کد خبر: ۱۵۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۸ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۲

هلال ماه در ایران رؤیت نشد/ شنبه عید فطر است

سه کشور عربستان، قطر و ترکیه روز جمعه را عید سعید فطر اعلام کردند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، اولین روز عید فطر در ترکیه، قطر و عربستان فردا جمعه است و نماز عید در این کشورها اقامه خواهد شد.

به گزارش «آناتولی» نماز عید فطر صبح روز فردا جمعه در مساجد ترکیه اقامه می‌شود.

ستاره شناس کمیته عالی امور دینی ترکیه گفت: هلال ماه شوال از اوایل شب پیش‌رو از قاره‌های آفریقا و اروپا رؤیت خواهد شد.

خبرگزاری دولتی سعودی «واس» نیز گزارش داد که عربستان روز جمعه را عید سعید فطر اعلام کرد.

خبرگزاری رسمی قطر «قنا» نیز اعلام کرد که فردا جمعه روز عید سعید فطر است.

اندونزی، مالزی و برونئی و اقلیت‌های مسلمان در استرالیا، تایلند، سنگاپور و ژاپن شنبه ۲۲ آوریل را عید سعید فطر اعلام کردند.

به گزارش شیرازه، کشورعربستان با استفاده از تکنولوژی حسگرهای ویژه عکاسی در لحظه غروب آفتاب توانسته‌اند تصویری ثبت کنند و رصد ماه در این کشور ثبت شده و فردا را عید فطر اعلام کرده‌اند اما در ایران و عراق امکان رصد ماه مقدور نشده است.

 پیش‌تر کاظم کوکرم منجم ایرانی گفته بود:«در خصوص اینکه چرا ماه شامگاه ۲۹ رمضان در آسمان ایران دیده نمی‌شود،‌ توضیح داد: اول اینکه در شامگاه پنجشنبه ۳۱ فروردین در افق بیشتر شهرهای ایران جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید بسیار پایین است (کمتر از ۵ درجه) و از این نظر هلال ماه در آسمان بسیار به قرص خورشید نزدیک دیده می‌شود. 

به بیان ساده‌تر در شامگاه ۲۹ رمضان، هلال ماه پس از غروب خورشید با اینکه بالاتر از افق وجود دارد و پس از خورشید غروب می‌کند اما به دلیل جدایی یا زاویه‌ای بسیار پایین، می‌بینیم جدایی زاویه‌ای ماه از خورشید در آن روز حتی ۲ درجه کمتر است و این باعث می‌شود نسبت به رؤیت‌ناپذیر بودن این هلال از پهنه ایران مطمئن شویم.»

انتهای پیام/
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان