کد خبر: ۱۵۹۱۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
کارشناس مسئول مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش فارس در گفتگو با شیرازه:

با هرگونه تخلف در مدارس غیردولتی، در کمترین زمان ممکن برخورد جدی خواهد شد

کارشناس مسئول مدارس غیردولتی آموزش و پرورش فارس، گفت: درصورتی که گزارشی از نارضایتی والدین مبنی بر تخلف مدارس در بحث هزینه‌ها و دیگر نوارد بصورت مکتوب به دست ما برسد در کمترین زمان ممکن برخورد جدی خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و فرا رسیدن تابستان و فصل ثبت‌نام‌ها اولین و شاید مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها یافتن مدرسه‌ای مناسب و دریافت شهریه است.

همزمان با فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی یا غیردولتی برخی خانواده‌ها به خصوص آنهایی که باید فرزندان خود را در پایه‌های ورودی "اول دبستان، هفتم و دهم" ثبت‌نام کنند از مشکلاتی می‌گویند که البته هر سال در حال تکرار است.

دو مشکل عمده که از سوی والدین بیشتر مطرح می‌شود و رسانه‌ها نیز با توجه به همین گلایه‌مندی والدین به انعکاس آن و مطالبه‌گری از مسئولین می‌پردازند، محدوده‌بندی جغرافیایی مدارس و دریافت وجه سنگین بابت ثبت‌نام‌هاست که البته وقتی پای مدارس غیر دولتی پیش کشیده می‌شود باید خانواده‌ها به فکر هزینه‌های هنگفتی باشند که با شرایط اقتصادی امروز جامعه پرداختش برای اکثر خانواده‌ها ناممکن است.

طی روزهای گذشته در برخی تماس‌های تلفنی که شهروندان با پایگاه تحلیلی خبری شیرازه داشتند به گوشه‌ای از دغدغه‌های خود و نحوه ثبت نام مدارس اشاره کردند.

یکی از والدین که به مدرسه‌ای در فرهنگ‌شهر شیراز مراجعه کرده بود اشاره کرد و گفت: قبل از جواب مصاحبه و گزینش نهایی فرم‌هایی به والدین داده می‌شود که مبلغ مد نظر خود را بنویسند که بعضا بیش از 25 و 30 میلیون تومان است.

این پدر که خود در یکی از ادارات دولتی کارمند است، عنوان کرد: اگر شرایط به این صورت باشد قطعا والدینی برنده رقابت ثبت‌نام خواهند شد که مبلغ بیشتری درج کرده‌اند و این تخلف است.

مادر یکی از دانش‌آموزان که قرار است در پایه هفتم مشغول به تحصیل شود، گفت: همان ابتدا که به مبلغ پیشنهادی آنان اعتراض کردم و گفتم پرداخت این هزینه در توانم نیست، بلافاصله طرح آدرس را بهانه کرد برای اینکه فرزند مرا در لیست ذخیره نگه‌ دارند و با منت هم گفتند اگر امتیاز کافی را کسب کرد و جا برای ثبت ‌نام داشتیم به شما اطلاع می‌دهیم و این در حالی است که فرزند خواهرم که با ما در یک محله ساکن هستند را به راحتی پذیرفته‌اند.

در خصوص مدارس غیردولتی یا همان غیرانتفاعی سابق، مردم و اولیای دانش‌آموزانی که می‌خواهند فرزندان خود را در این‌گونه مدارس نام نویسی کنند سئوالات زیادی دارند و نیاز است جوابی برای سئوالات خود پیدا کنند و یا کارشناسان، افراد با تجربه، دست‌اندرکاران، مسئولان و مدیران و موسسان آن‌گونه مدارس به این سئوالات پاسخ گویند.

حسین زمانی کارشناس مسئول مدارس غیر دولتی استان فارس در گفتگو با خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری به برخی این سوالات پاسخ داد و گفت: در خصوص نظارت بر مدارس غیردولتی قاعدتا مسئول نظارت بر این‌گونه مدارس در سطح استان بر عهده شورای نظارت است که متشکل از مدیران، معاون پرورشی، معاون آموزشی، حقوقی اداره آن اداره ،کارشناس مسئول مدارس غیردولتی، دو نفر از موسسین مدارس و یک نفر از موسسین مراکز هستند.

زمانی بیان کرد: امسال مواردی که وجود داشتند بعد از این‌که دوران پسا کرونا را پشت سر گذاشتیم و مدارس بصورت حضوری برقرار شد ،تیم نظارتی بنا به دستور مدیر کل آموزش و پرورش استان تشکیل دادیم که از بازنشتگان ما بودند و با توجه به سبقه‌ای که طی گزینش از آن‌ها به‌دستمان رسید از ظرفیت‌شان در نظارت و بازرسی از مدارس غیردولتی استفاده کردیم.

کارشناس مسئول مدارس غیردولتی استان فارس با اشاره به بازدید از مسائل آموزشی، پرورشی و مجوزها توسط بازرس‌ها صورت می‌گیرد، بیان کرد: گزارشات بازرسی این افراد از مدارس غیردولتی در جلسات به اعضای شورای نظارت‌ها ارائه و با هماهنگی حراست و بازرسی این اقدامات انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری مبنی به نحوه ثبت نام مدارس غیردولتی بیان کرد: مدارس غیردولتی از استقبال زیادی برخوردار است به همین دلیل شرایطی که از نظر قانونی اجازه داشته باشند که پیش ثبت نام را انجام دهند در سنوات گذشته مصوبه شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی  بود،که این موضوع امسال هم برای ما ارسال شد و مدارس غیردولتی با در نظر گرفتن یک سری شرایط، پیش‌ ثبت نام را طبق مصوبه انجام دهند.

زمانی در واکنش به درخواست پیش ثبت نام برخی مدارس غیردولتی به دانش‌آموزان گفت: با توجه به این‌که هنوز شهریه غیردولتی به‌ صورت رسمی در سامانه ابلاغ نشده است و مدارس براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی نظارت مرکزی است که در واقع یک درجه از شورای نظارت استان بالاتر است ،باید قرارداد رسمی با ولی دانش‌آموز داشته باشد و شهریه‌ای که از دانش‌آموز درخواست می‌کنند بصورت علل الحساب اخذ می‌کنند تا زمانی که شهریه رسمی سال جدید به آن‌ها ابلاغ شود.

وی در ادامه افزود: در مدارس غیردولتی یک قانون بصورت مصوب وجود دارد که وقتی دانش‌آموز ثبت‌نام قطعی را انجام می‌دهد در صورتی که قبل از شروع تحصیل ، از ثبت‌نامش انصراف دهد باید مبلغ ۵ درصد از شهریه مصوب را به مدرسه پرداخت کند و سال تحصیلی که آغاز می‌شود این میزان به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد تا آغاز امتحانات نوبت اول و اگر بعد امتحانات بخواهد انصراف دهد می‌بایست ۱۰۰ درصد شهریه را پرداخت نماید.

این کارشناس مسئول با اشاره به پرداخت پیش از ثبت‌نام به مدارس غیردولتی گفت: پیش ثبت‌نام رسمی را هنوز ابلاغیه‌ای در این خصوص بدست ما نرسیده که اگر تا قبل از ارسال بخشنامه رسمی ثبت‌نام که معمولا اواخر خرداد ماه مکتوب می‌شود ، دانش‌آموز بخواهد انصراف دهد ،مدارس حق کم کردن وجهی را ندارند و مبلغ پرداختی که برای ثبت‌نام  توسط دانش‌آموز انجام شده را کامل عودت دهند.

کارشناس مسئول مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش فارس در تعین شاخص‌های شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: شهریه مدارس و مراکز غیردولتی بر اساس هزینه کرد و فعالیت‌هایی که مدارس انجام می‌دهند، صورت می‌گیرد در واقع چون حقوقی که به پرسنل مدرسه و عوامل اجرایی بر حسب تعداد روزهای بیمه شده افراد می‌دهند و با توجه به استیجاری بودن ۷۰ درصد مدارس غیردولتی در استان باعث شده که شهریه مدرسه‌های غیردولتی با هم یکسان نباشد.

وی در پایان در خصوص نظارت همگانی گفت: درصورتی که گزارشی از نارضایتی والدین مبنی بر تخلف مدارس بصورت مکتوب به دست ما برسد در کمترین زمان ممکن برخورد جدی خواهیم کرد چنانچه والدین نسبت به مدارس غیردولتی در بحث هزینه‌ها و دیگر مواردی که خارج از مصوبه است شکایتی داشتند با مراجعه به این اداره حتما پیگیر امورات هستیم.

انتهای پیام/ 224224




نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
0
نه این آقای کارشناس نه رئیس اداره مدارس غیر دولتی و نه مدیر کل زورشان به مدارس غیر دولتی نرسده و نخواهد رسید
این حرف ها همیشه زده می شود
اما در عمل چیزی در نمی آید