کد خبر: ۱۵۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱
آداب و سوم محرم:

عَلَم آوری در فارس

آیین علم آوری معمولا در روز ششم محرم در استان فارس با آداب ویژه‌ای برگزار می‌شود
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، از دیرباز در استان پهناور فارس عَلَم به‌عنوان یکی از نمادهای اصلی محرم در هیئت‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی وجود داشته است و هنوز هم در بسیاری از شهرستان‌های فارس جلوه‌گری می‌کنند. 

یکی از آیین‌های محرم در فارس، مراسم علم آوری است و بدین صورت است که معمولاً در روز ششم محرم هیئت عزاداری حرکت کرده و به سمت خانه علمداران می‌روند و دقایقی هیئت و عزاداران مقابل منزل علمدار توقف کرده و در همان مکان به عزاداری می‌پردازند.

علمدار نیز علم را از درب منزل به وسط هیئت برده و در بین هیئت می‌چرخاند و اعضای خانواده ی علمدار از عزاداران حسینی با آب و شربت پذیرایی می‌کنند. 

بعدازاین توقف کوتاه، علم به جلوی هیئت رفته و در جلوی عزاداران حرکت می‌کند و به سمت خانه ی علمدار بعدی می‌روند و باز موارد فوق‌الذکر در اینجا نیز تکرار می‌شود.

در پایان هیئت با علم‌هایش به خیمه‌گاه و مقر اصلی خود بازگشته و علم‌ها در جلو و وسط هیئت قرار گرفته و عزاداران اطراف ابن نمادها به عزاداری می‌پردازند. 

گفتنی است تا پایان مراسم شام غریبان، علم‌ها دیگر در هیئت حضور دارند و با حرکت هیئت علم‌ها نیز با هنرنمایی علمدارها به حرکت درمی‌آیند. 

در این رسم علمداران تلاش می‌کنند یاد و خاطره حضرت ابوالفضل(ع) را گرامی داشته و به الگوبرداری از این شخصیت برجسته بپردازند.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: شیرازه ، محرم ، هیئت
نظرات بینندگان