کد خبر: ۱۵۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
میزگرد کاهش خطرات چهارشنبه‌سوری«شیرازه»:

همتی:والدین بر رفتار فرزندانشان نظارت داشته باشند تا میزان صدمات کاهش یابد

میزگردی پیرامون اقدامات اورژانس فارس و نیروی انتظامی جهت کاهش خطرات چهارشنبه‌سوری به همت پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، برگزار شد که در آن معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان و جانشین فرماندهی اورژانس فارس به تشریح اقدامات این دو سازمان در چهارشنبه آخر سال پرداختند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،در سال‌های نه چندان دور و در زمان کودکی و جوانی پدران و مادرانمان با فرارسیدن چهارشنبه آخر سال که با نام چهارشنبه سوری بین ایرانیان شهریت دارد، شور و اشتیاقی در دل اهالی محل به پا می‌شد چرا که قرار بود شبی خاطره‌انگیز را در کنار دوستان و همسایگان به سر کنند و با پریدن از روی آتش و اجرای سنت‌های این شب لحظات پایان سال را با دل خوش به پایان برسانند، اما در سال‌های اخیر و با ورود بیگانگان به این فرهنگ و آداب و رسوم آرامش و دل خوشی جای خود را به اضطراب، استرس، نگرانی والدین، انفجارهای مهیب و بازی‌های خیابانی داد که بی‌شباهت به میدان جنگ نیست.

در این شب نوجوانانی که بی اطلاع از عواقب کار هستند جان خود و هم‌سالان‌شان را به مخاطره انداخته که فقط چند لحظه هیجان را تجربه کنند.

اما ای کاش سری به مراکز اورژانس بیمارستان‌ها می‌زدند تا عاقب کار خود را ببینند و این تجربه‌آموزی و مطلع شدن از عواقب کار، مسیر نخواهد بود مگر با اطلاع‌رسانی دستگاه‌های متولی و صد البته رسانه‌ها.

به همین منظور پایگاه تحلیلی خبری شیرازه میزگردی پیرامون اقدامات اورژانس فارس و نیروی انتظامی جهت کاهش خطرات چهارشنبه سوری برگزار کرد که در آن میزبان معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان و جانشین فرماندهی اورژانس فارس بودیم.

حسن همتی جانشین فرماندهی و سخنگوی اورژانس فارس ابتدا به تشریح مختصری از تعداد پایگاه‌های اورژانس زیر مجموعه علوم پزشکی شیراز پرداخت و گفت: در استان ۵ علوم پزشکی داریم که بزرگترین و مهم‌ترین آن علوم پزشکی شیراز است که تعداد ۱۶۴ پایگاه فعال اورژانس زیر مجموعه آن هستند یعنی حدود ۸۰ درصد پایگاه‌های اورژانس متعلق به این دانشگاه است.

وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که برنامه سازمان ۱۱۵فارس جهت کاهش صدمات در پایان سال و اوایل سال جدید چیست؟ اظهار کرد: سوای آماده باش کلی که به ۱۶۴ پایگاه‌ها مذکور داده‌ایم، ۱۰ تیم عملیاتی نیز در سطح شیراز آماده کرده‌ایم تا در مواقع حساس و خطر وارد عمل شوند.

همتی ادامه داد: طبق اعلام آتش‌نشانی درمنطقه مهارلو و کمربندی، علاوه بر آماده باش پایگاه‌های اطراف این مناطق تعداد دو دستگاه آمبولانس در این دومحل مستقر کردیم. یک دستگاه اتوبوس آمبولانس بصورت ۲۴ ساعته همیشه فعال داریم  و یک دستگاه ویژه برای چهارشنبه سوری و سه دستگاه موتور آمبولانس حضور دارند که در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند..

جانشین فرماندهی اورژانس فارس با بیان اینکه در حوزه سامانه ۱۱۵ نیزافزایش ظرفیت دادیم، عنوان کرد: خطوط ۱۱۵را از ۸ خط به ۱۲ خط افزایش داده‌ و پزشک مشاور هم اضافه کرده‌ایم که پاسخگوی نیازهای مردم باشند.

سرعت عمل در حادثه‌ها چه مدت زمان است؟

وی در خصوص سرعت عمل اورژانس در حادثه‌ها اظهار کرد: میانگین مدت زمان کشوری برای کلان‌شهرها 14 دقیقه است که در استان ما 12 دقیقه است، اما این امر نشان دهنده عدم نیاز ما به پایگاه اورژانس نیست. چون طبق برنامه ششم توسعه 112 پایگاه در سطح استان و 30  پایگاه در  سطح شیراز کمبود داریم، ولی به هرحال بایک فشار مضاعفی مابقی پایگاه‌های اورژانش مناطق را پوشش می‌دهند.

در مسیرهای پر حادثه چه تمهیداتی انجام داده‌اید؟

همتی در پاسخ به این سوال گفت: برای توسعه پایگاه اورژانس خیلی فاکتورها نیاز است و برای مسیرهای پر حادثه  استقرار آمبولانس را بصورت عمود برجاده در نظر گرفتیم و در کنار این مورد تقویت پایگاه آورژانس و مراکز درمانی آن مسیر در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی اورژانس فارس در ادامه این گفتگو و میزگرد اشاره‌ای هم به آمار حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته کرد و افزود: در سال گذشته در سطح استان 41 مصدوم مرتبط با حوادث چهارشنبه آخرسال را داشتیم که از این تعداد، حدود35 مصدوم به مراکز درمانی منتقل و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند که متاسفانه از بین این آمار 3 مورد آسیب به چشم که باعث نابینایی شد و یک مورد هم قطع عضو داشتیم

جوانان و نوجوان در معرض بیشترین خطر
 
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 31 مورد آن سوختگی بود که همگی از سنین 18 تا 28 سال بودند، تصریح کرد: خوشبختانه فوتی نداشتیم.

همتی در پاسخ به سوال دیگر شیرازه در خصوص عملیات‌هایی که نیاز به بالگرد دارند و تعداد بالگرد اورژانس‌های مستقر در این پایگاه استانی، عنوان کرد: در استان فارس خوشبختانه 5 فروند بالگرد داریم که هیچ استانی چنین امکاناتی را ندارد، اما اینها برای پرواز یک سری محدودیت‌های زمانی دارند که همین امر گاه ما  را با مشکل مواجه می‌کند.

جانشین فرماندهی اورژانس فارس اما، بزرگترین معضل اورژانس استان را نداشتن یک پد(جایگاه فرود بالگرد) مناسب و استاندار برای بالگردها دانست و گفت: گاهی مجبور هستیند در زمین چمن یا مکانهای فرود آیند که اصلا مناسب بالگرد نیست.

به گفته همتی در حال حاضر بالگردی که درخدمت اورژانس است، متعلق به پایگاه هوا نیروز سپاه سید الشهدا است که بسیار همکاری خوبی با اورژانس دارند و خوشبختانه این امکان را برای ما مهیا کردند که در حوادثی که مصدوم زیادی داریم از بالگرد «میگ» استفاده کنیم که امکان انتقال 11 مصدوم را دارد.

این کارشناس اورژانس در خصوص چالش‌های اورژانس در ماموریت‌های هوایی و انتقال از شهرستان‌ها به مرکز استان، تصریح کرد: ما در حوزه هوایی با تنها چالشی که مواجه هستیم همان پد استاندارد است، وگرنه هیچ مشکلی از لحاظ انتقال در محل شهرستان‌ها وجود ندارد؛ گاهی مشاهده شده که بالگرد پریده که این خیلی هزینه بر است اما محل فرود پیدا نکرده ومسیر را برگشته و برخی مواقع بالگرد به دلیل عدم پد استاندارد نزدیک زمین شده که مصدوم را سوار و منتقل کنیم.

سخنگوی اورژانس فارس در واکنش به این سوال که کدام یک از بیمارستان‌های شهر شیراز برای انتقال مصدومین چهارشنبه سوری  در نظر گرفته شده است؟ گفت: در شهرستان‌ها، بیمارستان آن شهرستان پذیرای مصدومین است و در شهر شیراز  بیمارستان امیرالمومنین(ع) برای بیماران سوختگی و خلیلی جهت موارد چشم، ولی در کنار آن بیمارستان‌های نمازی و شهید رجایی هم آمادگی کامل را جهت پذیرش بیماران دارند.

توصیه اورژانس فارس به خانواده‌ها:

همتی در پایان توصیه‌ای هم به خانواده‌ها کرد و گفت: والدین اجازه دهند هیجانات جوانان و نوجوانان در یک محیط کنترل شده‌ای تخلیه شود که خود بهترین راه‌کار است و دوم این‌ که به شدت بر رفتار فرزندانشان نظارت داشته باشند تا میزان صدمات به مراتب کاهش یابد.

 بخش دوم این میزگرد که با حضور سرهنگ محمد عبادی‌نژاد برگزار شده تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان