کد خبر: ۱۵۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰
مدیرکل انتقال خون استان فارس:

بحران کمبود خون در استان فارس جدی است

ترابی گفت: در حال حاضر با کمبود ذخایر تمام گروه‌های خونی استان به ویژه در گروه پر مصرف O- و +A روبه‌رو هستیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مسعود ترابی مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: اداره کل انتقال خون استان مشکل کمبود نیروی انسانی دارد و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر در قالب فوت و بازنشستگی، شاهد از دست دادن ۷۰ نیرو بوده‌ایم و با توجه به قوانین دولت جذب استخدام دولتی ممنوع است، بنابراین نتوانستیم نیرو جذب کنیم.

این مقام مسئول، کمبود نیرو در ۳ پایگاه خیرساز انتقال خون در نی‌ریز، استهبان و لامرد را محسوس‌تر از دیگر نقاط استان اعلام کرد و گفت: به دلیل کمبود نیرو نتوانستیم این یه پایگاه را بازگشایی کنیم و امر خونگیری در این سه پایگاه به صورت هفتگی از طریق تیم‌های سیار انجام می‌شود.

مدیرکل انتقال خون فارس تصریح کرد: در صورت تامین نیروی مورد نیاز برای این پایگاه‌ها در دو شیفت، یک بار مضاعفی بر دوش سازمان انتقال خون برداشته خواهد شد، چرا که ظرفیت خونگیری خوبی در جنوب استان وجود دارد.

ترابی اعلام کرد که این سه پایگاه به ۳۰ نیروی انسانی نیاز دارند و فرسودگی ناوگان خودرویی انتقال خون را از دیگر چالش‌های اساسی این اداره کل ذکر و عنوان کرد: هم‌اینک ۸ خودرو از رده خارج شده که قیمت خرید آن‌ها بالاست و برای تامین این میزان خودرو نیازمند ورود خیرین هستیم.

مدیرکل انتقال خون فارس همچنین با اشاره به پیشتازی فارس در جنوب کشور در حوزه آزمایشگاهی، گفت: تمام آزمایش‌های خون استان‌های بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد در فارس انجام می‌شود. البته این مهم به سهم خود نیز چالش کمبود نیروی انسانی را پیش آورده است و در حالی‌که آزمایشگاه خونگیری فارس کار ۳ استان را انجام می‌دهد، اما نیروی انسانی به آن افزوده نمی‌شود.

ترابی که معتقد است اگر نیروی انسانی به میزان کافی به فارس داده شود، می‌توان ظرفیت خونگیری را افزایش و تا حدودی کمبود خون را جبران کرد، گفت: در حال حاضر با کمبود ذخایر تمام گروه‌های خونی استان به ویژه در گروه پر مصرف O- و +A روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه حدود ۲۷۰۰ واحد خون و فرآورده‌های خونی نیاز پایه روزانه فارس است، اما حدود ۵۰۰ واحد تامین می‌شود و در واقع کمبود حدود یک سومی داریم، خاطرنشان کرد: برای ۷۳ مرکز درمانی در سطح استان نیاز به خون داریم و بیمارستان‌های پیوند اعضاء، تالاسمی شهید فقیهی و ۳ مرکز درمان فوق تخصصی سرطان امیر یک و دو و نمازی شیراز روزانه نیاز بالا و مبرمی برای تامین خون مورد نیاز در عمل‌های جراحی دارند.

مدیر کل انتقال استان فارس با بیان اینکه از ابتدای امسال تا ۱۱ مهرماه ۱۰۶ هزار و ۵۴۳ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سطح استان مراجعه کردند که از این تعداد ۸۱ هزار و ۳۸۹ نفر موفق به اهدای خون شدند، افزود: این در حالی است که پارسال ۱۰۰ هزار و ۶۱۹ مراجعه‌کننده داشتیم که افزایش ۵ هزار نفری را نشان می‌دهد.

ترابی با بیان اینکه بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبود یافتگان کووید ۱۹ حداقل ۲۸ روز بعد از بهبودی است ادامه داد: از ابتدای امسال تا کنون هزار و ۶۱۵ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد هزار و ۲۳۹ نفر موفق به اهدای پلاسما شدند و افراد واجد شرایط به این مهم می‌توانند به پایگاه انتقال خون واقع در فلکه نمازی جنب درمانگاه امام رضا (ع) از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ ظهر مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس تاکید کرد: با شیوع کرونا دستورالعمل‌های مرتبط با ویروس در سطح سازمان انتقال خون تدوین و تمامی موارد از جمله طرح فاصله‌گذاری و ضدعفونی در بخش‌های پایگاه‌های انتقال خون اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان