کد خبر: ۱۵۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱

جشنواره فیلم فجر در شیراز به ایستگاه پایانی رسید

امسال شیراز برای بیست و دومین دوره میزبان جشنواره فیلم فجر با اکران ۲۲ فیلم بود؛ این جشنواره از روز دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شد و تا ۲۴ بهمن ادامه داشت.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در استان فارس که از روز دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده بود به ایستگاه پایانی خود رسید؛ این جشنواره که در مسیر ۲۲ساله خود روزگاری پُر فراز و نشیب را طی کرده امسال هم مانند سال‌های گذشته با همه نقاط قوت، ضعف‌ها و کم و کاستی‌هایش میزبان علاقمندان به فیلم و فیلمسازی در استان فارس بود؛ جشنواره‌ای که با اکران ۲۲ فیلم در ۶۹ سانس به کار خود پایان داد.

چه فیلم‌هایی به روی پرده رفتند؟

در جشنواره فیلم فجر در شیراز فیلم‌های «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا، «چرا گریه نمی‌کنی؟» ساخته علیرضا معتمدی، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی، «پرونده باز است» ساخته کیومرث پوراحمد، «هایپاور» به کارگردانی هادی محمدپور، «روایت ناتمام سبما» ساخته علیرضا صمدی، «کت چرمی» ساخته حسین میرزامحمدی، «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج، «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست، «جنگل پرتقال» ساخته آرمان خوانساریان، «آنها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمدرضا رحمانی، «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی، «یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام پورامیری، «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی، «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگر نژاد، «هفت بهار نارنج» ساخته فرشاد گل‌سفیدی، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای، «اتاقک گلی» ساخته محمد عسکری، «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت، «سینما متروپل» ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر، «غریب» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و «وابل» به کارگردانی تروج اصلانی به روی پرده سینما رفتند.

چهار سالن میزبان جشنواره فجر؛ اکران ۲۲ فیلم در ۶۹ سانس

در شیراز چهار سالن از جمله سالن سینما سعدی، تالار حافظ و ۲ سالن نارنجی و بنفش مجموعه هنر شهر آفتاب پذیرای اکران فیلم‌ها بودند که به گفته متولیان امر، استان فارس در مقایسه با سایر استان‌ها بیشترین تعداد فیلم و حتی تعداد سالن‌ها را در این دوره از جشنواره به خود اختصاص داده بود. در تالار حافظ روزانه ۲ اکران در نظر گرفته‌ شده بود؛ در سینما سعدی هم در ۲ روز نخست ۲ اکران و از روز سوم سه اکران انجام می‌شد، در سالن‌های هنر شهر آفتاب هم روزانه پنج فیلم به روی پرده می‌رفت.

تنوع موضوعی و تعدد آثار در جشنواره فیلم فجر شیراز

تنوع موضوعی و تعدد آثاری که در شیراز اکران شد و حضور کارگردانان جوان در این دوره از جشنواره را می‌توان نقطه عطفی برای جذب مخاطب، ایجاد انگیزه در جوانان، تقویت جایگاه سینما و رونق سالن‌های پخش فیلم در استان فارس دانست چراکه جشنواره فرهنگی و هنری فجر به لحاظ گستردگی، فراگیری و تأثیرگذاری همواره مورد توجه علاقمندان به سینما و اصحاب فرهنگ و هنر بوده و رهاوردهای این جشنواره قطعا کمک شایانی به ارتقای تولیدات سینمایی و بهبود وضعیت سینماها در شهر شیراز و استان فارس می‌کند.

استقبال از جشنواره در روزهای میانی

در ۲روز نخست برگزاری جشنواره فیلم فجر در شیراز، اقبال به فیلم‌های جشنواره چندان قابل توجه نبود و حتی ظرفیت صندلی‌ها در سالن‌ها تکمیل نشد اما به تدریج و در روزهای میانی جشنواره بر شمار تماشاگران افزوده شد. در بیست و دومین دوره از این جشنواره، تالار حافظ به عنوان تالار اصلی، پذیرای اهالی، فرهنگ، هنر و رسانه برای تماشای فیلم‌ها بود که این مکان نسبت به سایر سالن‌های پخش فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه رو شد. این مجموعه امسال با تقویت زیرساخت‌های پخش فیلم توانست به جدول اکران فیلم فجر راه یابد؛ گرچه هنوز هم اکران فیلم در این مکان با استانداردهای سینمایی فاصله دارد اما تغییر و تحولاتی که در تالار حافظ برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر شکل گرفته بود می‌تواند آغاز مسیری روشن برای ارتقا جایگاه سینما در استان فارس باشد.

افزایش نوبت‌های اکران فیلم

استقبال گسترده سینمادوستان موجب شد که سانس‌های بیشتری برای اکران برخی از فیلم‌ها در نظر گرفته شود و تعداد سانس‌های نمایش فیلم از ۶۵ به ۶۹ سانس رسید. حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس درباره استقبال از این جشنواره در شیراز گفت: نحوه استقبال از این جشنواره در شهر شیراز به نسبت جشنواره اصلی در تهران، شرایط بهتری را تجربه کرده است و در روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه که ۲فیلم «کت چرمی و سرهنگ ثریا» اکران شد تالار هزار نفره حافظ تکمیل بود و در سینمای اختصاصی و تالار اصلی جشنواره شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان بودیم.

نشست‌های نقد و بررسی؛ نیازمند افزایش سطح کیفی

هر شب ساعت ۲۰ نشست‌ نقد و بررسی فیلم‌ها با حضور علاقمندان و منتقدان سینما برگزار می‌شد و براساس برنامه ریزی صورت گرفته یک ساعت زمان میان دو سانس اکران فیلم‌ها تعیین شده بود تا علاقمندان حوزه نقد فیلم بتوانند در جلسه نقد و بررسی حضور داشته و پس از آن در سانس دوم نمایش هم حضور یابند. این در حالی بود که جشنواره فیلم فجر در سال گذشته از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی محروم بود و تنها یک فیلم با نشست رسانه‌ای نمایش داده شد ولی امسال برگزاری مستمر این نشست‌ها در جشنواره امسال اتفاق خوبی بود که می‌شد آن را به فال نیک گرفت. هرچند که در این نشست‌ها تنها تحلیل مختصری از فیلم‌ها ارائه می‌شد و عدم حضور عوامل فیلم و مدت زمان کمی که به نقد و بررسی فیلم‌ها اختصاص داده شده بود موجبات پایین آمدن سطح کیفی این نشست‌ها را فراهم کرده بود؛ این در حالیست که این نوع نشست‌ها باید با کیفیت بهتر از نظر فنی و با حضور عوامل فیلم و منتقدین برجسته‌ در حوزه نقد برگزار شود. البته فضای نقد در سینمای معاصر همواره با انتقادات بسیاری رو به رو است و این مشکل تنها مختص به جشنواره فیلم شیراز نیست.

با این حال از نظر منتقدین این جشنواره در شیراز برخی از فیلم‌ها از جمله «هفت بهار نارنج» و «چرا گریه نمی‌کنی؟» نتوانستند آنگونه که باید تماشاگران را تحت تأثیر قرار دهند و آنها را بر صندلی میخکوب کنند. در نقطه مقابل، فیلم‌هایی مانند «جنگل پرتقال»، «کت چرمی»، «اتاقک گلی»، «یادگار جنوب»، «در آغوش درخت» و «شماره ۱۰» نیز در این جشنواره به روی پرده رفتند که به طور چشمگیر مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفتند و موفق شدند در ردیف نخست فیلم برگزیده مردم قرار بگیرند.

حضور پُررنگ مدیران فرهنگی در هنگام اکران فیلم‌های جشنواره

جشنواره فیلم فجر شیراز در حالی برگزار شد که مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس از جمله حمیدرضا قانعی سکاندار این اداره کل، حضور پررنگ و مستمری در هنگام اکران فیلم‌ها و در زمان برگزاری نشست‌های نقد و بررسی داشتند؛ آنها هر شب در بخش‌های مختلف این رویداد حضور می‌یافتند و افزون بر تماشای فیلم‌ها، در نشست‌های نقد و بررسی نیز شرکت می‌کردند.

تغییرات برنامه اکران فیلم‌ها

اعمال تغییرات مکرر در جدول اکران فیلم‌های جشنواره به یکی از دغدغه‌های علاقمندان به تماشای این فیلم‌ها در این دوره از جشنواره تبدیل شده بود. جدول برنامه فیلم‌ها در طول برگزاری این جشنواره با تغییرات زیادی مواجه شد و این تغییرات چالش‌های بسیاری را برای مخاطبان ایجاد کرده بود. لذا نیاز است پیش از برگزاری این رویداد برنامه‌ریزی منسجم‌تری به منظور زمانبندی جهت پخش فیلم‌ها صورت بگیرد.

نارضایتی مردم از قیمت بلیت‌ها

قیمت بلیت‌ فیلم‌های جشنواره امسال با قیمت معمول سینماها و بدون تغییر فروخته شد؛ به این ترتیب سالن‌های هنر شهر آفتاب، فیلم‌های چهل و یکمین دوره جشنواره فجر را با بلیت‌هایی به قیمت ۴۵ هزار تومان و سینما سعدی با ۳۵ هزار تومان به مخاطبان عرضه کردند. این در حالی بود که برخی از سینمادوستان و علاقمندان به تماشای فیلم در سینما از آنچه بالا بودن قیمت بلیت‌ عنوان می‌کردند، گله‌مند بودند. آنها اعتقاد داشتند که قیمت بلیت فیلم‌های جشنواره در سینمایی که با فقر مخاطب رو به رو است، موجب کاهش مصرف فرهنگی آن نزد جمعیت محدود سینمارو و رکود سینماهای استان می‌شود. از طرفی سینماداران بر این باورند که هزینه‌های جاری سینماها افزایش یافته و قیمت بلیت سینما زیاد نیست و این مبلغ حتی نمی‌تواند جبران‌کننده این هزینه‌ها باشد. با این حال کاهش قیمت بلیت سهم بسزایی در افزایش مخاطبان و رونق سینماها دارد که باید تمهیدات کافی در این زمینه اندیشیده شود.

جشنواره فیلم فجر برای اهالی سینما و حتی برای کسانی که به صورت حرفه‌ای و تخصصی در عرصه سینما فعال نیستند جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ در حالی که قهر مخاطب با سالن‌های سینما در شیراز، یکی از مسائل این حوزه است، استقبال نسبی تماشاگران از جشنواره فیلم فجر می‌تواند نویدبخش رونق دوباره سینماها در این شهر فرهنگی باشد.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان