوردارند از سلامت روانی نیز برخوردار باشند.

در کشور این روزها آمار و اعداد مختلف و بعضا نگران کننده ای از باب به خط قرمز رسیدن (و حتی رد کردن آن) در خصوص سلامت روان ایرانیان مطرح می شود؛ مساله ای که به نظر می رسد با درصد بالای پرونده های تشکیل شده در قوه قضاییه نشان از افزایش خشونت و کاهش تاب آوری مردم داشته و آنان را مستعد خشونت و پرخاشگری ساخته است؛ داستانی که متاسفانه در مقایسه ها و آمارهای بین المللی نیز تایید می شود و عوامل متعددی از جمله اقتصاد، سیاست، زندگی مدرن و ... را می توان در ایجاد آن دخیل دانست.

 اما در این میان آنچه بیش ازهمه نگران کننده است و کمتر مورد توجه قرار می گیرد و یا اصلا به آن توجهی نمی شود کاهش سن اعتیاد و خودکشی است، آن هم در بین نوجوانانی که درک کمتری از مباحث اقتصادی و سیاسی دارند. از طرفی گسترش فضای مجازی و ارتباط بدون نظارت چه از سوی والدین و چه از سوی نهادهای قانونی مسئول در فضای مجازی از جمله دلایل این امر بر شمرده می شود.

این روزها آمارهای ارائه نشده و غیر رسمی خبر از افزایش خودکشی های بی مقدمه و عجیب و غریب در بین نوجوانانی می دهد که به گفته خانواده هایشان قبل از اقدام به خودکشی کمترین مشکل و چالش را با خانواده والدین و اطرافیان داشته اند.

تا قبل از ماجرای کرونا و دردسترس قرار گرفتن تلفن همراه و اتصال به فضای مجازی وضعیت شاید تا این اندازه نگران کننده نبود، اما از زمان شیوع کرونا و کوچ آموزش به فضای مجازی خانواده ها مجبور به تهیه گوشی و تلبت برای فرزندان خود شدند تا از تحصیل عقب نمانند اما عدم امکان نظارت مستمر بر گوشی های نوجوانان باعث شد روز به روز کنترل از دست خانواده ها خارج شده و بیش از گذشته ولنگاری و بی قانونی فضای مجازی باعث آسیب های جدی بر رفتار و سبک زندگی نوجوانان و حتی کودکان شود.

پیگیری خبرنگار شیرازه به اینجا رسید که ماجرا از یک گروه واتساپی سرچشمه می گیرد که چند هکر حرفه ای ادمین آن هستند و با اضافه کردن دانش آموزان از طریق لینک های مختلف گروهی تشکیل داده و رفتار ها و بازی های پر خطر را به افراد آموزش میدهند. در نهایت آنان را به انجام اقدامات خطرناکی از جمله خودکشی به شیوه های مختلف هدایت می کنند. قبلا هم شاهد ارتباطات واتساپی ازاین دست بودیم که با عنوان "چالش مومو" معروف شد.

ترغیب نوجوانان به خودکشی در یک گروه واتساپی!/ ضرورت اقدام جدی در برخورد با عوامل این گروه ها

و حالا پس از این اتفاقات عجیب و غریبی که در سراسر دنیا از جمله ایران رخ می دهد ونمونه های آن هم کم نیست، قرار بر آن شده تا طرحی را ارائه دهدند که بتواند نظارت، کنترل و صیانت از حقوق کاربران را تضمین کند، طرحی که از همان ابتدای امر با اما و اگرها، باید و نباید ها و مخالفت های بسیاری روبرو شد، به گونه ای که به گفته مرادی یکی از اعضا طراحی کننده این طرح ،باعث شد پس از بررسی های دقیق تر توسط متخصصان مختلف تیم اولیه طراحی کننده را کنار بگذارند و تیم جدیدی با یک متد و روش متفاوت این طرح را ارائه دهد.


به گفته مرادی در طرح دوم بسیاری ازنگرانی های گذشته در خصوص محدود شدن کاربران برطرف شده و مقرر گردیده از موتورجستجو هایی حمایت شود که تحت شرایطی خاص در ایران قابل کنترل باشند و در صورت بروز هر گونه تخلف و جرم در فضای مجازی به راحتی قابل پیگیری باشند تا کاربران به حقوق خود دست یابند.


و اما از هر چه بگذریم مبحث اصلی این گزارش توجه به سلامت روان نوجوانان و نظارت بر حضور در شبکه های اجتماعی است که باید مورد توجه هم خانواده ها و هم دولت و مجلس قرار گیرد،همچنین ورود جدی دستگاه قضایی به اینگونه پرونده ها وپیگیری مستمر این نهاد قضایی در برخورد با افراد مجرم است تا  هر چند وقت یک بار در گوشه و کنار این سرزمین شاهد اتفاقات ناخوش ایندی نباشیم که به جز حسرت و پشیمانی چیز دیگری رابه همراه ندارد.

حرف آخر اینکه:

با توجه به شیوع مجدد نوع جدیدی از کرونا در کشور و احتمال ادامه آموزش به سبک مجازی در کشور توجه به این موضوع و نظارت دقیق  و موثر بر فضای مجازی و همراه شدن خانواده ها به فرزندان خود در این فضا را از یک سو و صیانت دولت از حقوق افراد در فضا به اصطلاح مجازی را از سوی دیگر صد چندان میکند.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان