کد خبر: ۱۵۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
شیرازه از مشکلات حوزه اتوبوس‌رانی شهر شیراز گزارش می‌دهد؛

از ورود بخش خصوصی به ناوگان اتوبوس‌رانی تا عدم نظارت شهرداری بر خطوط مسافربری شیراز

به گفته یکی از رانندگان خط واحد شهری شیراز، از وقتی اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده هم مشکلات مالی و شغلی راننده و هم اعتراض مسافران چند برابر شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، بسیاری از مردم کلانشهر شیراز، برای رفت و آمد در سطح شهر، از اتوبوس استفاده می‌کنند، از کارمندان و دانش‌آموزان گرفته تا بانوان خانه‌دار و همه کسانی که به نوعی نمی‌توانند از خودرو شخصی و تاکسی استفاده کنند، به ناچار حرکت لاک‌پشتی خطوط واحد، صندلی‌های خشک و زخمت و دیر و زود رسیدن‌ها به مقصد را به جان می‌خرند و دلخوشند که نسبت به ناوگان تاکسی‌رانی و اسنپ‌ها کرایه بسیار کمتری پرداخت می‌کنند.

اما گاه همین مشکلات آنقدر زیاد می‌شود که طاقت شهروندان را طاق کرده و موجب درگیری بین مسافر و راننده می‌شود.

به طور مثال دو سه روز قبل که برای رفتن به منزل منتظر رسیدن خط واحد بودم خانم میان‌سالی را دیدم که در ایستگاه شاهزاده‌قاسم ایستاده و مدام گلایه می‌کرد که چرا اتوبوس‌ها دیر می‌رسند.

با او که هم‌صحبت شدم گفت: چرا باید خطوط واحد پایین و جنوب شهر یک ساعت هم بیشتر تاخیر داشته باشد اما فلان منطقه شیراز هر ۱۰ دقیقه یک اتوبوس حرکت کند؟

با چند نفر دیگر که مسافر خط‌های مختلف بودند، صحبت کردم، همه از دیر آمدن خطوط معترض بودند.

یکی دیگر رفتار رانندگان و عصبانیت‌شان را از مشکلات حوزه حمل و نقل عنوان کرد.

با شنیدن این صحبت‌ها از رفتن به منزل منصرف شده و با چند خط واحد هم‌مسیر شدم تا از مشکلات و معضلات این ناوگان و گلایه‌های شهروندان مطلع شوم.

البته هم‌ صحبتی با رانندگان اتوبوس‌ها نیز خود حدیث مفصلی است که از نبود بیمه معترض بودند تا دست‌مزدهایی که هم اندک است و هم گاه به موقع پرداخت نمی‌شود.

بر همین اساس تصمیم گرفتم موضوع را به طور جد از سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز پیگیری کنم، اما یک اتفاق جالب باعث شد مسیر کار ما نیز راحت‌تر و کمی تغییر کند.

 فردای همان روز، طی گفتگو با خانم جوکار مسئول گروه شنبه‌های مطالبه‌گری متوجه شدیم آنها نیز به این موضوع ورود کرده و با دعوت از هادی شه‌دوست‌ شیرازی، معاون سازمان حمل و نقل شهرداری شیراز پیگیر مشکلات حوزه ناوگان تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی این کلانشهر هستند.

چند تن از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در گفتگو با خبرنگار شیرازه خواستار رساندن اعتراض‌شان به گوش متولیان این حوزه شدند.

یکی از خطوط که به خاطر دیر رسیدن با مسافرین درگیر شده بود، علت تاخیرهای زیاد را در اختیار بخش خصوصی قرار داشتن اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: قبلا که بخش دولتی بود هم حقوق‌ها را بهتر و به موقع‌تر پرداخت می‌کردند و هم تاخیرهای بسیار کم بود اما اکنون بهره‌بردار(بخش خصوصی) به میل و سلیقه خود اتوبوس را وارد خط می‌کند، به گونه‌ای که گاهی یکی دو روز کامل تعطیل می‌کنند که همین امر موجب اعتراض شهروندان می‌شود.

از قضا امروز ۲۹فروردین نیز هنگام مراجعه به محل کار با تجمع شدیدی در خط شماره ۸۰ مواجه شدم که انبوهی از مسافران حتی جلو درب ایستاده که  موجب بروز خطراتی برای مسافر می‌شود.

یکی از مسافران می‌گفت: بازه زمانی بین حرکت اتوبوس‌ها در دو خط 45 و 80 بسیار زیاد است و موجب شده که انبوهی از مسافر با آمدن اولین خط سوار شوند که دردسرهای بسیاری را ایجاد کرده است.

از ورود بخش خصوصی به ناوگان اتوبوس‌رانی تا عدم نظارت شهرداری بر خطوط مسافربری شیراز
وضعیت خط 80 امروز 29 فروردین ساعت 7 صبح

هر چند گلایه‌های رانندگان و مسافران و اعتراضات آنان تمامی ندارد اما مهم‌ترین آن عدم پرداخت به موقع دستمزد‌ها و بیمه نبودن، از سوی راننده و تاخیر در حرکت اتوبوس‌ها، شلوغی خطوط، رانندگی نامناسب رانندگان و... از سوی مسافران مطرح شد.

هادی شه‌دوست شیرازی معاون حمل و نقل معاون حمل و نقل عمومی شهرداری شیراز که پیش از این مهمان صندلی شهدا از سلسله جلسات شنبه‌های مطالبه‌گری شده بود به بخشی از این اعتراضات پاسخ گفته، اما این رسانه نیز در نظر دارد به طور جامع موضوع را پیگیری و به عنوان یک مطالبه عمومی در دستور کار خود قرار دهد.

شه‌دوست در پاسخ به پرسش‌هایی در خصوص طرح جامع حمل و نقل کلانشهر شیراز که قرار است بسیاری از مشکلات رانندگان و مسافران را حل کند، گفت: این طرح سال ۹۲ شروع شده و بنا بود طی دو سال تحویل داده شود ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی با تاکید بر تخصصی بودن حوزه حمل و نقل شرط ورود به این حوزه  را داشتن تخصص دانست و گفت: در حال حاضر مطالعات جامع حمل و نقل شیراز به عنوان سریع‌ترین طرح در کشور در حال پیگیری است و از نظر ما چارچوب‌ها بسته شده و این طرح به افق ۱۴۱۰ تهیه شده و در آینده اجرا خواهد شد.

 معاون سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری شیراز در ادامه به موضوع اصلی یعنی گلایه‌های شهروندان از وضعیت خطوط اتوبوس‌رانی اشاره کرد و در باره انتقادات مکرر از کمبود اتوبوس در برخی خطوط شهری این‌گونه پاسخ داد: در خصوص اتوبوس‌های شهری طی سال‌های گذشته به خاطر خریداری نشدن اتوبوس جدید عقب افتادگی داریم اما از انتهای سال گذشته تاکنون ۱۷۴ دستگاه اتوبوس خریداری و به دوربین‌های مداربسته مجهز خواهند شد..

شه دوست شیرازی در جواب سوال یکی از رانندگان اتوبوس در خصوص وضعیت شرکت‌های خصوصی حمل و نقل اتوبوس‌رانی و واگذاری اتوبوس‌های کارکرده به صورت اجاره به شرط تملیک که از مشکلات عمده این قشر است، عنوان کرد: مدل‌های مختلف واگذاری در اتوبوس‌رانی اتفاق افتاده که به اسم غیر قانونی بوده است، اما در حال حاضر منتظر آئین‌نامه واگذاری هستیم که آماده شده و می‌بایست در شورای شهر تصویب شود تا تمام مشکلات این حوزه حل گردد.

 این مقام مسئول در جلسه مطالبه‌گری از صدور نامه برای حل مشکل رانندگان برای واگذاری اتوبوس‌ها خبر داد به همین منظور در در روزهای آتی به منظور پیگیری این موضوع مجدد به سراغ وی خواهیم رفت .

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در نظر دارد در راستای مطالبه به حق و عمومی مردم موضوع مشکلات ناوگان حمل و نقل مسافر شیراز ائم از تاکسی و اتوبوس‌ها  را تا حصول نتیجه دنبال کند.


انتهای پیام/224224



نظرات بینندگان