کد خبر: ۱۵۱۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۵ دی ۱۴۰۰
در فارس:

۴۴ درصد واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی نشده اند

آزادی عنوان کرد: به صورت کلی 4 گسل فعال و خطرناک در استان فارس شامل گسل کره بس از خانه زنیان تا غرب فیروزآباد، گسل سبزپوشان شیراز، گسل کازرون و گسل سروستان وجود دارد که شهرستان‌های اطراف را در معرض خطر قرار می‌دهد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، رحیم آزادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس صبح امروز در نشست خبری  که به مناسبت روز ملی ایمنی و مقابله‌ها با زلزله برگزار شد، با بیان اینکه در 3 سال گذشته 2 هزار رخداد طبیعی در استان داشتیم که منجر به اعلام 100 اخطاریه شده است، گفت: بیشترین خسارت در سیل، زلزله و آتش‌سوزی‌ها است که باید برای کاهش خسارت پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برنامه‌ریزی داشته باشیم.


وی با اشاره به پنجم دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی عنوان کرد: برنامه‌هایی برای گرامیداشت این روز برنامه‌ریزی شده که شامل مانورهای طبیعی و دوره‌های آموزشی است.

آزادی با بیان اینکه در هر بحران و حادثه‌ای که پیش می‌آید دولت، دستگاه‌های اجرایی و مردم باید با هم همکاری کنند، به مشکلات خدمات‌رسانی در زمان بحران نیز اشاره کرد و افزود: تداخل کاری و عدم هماهنگی دستگاه‌ها حتی کمک مردم بدون هماهنگی سبب مشکل در خدمات‌رسانی می‌شود که برای این منظور دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با بیان اینکه بیمه شدن تجهیزات دستگاه‌های دولتی و سرمایه‌های مردم از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود، بیان کرد: از 98 تاکنون به ترتیب 222 زلزله بیش از 3 ریشتر، 151 زلزله بیش از 3 ریشتر و 53 زلزله بیش از 3 ریشتر در استان رخ داده است.

وی با بیان اینکه تمام روستاها و نقاط آسیب‌پذیر استان شناسایی شده است، اظهار کرد: در بحث زلزله شهرستان‌های رستم، ممسنی، کازرون، فراشنبد، شیراز، کوه‌چنار، فیروزآباد قیروزکارزین و شهرستان‌های جنوبی مانند لارستان، خنج، مهر، لامرد و گراش در وضعیت خطربسار بالا و چر خطر هستند.

آزادی در ادامه  با اشاره به اینکه هر ساله اعتباراتی برای پیشگیری و مقابله با حوادث در نظر گرفته می‌شود، افزود: اعتبارات قبلاً در اختیار مدیریت بحران استان قرار می‌گرفت اما در حال حاضر اعتبارات در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد تا در موقع ضرورت خود وارد عمل شوند و ما هم نظارت می‌کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در ادامه عنوان کرد: به صورت کلی 4 گسل فعال و خطرناک در استان فارس شامل گسل کره بس از خانه زنیان تا غرب فیروزآباد، گسل سبزپوشان شیراز، گسل کازرون و گسل سروستان وجود دارد که شهرستان‌های اطراف را در معرض خطر قرار می‌دهد.

66 درصد واحدهای روستایی مقاوم سازی شده اند

فرج الله نصيري معاون بهسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن استان فارس نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه استان فارس استان خطر پذیری است و انواع و اقسام خطرات بر آن حادث شده است، اظهار کرد: در سالهایی که گذشته متاسفانه شاهد حوادث تهدید آمیزی برای شهرها و روستاهایی بوده ایم که در حاشیه گسل ها قرار دارند .

وی افزود: آنچه مسلم است منطقه جنوب و غرب استان، متآثر از گسل های موجود، بیشتر حادثه خیز هستند؛ این گسلها یا اصلی هستند یا فرعی، پس بهترین کار برای مردم این است که به آنها هشدار دهیم تا در ساخت و سازهای خود اصول فنی و ایمنی را رعایت کنند.

 نصیری با بیان اینکه  پیشگیری مهم ترین مبحث کاهش آسیب پذیری واحد های مسکونی است، ادامه داد: در سال 1370 تقریبا 20 درصد واحد های مسکونی روستایی استان در برابر زلزله مقاوم بودند، اما اکنون این آمار به 66 درصد رسیده است و 44 درصد باقی مانده هنوز ایمن و مقاومسازی نشده اند.

 معاون بهسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه سعی ما براین بوده که در شهرهای کوچک و روستاهای استان فارس  با اقدامات پیشگیرانه و پرداخت تسهیلات بلند مدت و کم بهره واحد های مسکونی آسیب پذیر، کم مقاوم در مقابل حوادث را نوسازی و مقاوم سازی کنیم، اظهار کرد:در این راستا گروه هایی را به عنوان ارزیاب به  روستاها فرستاده ایم تا واحد های غیر مقاوم را شناسایی کنند و بر ساخت و سازها نیز نظارت داشته باشند.

وی اعلام کرد: طبق آمار سرشماری سال 95 حدود 376 هزار واحد مسکونی روستایی موجود در سطح  استان داریم که با کمک تسهیلات ذکر شده 248 هزار واحد مسکونی یعنی حدود 66 درصد این واحد ها مقاوم سازی شده اند .

وی در پایان از پرداخت تسهیلات کم بهره و 20 ساله به منظور مقاوم سازی در روستاها خبر داد و گفت: این تسهیلات در حال افزایش از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان است .

آزادی با اشاره به کمک‌های داوطلبانه مردم در حوادث و مشکلاتی که برای آنها ایجاد می‌شود، گفت: در گذشته خلا قانونی برای کمک و بیمه داوطلبان وجود داشت که این خلا رفع شده و داوطلبان هم بیمه می‌شوند و هم مستمری به خانواده آنها تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/س
برچسب ها: گسل ، فارس ، زلزله
نظرات بینندگان