کد خبر: ۱۵۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
فضای مجازی؛

با مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

شبکه‌های اجتماعی شیوه‌ی برقراری ارتباط ما، کارکردن ما، باخبر شدن از اخبار و خیلی چیزای دیگر را تغییر داده‌اند. اما آیا واقعا همه آن‌ها خوبی و مزایاست؟ البته که پاسخ این سوال به شیوه‌ی نگاه کردن ما به موضوع بستگی دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،این شبکه‌های اجتماعی هم می‌توانند ابزاری برای راه اندازی و معرفی کسب و کارهای جدید باشند و هم می‌توانند از نظرهای گوناگون آثار مخربی بر روی نوجوانان بگذارند. پس نتیجه این است که در این دنیا در رابطه با همه چیز هم نکات مثبت وجود دارد و هم نکات منفی. در ادامه برخی مزایا و معایبی که می‌تواند شامل حال کسانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بشود آورده شده است.
با مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید
مزایای شبکه های اجتماعی

قابلیت برقراری ارتباط با دیگر افراد در سراسر جهان؛

احتمالاً واضح‌ترین نکته‌ی مثبت راجع به شبکه‌های اجتماعی راحتی برقراری ارتباط با افراد مختلف در تمام قسمت های دنیاست. مثلا میتوانید از فیسبوک یا اینستاگرام با همکلاسی های قدیمی تان که الان هرکدام در گوشه‌ای از دنیا هستید ارتباط برقرار کنید، در توییتر با برندها و افراد مختلف آشنا شوید، با لینکدین کسب و کار خود را معرفی کنید و با کسب و کار بقیه آشنا شوید و خیلی چیزهای دیگر…!


برقراری ارتباط آسان و فوری؛

حال که ما هرکجا میرویم می‌توانیم به اینترنت متصل باشیم دیگر لازم نیست برای برقراری ارتباط حتما از تلفن ثابت، منشی تلفنی یا ایمیل استفاده کنیم. بلکه می‌توانیم به راحتی با استفاده از لپ تاپ یا اسمارت فون خود با هرکسی که از برنامه‌های مختلف پیام رسانی یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند ارتباط برقرار کنیم.

انتشار و بدست آوردن سریع اخبار و اطلاعات؛

دیگر دوره‌ای که باید منتظر اخبار ساعت ۹ می‌ماندیم و یا باید صبر می‌کردیم صبح شود که روزنامه بخریم، گذشته است! اگر می‌خواهید بدانید که در سراسر دنیا چه میگذرد، تمام کاری که باید بکنید این است که عضو یک شبکه‌ی اجتماعی بشوید! حتی می‌توانید انتخاب و سفارشی سازی کنید که از چه نوع اخباری و در رابطه با چه کسی باخبر شوید!

با مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

فرصت‌های کاری؛

صاحبان کسب و کار و دیگر سازمان‌ها می‌توانند به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند، محصولاتشان را بفروشند و کسب و کارشان را از طریق شبکه‌های اجتماعی معرفی کنند و گسترش بدهند. حتی هم اکنون بسیاری از کارافرینان و یا صاحبان مشاغل وجود دارند که به طور عمده بر این شبکه‌های اجتماعی متکی هستند و اصلا بدون آن‌ها فلج هستند.

تفریح و سرگرمی؛ بیایید اعتراف کنیم! شبکه‌های اجتماعی واقعا سرگرم کننده هستند! خیلی از مردم وقتی سر کار یا در خانه فرصت استراحتی پیدا می‌کنند سریع شبکه‌های اجتماعی شان را چک می‌کنند. از آنجایی که انسان‌ها ذاتا موجودات اجتماعی‌ای هستند، اغلب برایشان بسیار خوشحال کننده است که کامنت‌ها و لایک‌های بیشتری را پای پست هایشان ببینند و هرچه میزان این لایک ها و کامنت ها بیشتر باشد آنها راضی تر و خوشحال تر هستند. یک نکته ی جالب دیگر این است که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توان بدون این‌که مستقیما از دوستان و نزدیکانمان بپرسیم چه کار می‌کنند و در چه حال هستند از طریق پست هایشان در شبکه‌های اجتماعی از حال و روزشان با خبر شویم.

با مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

معایب شبکه های اجتماعی

حجم زیاد اطلاعات و پست ها؛

با وجود این همه آدم در شبکه‌های اجتماعی که دائم توییت می‌کنند، سلفی پست می‌کنند، لینک به اشتراک می‌گذارند وغیره، شبکه‌های اجتماعی یک شلوغ پلوغ بنظر می‌رسند. حتی صفحه‌ی خیلی از ماها پر از پست ها یا پر از درخواست‌های دوستی قبول شده و نشده است. با گذشت زمان شاید دوست داشته باشیم دست از دنیال کردن یک سری افراد یا گروه‌ها برداریم چونکه یک دفعه به خودمان می آییم و می‌بینیم در صفحه مان کلی پست و عکس و کلی آدم ها وجود دارند که نه به موضوعات پست شده علاقه‌ای داریم و نه آن آدم‌ها را می‌شناسیم!

 
با مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

مسائل مربوط به حریم خصوصی؛

با این همه پست و عکس که هر روزه ارسال می‌کنیم مطمئنا حریم خصوصی نگرانی بزرگی برای ما بشمار می‌آید. زیرا که ممکن است مثلا با نشان دادن لوکیشن در پست‌هایمان هدف دردسر های مختلف قرار بگیریم یا مطلبی که پست می‌کنیم در محل کار برایمان دردسرساز شود. این‌که همه چیز را با دیگر مردم به اشتراک بگذاریم می‌تواند باعث مشکلاتی شود که گاها از بعضی هایشان هیچ راه برگشتی نیز وجود ندارد!

فشار اجتماعی و کلاهبرداری‌های اینترنتی؛
 
برای افرادی که خیلی سعی می‌کنند پا به پای دیگر همسن و سالانشان پیش بروند، که این افراد عموما نوجوانان هستند، فشاری که برای انجام دادن کارهای خیلی خاص متحمل می‌شوند می‌تواند در شبکه های اجتماعی خیلی بدتر از مدرسه یا هر محیط دیگری باشد. در برخی موارد شدید، فشار بیش از حدی که از سوی شبکه‌های اجتماعی، پست‌های ارسال شده در آن‌ها و یا کلاهبرداری‌های اینترنتی و مزاحمت‌های سایبری اعمال می‌شود می‌تواند در افراد باعث کاهش اعتماد بنفس و حتی افسردگی شود.

معاشرت های مجازی؛

از آنجایی که با متصل بودن به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌توان به راحتی و با یک کلیک پروفایل یک دوست را پیدا کرد، خیلی از ماها دیگر بیخیال معاشرت‌ها و دید بازدید‌های رو در رو شده و با حال و احوال پرسی‌های اینترنتی راحت تریم. خیلی از افراد بر سر این موضوع بحث می‌کنند که رسانه‌های اجتماعی باعث ترویج رفتار ضد اجتماعی در انسان‌ها شده‌اند.

با مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی آشنا شوید

حواس پرتی و به تعویق انداختن کارها؛

چقدر در روز افرادی را می‌بینید که یک بند و در همه حال سرشان توی گوشی شان است؟ مردم با شبکه‌های اجتماعی و پیام هایی که دریافت میکنند پریشان و حواس پرت می‌شوند که البته این موضوع می‌تواند باعث مشکلات زیاد و خطرناکی از قبیل حواس پرتی در هنگام رانندگی یا ناتوانی در جلب توجه افراد در هنگام گفتگوهای واقعی و رو در رو بشود. وقت گذرانی بیش از حد در شبکه های اجتماعی همچین می‌تواند باعث بروز عادت‌های بد غذایی و شانه خالی کردن از یکسری وظایف و مسئولیت‌های خاص بشود.

سبک زندگی ساکن و بی‌نظمی در خواب؛

سرانجام چون سر زدن به شبکه های اجتماعی تنها کاری است که خیلی افراد با لپ تاپ و موبایل خود انجام می‌دهند اغلب پیش می‌آید که تایمی طولانی را بی‌حرکت در یک نقطه نشسته‌اند. به همین ترتیب خیره شدن به نورهای مصنوعی، یعنی همان نور صفحه‌ی کامپیوتر ولپ تاپ، می‌تواند در دراز مدت بر داشتن خوابی آرام و مناسب تاثیرگذار باشد.

از شبکه‌های اجتماعی به خاطر تمامی دلایل خوبی که در این مطلب ذکر شد استفاده کنید، اما مراقب باشید که قربانی قسمت تاریک این تعاملات آنلاین و مجازی نشوید.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان