کد خبر: ۱۵۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
یادداشت:

اهمیت ماه رمضان با اشاره به آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین(ع)

آن‌چه در نوشتار پیش‌رو می‌خوانید، یادداشت اختصاصی "شیرازه" در اهمیت ماه مبارک رمضان، فلسفه روزه و جایگاه آن در آیات قرآنی و روایات معصومین علیهم‌السلام، است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، رسول خدا(ص) که تا قیام قیامت رحمت و رضوان الهی بر او باد فرموده‌اند: "رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم است و اگر بنده خدا مى‌دانست ماه رمضان چیست، دوست داشت تمام سال، رمضان باشد.

نزول آیات قران کریم در این ماه و قرار گرفتن شب‌های قدر در ماه رمضان که یکی از این شب‌ها شب تقدیر و مقدرات تمام موجودات  به‌ویژه انسان‌ها و خداپرستان است بر اهمیت و جایگاه این ماه بزرگ افزوده و باعث شده تا
 رمضان "شهر الله"یعنی ماه خدا نام گیرد.

بنابراین باید از لحظه به لحظه ماه مبارک رمضان بیشترین بهره را برد.

ما باید از فرصت ماه مبارک رمضان و شب قدر به‌عنوان زمینه‌ای برای تعالی و رشد اخلاقی و معنوی خویش نهایت بهره را ببریم.

رمضان، ماه خشوع، استغفار ،تقوا، بازگشت بندگان به سمت خدا، ماه خودسازی و رویکرد به اخلاق و معنویات و زمانه دور شدن از هر گونه حسد و عقده و کینه و...  است.

رمضان، ماه ضیافت الهی،ماه رحمت و ماه هدایت الهی است

با اعمالی که در ماه رمضان انجام می‌دهیم، بایستی آثار این رحمت الهی را در خودمان حس کنیم و این آثار را در بقیّه‌ ماه‌ها، نگه داشته و حفظ نماییم.این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و میهمانی امت پیامبر اکرم (ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می‌کند.

 پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان،ماه امت من است،هر کس همه این ماه را روزه بگیرد خداهمه گناهانش را می‌بخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان می‌دهد.

برخی ازرویدادهای مهم در ماه رمضان

 از جمله رویدادهای مهم ماه رمضان عبارتند از: وفات حضرت ابوطالب در هفتم رمضان سال دهم بعثت، وفات حضرت خدیجه در دهم رمضان سال دهم بعثت. عقد اخوت و پیمان برادری میان مسلمان و ایجاد اخوت اسلامی بین پیامبر (ص)و امام علی(ع)، ولادت امام حسن‌ مجتبی(ع) در نیمه رمضان، سال دوم هجرت، جنگ بدر در سال دوم هجرت، فتح مکه در سال هشتم هجرت، شهادت امام علی (ع)در بیست و یکم رمضان سال چهلم هجری، شبهای قدر، بیعت مردم به ولایت‌عهدی امام رضا (ع) در سال ۲۰۱ قمری.عید بزرگ فطر و....در ماه شریف رمضان که نهمین ماه در تقویم اسلامی است.

دیگر برکات و ثمرات ماه مبارک رمضان

مسلمانان این ماه را ماه روزه داری، نماز، مراقبه و حضوردر جمع مؤمنان می‌دانند آنان معتقدند قرآن در این ماه بر محمد(ص)نازل شده‌است. در قرآن مستقیماً به کسانی که ایمان آورده‌اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند. 

هر سال ماه رمضان از رویت هلال ماه آغاز و تا رویت هلال ماه دیگر (شوال) به مدت ۲۹ تا ۳۰ روز ادامه دارد. روزه گرفتن از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب برای کلیهٔ بزرگسالان مسلمان که بیمار،مسافر وسال‌خورده نیستند واجب است.

مساوات بین فقیر و غنی، احیاء فضائل اخلاقی، وجود شب‌های قدر در ماه مبارک رمضان،تلاوت و وزیدن نسیم قرآن در کشورهای مسلمان از جمله فواید و فضائل روزه داری است.

در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص،توکل و توسل از اهل بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعی، عبادت، شب زنده‌داری،درک فضیلت شب قدر و دیگر موارد است که باید فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال حرکت کرد و در این ماه به گونه‌ای خودسازی کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقی باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.

 روزه‌های واجب،مستحب،مکروه و حرام

 برابر فقه و اصول اسلامی روزه در بعضی از روزهای سال واجب و یا حرام و در بعضی دیگر مستحب و یا مکروه است.

روزه‌‏های واجب شامل روزه ماه رمضان و قضای آن، روزه نذر و روزه کفاره است.
روزه‌های حرام شامل روزه عید فطر(اول شوال) و عید قربان است.

 روزه مکروه، روزه روز عاشوراست.

روزه های مستحب شامل روزه عید غدیر،روز مبعث، ولادت پیامبر اکرم (ص) و ماه‌‏های شعبان و رجب است.

روزه‏‌های نافله هم شامل ۳ روز در هر ماه قمری است و طبق روایات صحیح امامان اهل بیت(ع)این روزها عبارتند از پنج‏ شنبه اول هر ماه،چهارشنبه هفته دوّم همان ماه و پنج‏شنبه پایانی آن ماه که در کتب نویسندگان و محققان اسلامی و مراجع دینی به این موارد اشاره شده است.

چرا ماه روزه را رمضان نامیده‌‏اند؟

 در بسیاری از متون اسلامی و کتب معتبر دانشمندان اهل سنت و شیعیان از جمله مرحوم شیخ طبرسی در «تفسیر مجمع البیان»می‌نویسد:عادت عرب بر این بود که ماه‏‌ها را به زمان‏‌ها و خصوصیت‏‌های آن‏‌ها نام‌گذاری می‏‌کردند و چون ماه روزه با تابستان و زمان تابش شدید خورشید بر ریگ‌ها مصادف بود، لذا(رمضان)نامیده شد.

برخی هم نوشته و می‏‌گویند،کلمه(رمضان)اسمی از اسم‏‌های الهی است و چون این ماه فضیلت و شرافت دارد به این نام خوانده شده است و جمعی دیگر می‏‌گویند:چون این ماه گناهان را می‏‌سوزاند  و"رمض "به معنای سوزاندن است، به این نام نامیده شده است.

جایگاه رفیع روزه و رمضان در کتاب مقدس قرآن کریم

کلمه روزه در قرآن مجید در ۸ سوره،۷سوره مدنی و یک سوره مکی و۱۳ آیه، ۱۷ مرتبه در مشتقاتی همچون؛ الصّیام (۳ مرتبه)، صیام(۱ مرتبه)، فصیام(۴ مرتبه)، صیاما(۱ مرتبه)، صوما(۱ مرتبه)، تصوموا (۱ مرتبه)، الصّائمین(۱ مرتبه)، الصّائمات(۱ مرتبه)، فلیصمه(۱ مرتبه)، السّائحون(۱مرتبه)و السّائحات (۱ مرتبه)تکرار شده است. در آیه ۱۹۴ سوره بقره، یک بار کلمه«تصوموا»آمده است و در ابتدای آیه نیز، کلمه«ایاما معدودات»اشاره به روزه دارد.یک نمونه از ایات قرآنی در مورد اهمیت روزه و ماه رمضان آیه ۱۸۳،از سوره شریفه بقره است که خداوند بزرگ می‌فرماید:«یأیّها الّذین ءامنوا کتب علیکم الصّیام کما کتب علی الّذین من قبلکم لعلّکم تتّقون.»یعنی «ای اهل ایمان بر شما هم روزه داشتن فرض گردید، چنانچه بر امت‏‌های گذشته فرض شده و این دستور برای آن است که شما پرهیزگار شوید.»

برخی از احادیث چهارده معصوم(ع) درباره روزه و رمضان

از لسان مبارک نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) و در کلام نورانی و گهربار دیگرمعصومین و امامان شیعه  صدهاحدیث شریف و پرمحتوا در مورد روزه و رمضان نقل شده که در این مجال، برخی از آنها رای برای شما مخاطبان گرامی این پایگاه تحلیلی خبری نقل می‌نماییم.

- پیامبر اسلام محمد (ص):روزه سپر آتش جهنم است.
- امام علی(ع):خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
- فاطمه زهرا(س):روزه داری که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه‌اش به چه کارش خواهد آمد؟!
- امام حسن(ع):خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه‌اى براى آفریدگان خود قرار داده تا با طاعتش براى خشنودى او از یکدیگر پیشى گیرند.
- امام حسین(ع) روزه که از واجبات الهی است،علاوه بر آثار و برکات فراوان و سازندگی برای خود روزه دار این اثر را هم دارد که رنج گرسنگی را بچشد و درد گرسنگان را بفهمد تا از آنچه خداوند به او نعمت و مکنت داده است،به همنوعان فقیر کمک کند.
- امام سجاد(ع)ماه مبارك رمضان عيد اولياء الله است.
- امام محمد باقر(ع):هر چیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
- امام جعفرصادق (ع):بهترین و سازنده‌ترین عبادت‌ها روزه است.
' امام موسی کاظم(ع):افطارى دادن به برادر روزه‌دارت از روزه‌‏ات بهتر است.
- امام رضا(ع):روزه حجابی است که خداوند بر زبان‌ها و چشم‌ها و گوش‌ها و سایراعضا و جوارح قرار داده است.
- امام جواد(ع):پروردگاراروزه ما را مقبول درگاهت کن و از اعمال نيكو و تقواى ما محسوب دار و همچنين در طاعتت سعى ما رابپذير و پاداشی نیکو عطا فرما.
- امام هادی(ع):ماه رمضان،ماهِ ضیافت و مهمانى خداوند منّان است و خدا خود، میزبان روزه‌داران است.
- امام حسن عسکری(ع):علت وجوب روزه این است که توانگر درد گرسنگی را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند.
- امام مهدی صاحب الزمان (عج)بهترين عمل در ماه رمضان فراگرفتن مسائل شرعي و آگاهي ديني و بهترين حاجت،طلب عاقبت به خيري از خداوند است.

سخن پایانی

ماه رمضان،در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ماه سلوک و تزکیه روحی آنان است و مومنان با مقدمه‌سازی و فراهم کردن زمینه‌های معنوی در ماه‌های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت اماده می‌کنند و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده‌داری و عبادت،تلاوت قران، دعا، استغفار، دادن صدقه،روزه‌داری روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می‌کنند.

ماه بزرگ و مبارک رمضان،ماه روزه،ماه عبادت و خودسازی،ماه خدا، ماه بركت و رحمت و مغفرت الهی است.

قرآن،روح ماه رمضان است و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است،قرآن،قلب ماه رمضان و ماه رمضان،بهار قرآن است. 

امیدوارم در روزهای باقی مانده از این ماه عزیز به‌ویژه در شب‌های پرفضیلت قدر همه ما بتوانیم به قدر کافی از برکات و فضایل این ایام بهره‌مند شویم و در نهایت نام‌هایمان در فهرست بندگان مخلص خدا و توبه کننده به درگاه بزرگ پروردگار متعال در آید، ان‌شاءالله.


نویسنده:سید محی الدین حسینی،فعال رسانه

انتهای پیام224224
برچسب ها: یادداشت ، رمضان ، روز
نظرات بینندگان