کد خبر: ۱۵۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۲

معرفی کتاب الزامات تربیت فرزند در عصر رسانه

کتاب الزامات تربیت فرزند در عصر رسانه شرایط و نکات لازم برای جلوگیری از تاثیر پذیری فرهنگ حاکم بر جامعه از رسانه‌ها و فضای مجازی و تربیت کودکان و نوجوانان را به شیوه‌ای درست ارائه می‌دهد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، کتاب الزامات تربیت فرزند در عصر رسانه تالیف فاطمه نوری راد و وحیده شاه حسینی که به سفارش سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات تهیه شده است، شرایط و نکات لازم برای جلوگیری از تاثیر پذیری فرهنگ حاکم بر جامعه از رسانه‌ها و فضای مجازی و تربیت کودکان و نوجوانان را به شیوه‌ای درست ارائه می‌دهد.

درباره کتاب الزامات تربیت فرزند در عصر رسانه

رسانه‌های جمعی همچون تلویزیون، سینما، بازی‌های ویدیویی و... بر فرهنگ و شرایط جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم بسیار تاثیر گذار و به نوعی خارج از کنترل و اراده افراد است و به این ترتیب بر تربیت نسل‌های آینده هم تاثیرگذار خواهد بود. یکی از جنبه‌های منفی زندگی امروز که متاثر از رسانه هاست کاهش میزان تمرکز کودکان می‌باشد چراکه در عصر حاضر بیشتر کودکان با رسانه‌های جمعی خو گرفته و وقت می‌گذرانند و به این ترتیب ذهنشان به سرعت بالای تغییرات، هیجانات پی در پی، عدم توانایی در تمرکز و دقت برای طولانی مدت عادت می‌کند.

لذا والدین و مربیان باید تلاش کنند شیوه‌های تربیت خود را جایگزین تاثیرات فرهنگ رسانه‌ای کنند. کتاب الزامات تربیت فرزند در عصر رسانه راهکارهایی عملی را در جهت رسیدن به این هدف، به شما آموزش می‌دهد. این اثر متعلق به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا «پلیس فتا» می‌باشد و کلیه کتاب‌های منتشر شده آن با هدف افزایش سواد فضای مجازی در بین کاربران با حمایت پلیس فتا تهیه شده‌اند.

کتاب الزامات تربیت فرزند در عصر رسانه مناسب چه کسانی است؟

این اثر در پروژه صیانت از کودکان و خانواده در اینترنت به سفارش معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات با همکاری پلیس فتا ناجا تهیه شده و مطالعه آن به والدینی که می‌خواهند استفاده صحیح از اینترنت، کامپیوتر و اینترنت را به فرزندان خود آموزش دهند، توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب الزامات تربیت فرزند در عصر رسانه می‌خوانیم

نگرش سخت گیرانه: این رویکرد معتقد است بچه‌ها تباید در فرایند تصمیم گیری نقش داشته باشند. یعنی تلویحا یا رسما به بچه‌ها می‌گوییم این‌ها قوانینی هستند که باید پیروی کنی و این هم تنبیهی است که در ازای سرپیچی از قوانین نصیبت می‌شود. در این رویکرد، آزادی در کار نیست؛ و انتخاب بی انتخاب! «ببین من چه می‌گویم!» این کار را باید بکنی چون من می‌گویم. اما امروزه این نگرش در عمل با شکست مواجه خواهد شد چون بچه‌های امروز با این برخورد تابع خواسته بزرگترها نمی‌شوند و یا در مواردی مقابله به مثل می‌کنند و نهایتا پس از ساعاتی جدل و جنگ و درگیری بین والدین و بچه‌ها، والدین مجبور می‌شوند از همان خواسته بچه‌ها پیروی کنند.

نگرش سهل گیرانه

 در این رویکرد قوانینی وجود ندارد؛ آزادی مطلق: هرچه می‌خواهی انتخاب کن، هرکاری دوست داری بکن، مطمئنا ما یکدیگر را دوست خواهیم داشت. تو هم می‌توانی بعدا قوانین خودت را انتخاب کنی.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان