کد خبر: ۱۵۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۶ مهر ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از قانونی که به درستی اجرا نمی شود؛

مشاغل سخت در هاله ای از ابهام

با نگاهی گذرا به رسانه ها و سایت تامین اجتماعی کشور متوجه تعداد زیادی از ثبت شکایات و گلایه هایی هستیم که شهروندان در اقصی نقاط کشور عنوان نموده و خواستار پیگیری آن شده اند که این امر یا نشان از ضعف در اجرای قوانین است یا حکایت از بی توجهی مسئولانی دارد که هنوز شرایط سختی کار را تحمل نکرده و تعیین تکلیف مشاغل سخت را در هاله ای از ابهام فرو برده اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ؛سازمان ‌تأمین‌ اجتماعی که به عنوان یک نهاد بین نسلی، با هویت اجتماعی، اقتصادی موظف به پوشش کارگران مزد و حقوق‌بگیر (به‌صورت اجباری) و سایر صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به‌صورت اختیاری) است، امروز به عنوان حلقه اصلی بیمه اجتماعی و بازنشستگی بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است.

یک نهاد حمایتی که با توزیع عادلانه ثروت درصدد تحقق عدالت اجتماعی بوده و به دلیل تاثر از تحولات کلان اقتصادی و اجتماعی، با عملکرد بهینه دولتمردان می‌تواند نقشی حیاتی در حمایت از اقشار تحت پوشش و در کل توسعه پایدار داشته باشد.البته به شرط اینکه عملکرد ضعیف و عدم توجه به برخی قوانین بیمه ای موجب نارضایتی شهروندان نگردد.

اگر چه در دولت سیزدهم که با شعار عدالت و مردم محوری بر روی کار آمد حمایت از اقشار ضعیف، پرداخت مطالبات، حقوق و مزایا، بیمه و ... از جمله موارد مورد تاکید رئیس جمهور بود،اما متاسفانه عملکرد معیوب، ناقص و نامناسب برخی ادارات و سازمانها باعث شده شهروندان رضایت کامل نداشته باشند.

یکی از سازمانهایی که عملکردش همواره مورد بحث و گلایه مردم می باشد سازمان تامین اجتماعی است که با نظر به گوشه ای از شرح وظایفش قطعا باید حامی قشر ضعیف و کارگر باشد نه اینکه نمکی بر زخم هایشان.

از جمله مواردی که بیمه شدگان و شهروندان اعتراض بسیاری نسبت به عملکرد سازمان بیمه تامین اجتماعی به آن وارد می کنند، عدم ثبت سوابق بیمه تامین اجتماعی با وجود داشتن مشاغل سخت است، موردی که هم چند تن از شهروندان در سامانه مردمی شیرازه ثبت کرده اند و هم یک شهروند خبرنگار آباده ای طی تماس تلفنی به سامانه مردمی این رسانه خواستار پیگیری آن از سازمان تامین اجتماعی شده است.

بنا به گفته این شهروند خبرنگار ، وی کارگر برش کار در یکی از شرکت های گروه سنگ آباده می باشد که  از سال ۱۳۸۱ مشغول به کار بوده و دارای بیمه تامین اجتماعی است و حالا بعد از ۲۰ سال می‌خواهد بازنشسته شود اما زمانی که به بیمه مراجعه کرده نامش در لیست مشاغل سخت نبوده و در نتیجه با بازنشستگی اش موافقت نشده است.

این کارگر در رابطه با عدم ثبت مشاغل سخت در تامین اجتماعی بیان کرد: اکثر کارگران این بخش با همین مشکل مواجه بوده و خواستار احقاق حقشان هستند.


 البته این مورد تنها نمونه ای از مشکلاتی است که بیمه شدگان با آن روبرو بوده و  سالیانی از عمرشان را در راهروهای ادارات تامین اجتماعی برای رسیدن به حقشان سپری میکنند.

در خصوص پیگیری این مطالبه مردمی به سراغ ابراهیم کشاورز مدیر کل تامین اجتماعی فارس رفتیم.

وی گفت: فرد نامبرده باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و قطعا با تماس تلفنی نمیتوان ادعا را بررسی کرد و با مراجعه به اداره کل بیمه تامین اجتماعی واحد مستمری ها میتوانند مشکلشان را حل کنند.

این مقام مسئول، با اشاره به توسعه خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی فارس افزود: افزایش این خدمات منجر شده که در ۶ ماه نخست امسال شاهد کاهش ۹ میلیون بار مراجعه شهروندان به مراکز تامین اجتماعی استان باشیم.

وی گفت: هم اینک ۴۰ نوع خدمت این مجموعه به شکل غیر حضوری به شهروندان ارائه می شود.

کشاورز افزود: همچنین با راه اندازی و رونمایی از اپلیکیشن همراه به نام تامین من، بسیاری از خدمات از طریق تلفن همراه ارائه می شود.

کشاورز در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه در خصوص تعداد بیمه شدگان بیان کرد: طی ۶ ماه نخست امسال تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان نسبت به مدت مشابه پارسال ۶ و نیم درصد افزایش داشته است.

مدیرکل تامین اجتماعی فارس تصریح کرد: تعداد بیمه شدگان اصلی از ۷۷۰ هزار نفر در سال گذشته به ۷۱۰ هزار نفر در سال جاری کاهش یافته که بیانگر کاهش پرداخت بیمه بیکاری است.

وی در خصوص بیمه زنان خانه دار گفت:‌ اگر خانمی همزمان با حقوق خود، حقوق شوهر را نیز دریافت می کند می تواند بعد از بازنشستگی هر دو حقوق را دریافت کند و فرزند آن خانم هم می تواند پس از فوت مادر از مستمری مادرش استفاده کند.

مدیر کل تامین اجتماعی فارس اظهار کرد: طی یک سال گذشته و در دولت سیزدهم شاهد افزایش چشمگیر حقوق مستمری بگیران در استان بودیم و حداقل دستمزد، ۵۷ درصد افزایش یافته است.

کشاورز افزود: این افزایش مستمری بگیران منجر به افزایش رقم پرداخت مستمری ماهیانه در استان به میزان یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی معادل ۳۰ درصد بودجه کل دستگاه های اجرایی استان شد.

به گزارش شیرازه، همه به خوبی می دانیم که قشر کارگری به عنوان بازوان محرک جامعه نقش بسزایی در رشد، بالندگی و پیشرفت کشور دارد و کارگران به همان اندازه که به کار و تولید مشغولند، نیازمند حمایت‌های قانونی و رسیدگی به وضعیت‌شان نیزهستند.


انتهای پیام/س/ف
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان