کد خبر: ۱۵۸۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس درگفتگو با شیرازه:

بهترین روش در تربیت اسلامی عملگرایی است

رئیس شورای هماهنگی فارس معتقد است از اساسی‌ترین روش در امور تربیتی و تربیت اسلامی عمل‌گرایی است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، مقوله تربیت از ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای زندگی بشری است و نه تنها تربیت لازمه جدایی‌ناپذیر زندگی که متن آن بوده و بلکه زندگی، از گهواره تا گورش جلوه‌ای از آن است. انسان تنها در پرتو تربیت صحیح است که به عنوان موجودی هدفمند و اندیشه‌ورز به اهداف و آرمان‌های خود دست یازیده و قله رفیع سعادت مطلوب خویش را فتح می‌نماید.

 از این رهگذر برای انسان مسلمان تربیت اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی که گردن‌بند مرواریددانه دین و بندگی خالق متعال رابر گردن آویخته جز در پرتو تربیت صحیح اسلامی به مدال افتخار عبودیت و تسلیم نائل نمی‌آید.

 ازسویی دیگر چنین انسان مسلمانی برای پیمودن راه سعادت و بندگی احتیاج به الگوهای مطمئن عملی دارد تا با نصب‌العین قراردادن دیدگاه سیره عملی آنان، هم راه صحیح بندگی و سعادت را بپیماید و هم در این وادی سریعتر گام نهد و سریعتر به مقصد نایل آید.

 از این رو معصومین (علیهم السلام) که از گوهر عصمت و مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند. بهترین و مطمئن‌ترین الگوهای تربیتی بوده و ارائه دیدگاه کشف و عرضه سیره تربیتی آنان یک ضرورت انکارناپذیر برای پویندگان عرصه تعلیم و تربیت اسلامی است و در این میان حجت الاسلام حسین ملک‌ مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس درگفتگویی تفصیلی با خبرنگار این رسانه گفت: یکی از آموزه‌های دینی ما در اسلام که به‌عنوان یک رشته تخصصی محسوب می‌شود مساله تربیت است،ما باید بدانیم پیامبرعظیم الشان اسلام طبق آن‌چیزی که خدای متعال در قران فرمودند: مبعوث شدند برای برای تربیت انسان‌ها و تعلیم آموزه‌های قران کریم و معارف الهی که ان‌چه علمای اخلاق نمایان کردند تربیت مقدم است که ابتدا انسان باید خودش را تربیت کند و بعد به آموزه‌های دینی بپردازد،این تربیت دینی و اخلاقی داری یک اصولی است یعنی هر مکتبی ممکن است برای پرورش افراد جامعه خود یک اساس و اصولی داشته باشد اما اگر تربیت دینی باشد آن‌هم در دین اسلام خود یک اصولی دارد .

خبرنگار شیرازه: نقش خدا محوری در تربیت اسلامی چیست؟

ملک‌مکان:
یکی از مهم‌ترین اصولی که می‌تواند تربیت را بر اساس آن اغاز کنیم اصل خدا محوری است به این معنا که جوهره اساسی رفتار یک فرد دین‌دار را باید خداوند متعال تشکیل دهد یعنی در ذهن و دلش به عبارتی یر مبنای خدامحوری  یعنی رسیدن به خدا باشد یا به تعبیری مهم‌ترین اصل تربیت دینی از دیگر رویکردهای تربیتی خدامحوری است.

خبرنگار شیرازه: مفهوم خدا محوری چیست؟

ملک‌مکان:
اگر بخواهیم مفهوم خدا محوری را توضیح دهیم یعنی قصد انجام همه رفتار و اعمال انسان بر اساس ملاک و معیارهایی که خدا برای آنها تعریف کرده یا به عبارتی برای کسب رضایت الهی ما باید اخلاق را پیش ببریم که در نهایت منجر به کسب رضای خداوند یاشد.


خبرنگار شیرازه: تعبد مداری در امورتربیتی و تربیت اسلامی چه جایگاهی دارد؟
ملک‌مکان:
یک نوعی از ارتباط انسان با خداوند است یعنی انسان در آن روشی که انتخاب می‌کند مستلزم تواضع،خزوع و خشوع در مقابل خداوند و پرهیز از تکبر و ظغیان و دیگر موارد این‌چنینی از دستورات و احکام الهی کند در واقع انسان وقتی می‌خواهد خود را در دایره تربیت کند با دستورات الهی  امرالهی و نهی الهی پیش برود، حتی اگر فلسفه آن را نداند.

خبرنگار شیرازه: اساس دیگر برای تربیت اسلامی چیست؟

ملک‌مکان:
 مربی محوری است یعنی ما باید شخصی را که می‌خواهیم در جرگه تربیت اسلامی قرار دهیم همه استعدادها و توانایی‌های او را بسنجیم و براساس آن به او برنامه تربیتی بدهیم، اگر شخص بداند بر اساس توانایی‌اش برنامه تربیتی تعریف می‌شود،این یکی از شاخصه‌های اصول تربیتی قلمداد می‌شود اما اگر بدون در نظر گرفتن توانای بخواهیم اقدامی کنیم چه بسا که جواب قابل قبولی نگیریم .

خبرنگارشیرازه: فرد محوری در تربیت اسلامی یعنی چه؟

ملک‌مکان:
وقتی می‌خواهیم جامعه‌ای را با اخلاق اسلامی آشنا کنیم ابتدا باید از فرد شروع شود که خود فرد یک وظیفه دارد و دیگران مثل خانواده یک وظیف دیگر بر عهده دارند که این فرد به عنوان محور تربیت محسوب می‌شود یعنی باید اول فرد را بسازیم سپس خانواده بعد جامعه را، ما نمی‌توانیم اگر افراد جامعه را تک تک تربیت اسلامی نکرده باشیم توقع دارا بودن جامعه اسلامی داشته باشیم یا براساس تربیت اسلامی باشد.

خبرنگار شیرازه: عملگرایی در تربیت اسلامی چه تاثیری دارد؟

ملک‌مکان:
بیشتر افراد را به سمت عملگرایی پیش ببریم که حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: آن‌چه که می‌خواهیم به دیگران آموزش دهیم  اول خودمان عامل به آن باشیم یعنی با عملمان نه با گفتارمان، چون برخی تمام هم و غم‌شان این است که بوسیله گفتار دیگران را تربیت کنند اما بهترین روش در تربیت اسلامی عمل‌گرایی است این یعنی عمل بالاتر از رفتار است که باید در انجام آن کوشا باشیم بلکه تاثیر مثبتش در جامعه را مشاهده کنیم.

خبرنگار شیرازه : نقش آموزش و پرورش در تربیت اسلامی چیست؟

ملک‌مکان:
فرزندان بخش مهمی از دوران عمرشان را در مدارس هستند که آموزش و پرورش برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند در مدرسه متون آموزش فرندان، بیان وعمل شخص معلم و محیطی که درآن قرار می‌گیرند در تربیت فرزندان بسیار تاثیرگذار است که اگر نسبت به محیطی که فرزندان ما در آن هستند بی توجهی شود ممکن است به فساد اخلاقی روی آورند به همین دلیل محتوایی که می‌بایست انجام شود باید در راستای انجام رسالت تربیت اسلامی باشد بلکه فرزندان به اندازه کافی از آموخته‌های دینی که معلم با یکی بودن رفتار و عملش به آن‌ها آموزش می‌دهد تاثیر گذار باشد.

خبرنگار شیرازه:نقش خانواده در تربیت اسلامی چیست؟

ملک‌مکان:
خانواده اولین گروهی است که در تربیت فرزندان نقش دارند چون از بدو تولد این خانواده است که در کنار فرزند قرار دارد و لذا نقش بسیار حایز اهمیت و تاثیر گذاری دارند حتی در آموزه‌های دینی ما برای تربیت فرزند از قبل از تولد هم یک آداب و احکامی داریم که اگر رعایت نشود چه بسا خدایی نکرده یک فرزند به انحراف کشیده می‌شود ما از آموزه‌های دینی داریم که لقمه‌ی حلال به بچه‌ها دادند که این نقش والدین مخصوصا پدر را می‌رساند که دنبال روزی است برای فرزندش اگر توجهش این باشد که لقمه حلال به آن‌ها دهد و نطفه آن‌ها از حلال شکل بگیرد قاعدتا تربیتش به مراتب راحت‌تر است اما اگر خدایی نکرده به این موارد توجهی نکند با مشکل اساسی روبه رو می‌شوند.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان