کد خبر: ۱۵۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفتگو با شیرازه:

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران را تهدیدی برای منافع خود در منطقه دید

استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز گفت:ایرانی که یک روز به عنوان حافظ منافع غرب در منطقه عمل می‌کرد به زعم آمریکا بعد از انقلاب اسلامی عامل تهدیدی برای منافع آنها در منطقه در آمد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، انقلاب اسلامی وارد چهل وچهارمین سال پیروزی وعمر نورانی خود شده است. رویدادی که پس از انقلاب عظیم اسلامی پیامبر اعظم(ص) در صدر اسلام، بزرگ‌ترین انقلاب بشریت محسوب می‌شود.

هر چند در طول این  چهار دهه تاریخ انقلاب اسلامی شاهد روزهای فتنه، تلاطم، بحران‌های تحمیلی، خیانت ها و ناروایی ها بوده، اما این مصائب و گردنه‌های سخت در سایه ایمان الهی مردم و مجاهدت‌های مومنانه و خون شهدای گرانقدر زمینه ظهور ناجی بزرگ امام مهدی عجل الله را مهیا تر نموده است.

بر همین مبنا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه گفتگویی با محوریت چند موضوع با برخی از کارشناسان مسائل سیاسی، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و علما و روحانیون انجام داده است.

غلامرضا صفرپور استاد دانشگاه شیراز در واکنش به این سوال که نهضت انقلاب اسلامی بر پایه کدام محورهای قرآنی و اسلامی شکل گرفته است؟ گفت: این رخداد الهی و سِترگ بر پایه تعالیم آسمانی نفی سبیل و امت واحده، شکل گرفت و بنیان طاغوت پهلوی را متلاشی کرد و ید اجنبی مستکبر را از کشورمان قطع نمود و به رهبری حضرت امام خمینی(ره) با پایه‌گذاری جمهوری اسلامی، ایران را تبدیل به پایگاه اسلام ناب محمدی(ص) در جهان کرد و با خط بطلان کشیدن به نظریه‌ها و قواعد قدرت‌های مادی، پوشالی بودن هیمنه جهان‌خواران را به رخ کشید و تبدیل به سرمشق «پایداری و پیروزی» شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که انقلاب اسلامی چگونه معادلات جهانی در عرصه سیاست را بر هم زد؟ عنوان کرد: تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي پادشاهان حاكم بر كشور به سياست موازنه مثبت و دادن امتيازات سياسي- اقتصادي به قدرت‌هاي بزرگ عصر تلاش داشتند امنيت ملي كشور را تامين كنند. در يك زماني با رقابت بين روس و انگليس و در زمان ديگر به ويژه در عصر پهلوي، آمريكا و شوروي امنيت نسبي ايران تامين شده است و بعد از كودتاي 28 مرداد 32 با ورود آمريكا به صحنه سياسي- اقتصادي ايران، شاه را بعنوان دولت دست نشانده تلقي مي‌كرد و در دكترين دو ستوني آمريكا به حافظ منافع غرب و ژاندارم منطقه درآمد و شاه سرمست از اين فرصت بدست آمده در راستاي تامين منافع آمريكا عمل مي‌كرد.    

مبارزه با ایران سرلوحه سیاست خارجی آمریکایی‌ها 

صفرپور ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و در پیش گرفتن سیاست نه شرقی نه غربی و خروج ایران از پیمان"سنتو" و اردوگاه غرب یکی از ارکان و پایه‌های مهم دکترین دو ستونی آمریکا در منطقه فرو ریخت. ایرانی که یک روز به عنوان ژاندارم و حافظ منافع غرب در منطقه عمل می‌کرد به زعم آنان بعد از انقلاب اسلامی عامل تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه در آمد و مبارزه با ایران در سرلوحه سیاست خارجی آمریکا قرار گرفت. از طرفی نیز این استکبار جهانی که نمی توانست نظاره‌گر نفوذ انقلاب اسلامی در میان ملل مسلمان منطقه غرب آسیا باشد، باتوجه به تجربیاتی که از تحولات گذشته ایران از جمله نهضت‌های مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت داشت، سعی کرد با کنار آمدن با شخصیت‌های لیبرال و غرب‌گرا در دولت موقت، جمهوری اسلامی را از مسیر خود منحرف  و استحاله سازد و منافع از دست رفته خود را از قبل دولت موقت در ایران و منطقه استراتژیک خلیج فارس تداوم ببخشد، اما با تسخیر سفارت‌خانه آمریکا که به کانون توطئه علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی در آمده بود  به وسیله دانشجویان پیرو خط امام که از سوی حضرت امام راحل به عنوان انقلاب دوم تلقی شد و متعاقب آن با سقوط دولت موقت آمریکا امید خود را در ایران جهت انحراف  واستحاله جمهوری اسلامی از دست داد.

این مدرس دانشگاه افزود: آمریکا بعد از آن به بهانه آزادسازی گروگان‌های خود دست به سیاست قهرآمیز زد و حمله به طبس را راه انداخت و در این توطئه نیز ناکام ماند و با طراحی کودتای سیاست قهر نوژه و چراغ سبز نشان دادن به رژیم بعثی برای تهاجم به ایران روی آورد.

مسئول معاونت بررسی و گفتمان‌سازی بسیج اساتید فارس در پاسخ به این سوال که تصویر کلی ایران در پیش و پس از انقلاب چگونه است؟ تصریح کرد: همان‌گونه که در بالا ذکر شد در قبل از انقلاب ایران یک کشور کاملاً دست نشانده بود که به لطف پادشاهان خود امنیت ملی کشورش را بیگانگان تامین می‌کردند اما آمریکایی‌ها که مهره اصلی این سیاست بازی‌ها بودند وقتی پس از انقلاب دست خود را کوتاه دیدند در دهه نخست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به تهدید سخت ونیمه سخت برای سرنگونی نظام روی آوردند که خوشبختانه با حضور مردم در صحنه و هدایت‌گری رهبری حضرت امام (ره) توطئه آنان یکی پس از دیگری خنثی شد.

این مدرس علوم سیاسی با بیان اینکه آمریکا بعد از فروپاشی شوروی سرمست از پایان جنگ سرد، خود را در نظم نوین و کدخدایی جهان دید و با شعار(هر  که با ما نیست بر علیه ماست) به دنبال تحقق نظام تک قطبی بود و با تئوری‌های برخورد تمدن‌های هانتینگتون و نظریه پایان تاریخ فوکو یاماها مبنی بر لیبرال دموکراسی، سیاستمداران کاخ سفید را وا داشت که این نظریه‌ها را عملیاتی کنند که شاهد وقایع یازده سپتامبر بودیم، گفت: بعد از آن هم به بهانه مبارزه با تروریسم برای رهایی از کشورهای مخالف خود دو گزینه را در پیش گرفت، نخست با تهدید سخت، کشورهای افغانستان و عراق را اشغال کرد و دوم این که برای روسیه و کمونیسم‌زدایی به تهدید نرم در آسیای میانه و قفقاز رو ی آورد و در چند کشور از جمله اوکراین، گرجستان و قرقیزستان به شیوه انقلاب مخملی و به صورت مسالمت آمیز و آن هم با عنوان تقلب در انتخابات حمایت‌های رسانه‌ای و مالی و بنیادهای همچون سوروس و... موفق شد نیروی طرفدار خود را به کرسی قدرت بنشاند و به این فکر افتاد که با تهدید نرم آن هم به شیوه انقلاب مخملی، رنگی یا گلی که در کشورهای اوکراین و گرجستان و... توانسته بود مهره‌های خود را به قدرت برساند در ایران نیز شانس خود را آزمایش کند که با خلق حماسه نه دی از سوی ملت فهیم ایران روبرو شد و این توطئه هم همچون توطئه‌های دیگر نقش برآب شد.

صفرپور در ادامه اظهار کرد: اما متاسفانه با چراغ سبز عده‌ای در داخل، تحریم‌ها را به بهانه مسائل هسته‌ای شدت  بخشید که سرانجام به برجام ختم شد و همانطور که قابل پیش‌بینی بود و مقام معظم رهبری بارها متذکر شده بودند که نباید به غرب به ویژه آمریکایی اعتماد کرد و خوشبین بود و با به قدرت رسیدن ترامپ از جمهوری‌خواهان و خروج یک جانبه آمریکا از برجام متاسفانه باز هم شاهد هستیم که عده‌ای از مسئولین به اتحادیه اروپا که در برابر آمریکا دارد نقش پلیس خوب بازی می‌کند در یک نوع تقسیم کاری بین آمریکا و اروپا صورت گرفته، اعتماد می‌کنند و امروزه نیز به جنگ ترکیبی وشناختی روی آورده که از این ترفند نیزجز شکست  نتیجه‌ای برای نظام سلطه به همراه نخواهد داشت.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان