کد خبر: ۱۵۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
استاندار فارس در گفتگو با شیرازه:

شعار سال‌های اخیر نشان از دغدغه مقام معظم رهبری از وضع معیشت مردم است

استاندار فارس، گفت: شعارهای تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، نشان‌دهنده دغدغه رهبر انقلاب از وضع کشور و معیشت مردم است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی همه ساله در ابتدای بهار و آغاز سال نو، طی پیامی حلول سال جدید را به ملت شریف ایران تبریک گفته و آن سال را نام‌گذاری می‌فرمایند.

 این نام‌گذاری‌ها در حقیقت نقشه راه مسئولان و مردم برای طی‌کردن مسیر رشد و تعالی کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخشی است که سال جدید به آن نام مزین شده است.

 نام‌گذاری سال که نشان از تدبیر و دقت نظر رهبر معظم انقلاب دارد، عاملی است برای تجمیع اراده‌ها و نیروها در سطحی ملّی و رو به هدف و غایتی واحد. این رسم مبارک، اینک تبدیل به رویدادی بزرگ شده است که در هر بهار، یک ملت بزرگ چشم و دل بدان دارند.

امسال نیز مقام معظم رهبری با درایت و تدبیر کامل و باتوجه‌به شرایط سخت اقتصادی سال گذشته، " مهار تورم، رشد تولید" را برای ۱۴۰۲ در نظر گرفته‌اند که باتوجه‌به اهمیت موضوع گفتگویی با استاندار فارس در راستای شعارهای سال انجام داده‌ایم.

متأسفانه در یک دهه اخیر شاهد کم‌توجهی به شعارهای سال بودیم

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در گفتگو با شیرازه در پاسخ به این سوال که دلیل نام‌گذاری هر سال و به‌ویژه امسال از سوی مقام معظم رهبری چیست؟ گفت: شعارهای تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری که بیش از ۱۰ سال متمرکز شده بر روی بخش‌های اقتصادی، نشان‌دهنده دغدغه رهبر انقلاب از وضع کشور و معیشت مردم است .

وی افزود: متأسفانه در این یک دهه شاهد کم‌توجهی به شعارها بودیم؛ ولی در سال ۱۴۰۱ توجه ویژه‌ای به فعالیت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌ویژه جوانان تحصیل‌کرده شد و همین امر کمک کرد که تعدادی از مشکلات کشور از طریق دانش‌بنیان‌شدن فعالیت‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه حل شود و امیدواریم عمل به شعار ۱۴۰۱ همچنان ادامه داشته باشد و مسئولین فکر نکنند؛ چون سال تمام شده پس شعارش هم باید بایگانی و فراموش شود.

ایمانیه ادامه داد: ما هم در استان فارس بنا داریم در کامل‌کردن این فرایند که دوبرابر شدن شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان است گام برداریم، تا به افق درازمدتی در این زمینه دست پیدا کنیم .

استاندار فارس معتقد است که بحث شعار امسال باتوجه‌به مشکلاتی که در سال گذشته و به‌خصوص در چند ماه اخیر در افزایش قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی برای مردم پیش آمد نام‌گذاری شد، چون مقام معظم رهبری هم در سخنان لحظه سال‌تحویل خود اشاره کردند که شاید تلخ‌ترین مسئله‌ای که در سال ۱۴۰۱ مردم با آن مواجه شدند همین موضوع اقتصاد بود که باید این تلخی امسال به شیرینی تبدیل گردد.

تصمیمات دولت و مجلس در مهار تورم و رشد تولید اصل ماجراست

نماینده عالی دولت در فارس با تأکید بر اینکه قطعاً تصمیمات مجلس و دولت محترم در این راستا اصل ماجراست، اظهار کرد: اگرچه ما در استان‌ها عمدتاً تحت‌تأثیر تصمیمات این دو رکن هستیم، اما در استان فارس ما همه چیز را متکی به اتفاقات و تصمیم مرکز کشور نکردیم و خودمان حرکتی با عنوان عرضه مستقیم مواد غذایی و برخی کالاها که بیشتر مورداستفاده مردم قرار می‌گیرد را آغاز کرده‌ایم. به این صورت که تعدادی از فروشگاه‌های بخش خصوصی را با نام "فروشگاه امین" و تعدادی از غرفه‌های در اختیار شهرداری، تعدادی نمایشگاه و چندین تعاونی ادارات را به این طرح اختصاص داده‌ایم تا محصولات خود را تاحدامکان مستقیم از تولیدکننده تهیه کنند تا واسطه کمتری در میان باشد چرا که یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت غیرمنطقی مواد غذایی حضور دلالان و واسطه‌گرهایی است که گاه تعدادشان بسیار زیاد است.

ایمانیه با اشاره به اینکه خود برای اجرای این طرح نظارت مستقیم دارد، افزود: به‌صورت هفتگی و ماهانه جلساتی برگزار می‌کنیم تا روند کار بررسی و نظارت شود و تصمیم داریم برخی از نمایشگاه‌ها را تبدیل به دائمی کنیم تا تولیدکننده اطمینان خاطر پیدا کند که می‌تواند محصول و جنس خود را مستقیم به این‌گونه نمایشگاه‌ها عرضه کند، تا هم قیمتی ارائه دهد که به‌صرف خودش باشد و هم برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه باشد.

وی با بیان اینکه آنچه اشاره شد در راستای مهار تورم بود، اضافه کرد: در جهت تولید هم اقداماتی انجام شده که عمده‌ترین آنها برگزاری جلسات رفع موانع تولید است که به بررسی مشکلات تولیدکنندگان می‌پردازیم، دوم سرمایه‌گذاری و مشکل سرمایه‌گذارانی است که در پنجره واحد مشکلاتشان حل نشده و سوم هم خروج از رکود بنگاه‌های اقتصادی است که تعطیل شده‌اند.

رئیس شورای تأمین استان اظهار کرد: امیدواریم این جلسات و اقدامات به نتایج بهتری برسد و دولت و مجلس هم کمک کنند تا در استان‌ها زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در زمینه آب و برق که دو مانع اصلی برای ایجاد صنایع در شهرک‌های صنعتی هستند، تأمین گردد.

به اعتقاد ایمانیه کمبود اعتبارات باعث شده تأمین برق و آب تا درب شهرک‌های صنعتی، مشکلاتی برای صنایع به وجود آورد که امید است با حمایت وزارت نیرو این مشکل مرتفع گردد.

 قوانین بانک‌ها مانعی برای رشد تولید

وی اضافه کرد: نکته دوم در افزایش و تسهیل شرایط تولید، بانک‌ها هستند که موجب شده مشکلاتی برای مردم ایجاد شود؛ چون برخی بانک‌های خصوصی منابع استان و سرمایه فارس را جمع می‌کنند و متأسفانه در دیگر استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و این امر باعث شده تولیدکنندگانی که احتیاج به وام دارند با مشکل و کمبود تسهیلات مواجه شوند و به نظر بنده همین مورد هم احتیاج به مصوبه مجلس دارد که هیچ بانکی اجازه ندارد منابع را از یک استان جمع کند و در استان دیگری هزینه کند


عالی‌ترین نماینده دولت در فارس ادامه داد: حتی برخی بانک‌ها سودهای بالایی به سرمایه‌گذار و تولیدکننده ارائه می‌دهند که از توان پرداخت آنها خارج است.

وی قوانین بسیار دست‌وپاگیر، متناقض و آئین‌نامه‌های در حال تغییر ادارات و سازمان‌ها را از دیگر مشکلات بخش تولید دانست و گفت: تا یک سرمایه‌گذار به آئین‌نامه‌های اعتماد می‌کند و روش کار خود را بر اساس آن پیش می‌برد، اما وسط کار شرایط عوض می‌شود و باید از نو آغاز کند.

ثبات قوانین و مقررات، حمایت از زیرساخت‌ها و تغییر نگاه بانک‌ها سه رکن اصلی در افزایش تولید

ایمانیه تأکید کرد که ثبات قوانین و مقررات، حمایت از زیرساخت‌ها و تغییر نگاه بانک‌ها از سفته‌بازی، خریدوفروش ملک و ایجاد شعبه‌های مجلل در خیابان‌های تجملی می‌تواند سه رکن اصلی در افزایش تولید و حمایت از تولیدکنندگان باشد

عالی‌ترین نماینده دولت در فارس در ادامه در خصوص ادامه شعار سال‌های گذشته و اینکه نباید به دست فراموشی سپرده و بایگانی شوند، عنوان کرد: این شعارها باید به‌صورت زنجیروار در سالهای بعد هم ادامه پیدا کند چرا که به نظر بنده باگذشت زمان اجرای شعار هر سال پخته‌تر شده و به بلوغ کامل می‌رسد؛ یعنی اگر مدیران در هر سطحی به شعار سال‌های قبل هم فکر کنند پایه‌های بیشتری در زمینه تعالی و پیشرفت کشور ایجاد خواهد شد ما هم بنا نداریم شعار سال گذشته را کنار بگذاریم؛ بلکه قصدمان اجرای هر چه محکم‌تر حمایت از دانش‌بنیان‌هاست و حتی امسال را بهتر از سال قبل در راستای شعار سال ۱۴۰۱ گام برداریم.

استاندار فارس در پاسخ به این سوال که چطور می‌توانیم شعار سال را جنبه عملی و اجرایی بپوشانیم؟ تصریح کرد: ماجرای عمل به شعارها به‌خصوص مهار تورم در ابتدا باید از خود دولت آغاز شود؛ چون اگر خودمان اجرا کنیم می‌توانیم توقع داشته باشیم بخش خصوصی هم کاملاً همراهی کند.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان