کد خبر: ۱۵۶۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۱
استاندار فارس:

فعال کردن واحدهای تولیدی اولویت بانک ها باشد

استاندار گفت: فعال کردن واحدهای تولیدی و کارخانه های نیمه فعال استان در اولویت کاری بانک ها قرار گیرد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، پنجشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور رئیس کل بانک مرکزی در شیراز برگزار شد گفت: در بحث میزان تسهیلات پرداختی به نسبت منابع در استان ضرورت دارد که تدبیری اندیشیده شود چرا که این مساله مدت هاست به موضوع گفت و گوهای متعدد و بی نتیجه استان تدبیل شده است.

وی ادامه داد: استان فارس  بر اساس آمار بانک مرکزی بانک های استان ۵۵ درصد منابع استان را تسهیلات پرداخت کرده اند که از این بابت فارس استان ۲۹ کشور است که باید در این مساله حتما تجدید نظر شود.

ایمانیه  از رئیس کل بانک مرکزی تقاضا کرد که فردی را با اختیارات تام به عنوان رابط بانک مرکزی با استان فارس معرفی کند تا تمام موارد و مسائلی که در جلسات مرتبط با سرمایه گذاری مطرح می شود به ریاست بانک مرکزی ارجاع شود.

استاندار فارس، خواستار ملزم شدن بانک های خصوصی به شرکت در جلسات شورای هماهنگی بانک های استان تبعیت از تصمیمات استانی شد و گفت: چنانچه بانک ها تمکین نکنند ناگزیر مدیریت ارشد استان نیز هیچ همراهی و همکاری با آنها نخواهد داشت.

۸۰ درصد مشکلات مطرح شده در ستاد تسهیل مربوط به حوزه بانکی است

محسن علیزاده رئیس مجمع نمایندگان فارس هم گفت: از مجموع پرونده هایی که در زمینه مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی در ستاد تسهیل تشکیل شده، ۸۰ درصد مربوط به حوزه بانکی است.

وی  افزود: امروز باید افزون بر ۵۰ درصد منابع در اختیار بانک های استان در اختیار بخش تولید قرار گیرد تا بتوانیم مشکلات آنها را حل کنیم.

علیزاده ادامه داد: در کنار مشکلات پیش روی بخش تولید از جمله در زمینه قیمت گذاری دستوری، نظام مالیاتی و تامین اجتماعی، بخشنامه ها و تصمیمات متعددی که در بانک مرکزی صادر می کند.

رئیس مجمع نمایندگان فارس اظهار داشت: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی اعمال فشار از سوی بانک ها به تولید کنندگان در بحث بدهی های بانکی است که موجب گلایه فعالان اقتصادی شده است.

وی افزود: ۵۰ درصد تسهیلات کلان کشور را پنج نفر با عناوین و شرکت های مختلف گرفته اند اما در استان فارس یک واحد تولیدی که یک هزار شغل هم ایجاد کرده می خواهند ۱۵ میلیارد تسهیلات بگیرد ماهها معطل مانده است.

رئیس مجمع نمایندگان فارس افزود: بانک های خصوصی این استان اگر نپذیرند که در شورای هماهنگی بانک های استان حضور یابند از ابزار نظارتی برای برخورد با آنها استفاده خواهیم کرد.

بانک مرکزی خطوط اعتباری ویژه برای پرداخت تسهیلات اختصاص دهد

محمد صادق حمیدیان نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس هم گفت: بانک مرکزی با تخصیص خطوط اعتباری ویژه، نسبت به متناسب سازی نسبت مصارف به منابع بانکی در استان اقدام کند تا شاهد رونق اقتصاد فارس باشیم.

وی  افزود: از حیث بانکی سومین منابع مالی بانک ها در استان فارس است اما از نظر نسبت مصارف به منابع بانکی بر اساس گزارش مردادماه ۱۴۰۱ بانک مرکزی فارس در رتبه ۲۹ کشور قرار دارد.

حمیدیان ادامه داد: در سفر رهبر رهبر معظم انقلاب به استان فارس (اردیبهشت ۸۷) در جلسه هیات دولت که در حضور معظم له برگزار شد ایشان تکلیف فرمودند و مصوب هم شد که نسبت منابع به مصارف استان از ۵۵ درصد به ۸۰ و بعد هم به ۱۰۰ درصد ارتقاء یابد که تاکنون محقق نشده است و می طلبد که بانک مرکزی در خصوص تخصیص خطوط اعتباری ویژه اهتمام جهت حل این مشکل را داشته باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس اظهار داشت: علاوه ‌بر این، بنا به گزارش بانک مرکزی در رابطه با بخش های اقتصادی، سهم بخش کشاورزی به رغم اینکه ۱۷ در صد از کل ارزش افزوده تولید استان را در اختیار داشته، در یک دوره ۱۰ ساله با حدود ۱۰ درصد کاهش از ۲۵ درصد به حدود ۱۵ درصد رسیده است.

حمیدیان افزود: سهم بخش صنعت و معدن نیز از کل مصارف به منابع به رغم ایفای نقش ۱۰ درصدی در تولید ناخالص ملی پایین است که در این ۲ بخش تقاضای رسیدگی داریم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: در بخش صادرات هم عدد ما در بانک توسعه صادرات با توجه به تخصصی بودن این بانک عدد خوبی است اما در سایر بانکها عدد قابل قبولی را به دست نیاوردیم.

انتهای پیام/ف
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، استاندار
نظرات بینندگان