کد خبر: ۱۵۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
شیرازه گزارش می‌دهد:

وضعیت عمومی شهر خوب است/افزایش ۵ میلیون متر مکعبی آب در پشت سدهای استان فارس

گاهی از دل تهدید ها و اتفاقات، رویدادها و پیش آمدهایی حاصل می‌گردد که می‌تواند بخشی از ناامیدی اخبار حاصل از بلایا را کاهش داده و در آینده ای نه چندان دور راه‌گشای بخشی از مشکلات باشد که در سیلاب اخیر افزایش آب پشت سدهای استان فارس نمونه ای از اخبار همین فرصتهاست.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، این روزها هر چه خبر روی خروجی رسانه ها دیده می شود حاکی از آب گرفتگی، جاری شدن سیلاب و تلفات جانی و مالی حاصل از سیل است، اخباری که نمونه های ان را در سال های گذشته به ویژه سیل شهر شیراز مشاهده کردیم.

اما اگر با نگاه منصفانه تری به این ماجرا نگاه کنیم تفاوت حضور میدانی، به موقع و جهادی نیروهای دولتی، مردمی، مسئولین و مدیریت شهری را مشاهده خواهیم کرد، حضوری که اگر چه در ادوار و بلایای طبیعی گذشته هم دیده می شد اما این روزها  قابل لمس تر بوده و پاسخگویی مسئولین به رسانه ها موجب شفاف سازی در عملکردشان به وقت بحران شده است.

البته ناگفته نماند که در همین دولت نیز که با شعار مردمی بودن بر سر کار آمده همچنان هستند مسئولینی که مدیریت را تنها از پشت میزهای
خود دنبال می‌کنند و توقع دارند بحران و مشکلات با این سیستم مدیریتی به بهترین شکل ممکن اداره گردد و گاه حتی پاسخگوی رسانه ها نیستند، دریغ از اینکه گاهی از دل همین تهدید ها و اتفاقات، رویدادها و پیش آمدهایی حاصل می‌گردد که می‌تواند بخشی از ناامیدی اخبار حاصل از بلایا را کاهش داده و در آینده ای نه چندان دور راه‌گشای بخشی از مشکلات باشد.

این پیش آمد گاه شناسایی ایرادات و معایب زیرساختی شهر است که مدیریت شهری می‌تواند با برطرف کردن این نقیصه از خسارات و بحران های مشابهی که در آینده پیش خواهد آمد جلوگیری کند و گاه اتفاق خوشایندی است که بارش رحمت الهی به همراه دارد. به طور مثال بارش های چند روز اخیر و جاری شدن سیلاب ها موجب افزایش آب پشت سدها و پر شدن سفره ها و منابع زیرزمینی آب گردیده است که این امر سبب نجات کشاورزی از بی آّبی و خشکسالی خواهد شد.

در این خصوص سیاوش بدری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس از افزایش 5 میلیون متر مکعبی آب در پشت سدهای استان فارس خبر داد و گفت: در سامانه بارشی اخیر سدهای در حال بهره‌برداری استان فارس نزدیک به پنج میلیون متر مکعب آبگیری کردند.

 وی افزود:  در حال حاضر میزان میزان حجم آب موجود سدهای استان نسبت به حجم کل سدها  ۴۷ درصد می باشد و از این منظر توانایی کنترل سیلاب به میزان بیش از ۱۵۰۰ میلیون متر مکعب را دارا می باشند.

بدری ادامه داد: در سامانه بارشی اخیر سد رودبال با یک میلیون و ۲۳۰ متر مکعب بیشترین و سد شهدای ایزدخواست با ۶۳ هزار متر مکعب کمترین آبگیری را داشته‌اند.

شهروندان هشدارها را جدی بگیرند

سید احسان اصنافی شهردار شیراز نیز در راستای آگاه سازی شهروندان از وضعیت کلی شهر شیراز در بارش های روز گذشته، در گفتگوی تلفنی با رسانه ملی در خصوص آبگرفتگی شمال غرب شیراز بیان کرد: زیرگذر میرزای شیرازی که به علت بارش شدید بسته بود در نخستین دقایق بعد از بارندگی بازگشایی شد و مشکلی ندارد. 

وی در خصوص آبگرفتگی در قسمت شیمی گیاه و میدان صنایع، که شب گذشته  به دلیل شستگی برخی مصالح در بالادست، اتفاق افتاده بود گفت: مصالح به سمت لوله اصلی حرکت کرده و موجب مسدود شدن مسیر گردید که با تلاش همکاران بازگشایی صورت گرفته است. 

اصنافی تصریح کرد: در شهرک سعدی،  روان آبهایی داریم که آب را به صورت معمول از تونل های سعدی به سمت فضیلت و رودخانه خشک هدایت می کند و مشکل خاصی نیست. 

شهردار شیراز اظهار کرد: اگر چه به وقت بارشها در سایر قسمت های شهر حجم بارندگی به صورت لحظه ای بالاست اما با درایت و پیگیری همکارانم در مجموعه شهرداری و سایر دستگاه ها،  تاکنون مشکل خاصی نداشتیم. 

وی بیان کرد:  در زیرگذر میرزای شیرازی، بلوار دکتر حسابی و زیرگذر یادگار امام،  انسداد وجود داشت و در حال حاضر،  زیرگذر میرزای شیرازی بازگشایی شده است و زیرگذر یادگار امام نیز تا زمان این مصاحبه همچنان مسدود بود که اطلاع پیدا کردیم این زیرگذر نیز بازگشایی شده است.


اصنافی در ادامه از مردم خواست هشدارها را جدی بگیرند و بیان کرد:  علیرغم هشدارهایی که در چند روز اخیر داده شده است و عنوان شده که این باران،  باران موسمی است و شدت لحظه ای بالایی دارد، شهروندان به دلیل عدم بارش باران از صبح تا عصر،  هشدارها را جدی نگرفته و در خیابان های شهر تردد بسیار بالایی دارند و این امر،  امداد رسانی را به وقت بارندگی ها با مشکل روبرو میکند.

شهردار شیراز با بیان اینکه در زمان بارندگی ها در بلوار شهید چمران و در محور دانشجو ترافیک سنگین است و دسترسی ها و کمک رسانی ها را با مشکل مواجه میکند، عنوان کرد:متاسفانه در بخش هایی از شهر، شهروندان برای تماشای شهر می آیند  غافل از اینکه خطر جدی است و ممکن است همان زمان خطراتی آنان را تهدید کند.

اصنافی با تشریح وضعیت رودخانه چنار راهدار عنوان کرد:  در روز گذشته در ورودی رودخانه چنار راهدار و ابتدای بلوار امیرکبیر،  متاسفانه تعدادی از شهروندان برای تفریح،  خودروهای خود را به بستر رودخانه برده و سه مرحله خودروها جمع آوری و تذکر داده شد اما متاسفانه شب گذشته یک دستگاه خودروی زانتیا از یک جاده خاکی مجددا وارد بستر این رودخانه شده و با بالا رفتن سطح آب،  این خودرو به زیر آب رفت.  در آن لحظه سرنشین خودرو نجات داده شد و امروز با فروکش کردن آب،  توانستیم خودرو را از آب بیرون بیاوریم. 

شهردار شیراز در ادامه اظهار کرد:  متاسفانه اندک شهروندان سهل انگار، برای عکس گرفتن تردد می کنند و خواهش ما این است که این افراد،  مانند اغلب شهروندان شیرازی که هشدارها را رعایت می کنند،  از منزل بیرون نیایند و از تردد غیر ضرور خودداری کرده و وسایل نقلیه خود را در پارکینگ یا معابری پارک کنند که در مجاورت سیل یا دیواره های رودخانه ها و پل ها و تقاطع ها نباشد تا شاهد مشکل خاصی نباشیم. 

وی افزود:  اگر در نقطه ای حادثه ای ایجاد شد از مردم خواهش می کنیم که از ازدحام خودداری کرده تا همکاران ما بتوانند کمک رسانی را انجام دهند. 

اصنافی افزود:  با توجه به هشدارهای هواشناسی،  همکاران ما از دوشنبه هفته گذشته در سطح اول آماده باش بودند و از چهارشنبه در آماده باش کامل هستند و فردا با کاهش سطح خطر، تجدید قوا کرده و برای شب آماده می شوند. 

وی تاکید کرد:  تمام همت و تلاش ما این است که این باران رحمت الهی،  زحمتی برای شهروندان نداشته نباشد.

شهردار شیراز بیان کرد:  به صورت عمومی،  وضع شهر مناسب است مگر اینکه حادثه ای مثل آنچه در قسمت شیمی گیاه بلوار دکتر حسابی پیش آمد و گل و لای را از بالادست حرکت داد،  پیش بیاید. 

وی در پایان تاکید کرد: توصیه ما مجددا عدم تردد غیر ضرور ماشین های شخصی و عابران پیاده در معابر است. 

انتهای پیام/س/ر
برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، سیل
نظرات بینندگان