کد خبر: ۱۵۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
یادداشت؛

اسناد ملی؛اصالت و هویت ملت ما!

امروزه ده‌ها میلیون برگ سند تاریخی با برخورداری از ارزش‌های محتوایی در مخازن استاندارد نگهداری اسناد کتابخانه ملی و مرکز اسناد تاریخی یا در موزه‌های مهم کشور نگهداری می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،اسناد ملی چه از نوع مکتوب و چه غیر مکتوب، جزیی از هویت و اصالت ما به حساب می‌آیند.اسنادی که مایه افتخار و سربلندی قوم ایرانی‌ است باید هم به درستی حفاظت شوند و هم در معرض دید عموم قرار گیرند و یا مورد پژوهش و نقد و برسی باشند. 

اسناد ملی در واقع شناسنامه اعتباری ایرانیان در گذر زمان است و باید به درستی تعریف نو و جامع از آنها به‌عمل آید تا هر کاغذ نوشته و مکتوبی سند ملی محسوب نگردد.کتاب‌های خطی و اسناد و اوراق تاریخی،نام‌های بزرگان و مشاهیر نامی در قرون اخیر، عکس‌ها و دست نوشته ها،قباله نامه‌ها، مبایع نامه‌ها ،مکتوبات درباری و حتی اولین روزنامه‌های چاپی و کتب چاپ سنگی و بسیاری از تصاویر موجود برجای مانده از ده‌ها و صدها سال پیش تا جزیی از اسناد ملی ایران محسوب می‌گردند.

امروزه ده‌ها میلیون برگ سند تاریخی با برخورداری از ارزش‌های محتوایی در مخازن استاندارد نگهداری اسناد کتابخانه ملی و مرکز اسناد تاریخی یا در موزه‌های مهم کشور نگهداری می‌شود.

لازم است در زمینه نگهداری از این اسناد و اسکن آن‌ها وکپی برداری استاندارد از اسناد مهم و ملی برای حفظ و حراست از تک به تک اسناد و داشتن نسخه دوم و جایگزین‌شان همت نمود. دسترس­ پذیری خدمات،فهرست­ نویسی و دیجیتالی کردن اسناد ارائه خدمات مرجع؛ایجاد پتانسیل برای توسعه ،حفظ و نگهداری اسناد،مدیریت مبتکرانه، خلاق و کارآمد؛پژوهش و تدوین استانداردهادر مورد امور اسناد مملکتی و...از جمله شاخص‌های ارزیابی عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که باید توسط محققان و ارزیابان متخصص و کاربلد انجام شود.

 چه خوب است در مراکز استان‌ها با حفظ مسائل و جوانب  امنیتی موزه‌های اسناد ملی در دسترس محققان و ایران پژوهان و مورد بازدید عموم مردم باشد.
این‌که ساختمان‌هایی عریض و طویل در باره حفظ اسناد ساخته شود اما ایرانیان علاقه‌مند نتوانند ان‌ها راببینند و یا دیدن اسناد خاندان‌ها و فامیل و شجره و مدارک هویتیشان سخت و مشکل باشد درست نیست.
همه مردم ایران حق دارند اطلاعات نو و به روز و تازه از اسناد تاریخی خود و پیشینیانشان داشته باشند و متوجه گردند که در گذر زمان استاد ملی کشورشان مورد دستبرد و سرقت،آتش سوزی و تخریب قرار نمی‌گیرد.

پیشنهاد می‌گردد نمایشگاه‌های سالانه همچون نمایشگاه کتاب که در مدت زمانی مشخص و در محل برپایی نمایشگاه‌های کتاب و ....برگزار می‌گردد بخشی از اسناد هویتی ایرانیان نیز در معرض عموم قرار گیرد و از عموم  اهدا کنندگان و حافظان اسناد در هر سال تجلیل و تقدیر گردد و مردم را به ارائه اسناد موجود در خانه‌هایشان ترغیب و تشویق کنند تا اسناد مهم و بارزش موجود در دست مردم،حیف و میل  و نابود نگردد.

 در همین مجال باید از تلاش‌ها و زحمات پیشکسوتان بررسی و نگهداری از اسناد ملی و حافظان واقعی اسناد هویتی ایرانیان چه در کتابخانه ملی و مرکز اسناد ملی ایران و چه در سازمان‌های ثبت احوال و ثبت اسناد،مرکز اسناد انقلاب اسلامی،مرکز بررسی‌های تاریخی وزارت اطلاعات،دیگر مراکز نگهداری اسناد و مدارک تاریخی نظیر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی وحرمین قم، شیراز و...،کتابخانه‌های مجلس شورای اسلامی،ملک،وزیری،حوزه علمیه قم  تقدیر و تشکر  و خدا قوت عرض نمود.

نویسنده:سید محی الدین حسینی،فعال رسانه

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان