کد خبر: ۱۶۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۳
یادداشت؛

کام تلخ مردم شمال فارس از آزادراه شیراز - اصفهان

محمد شمس فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: آزادراه به نحوی طراحی شده است که کمترین منفعتی برای شهرهای آباده، اقلید، صفاشهر، سعادت شهر و مرودشت نداشته است و کاهشی برای طول مسیر به شیراز یا اصفهان نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در خصوص نیاز واقعی به‌صرف هزینه گزاف و احداث آزادراه موسوم به شیراز - اصفهان ابهامات زیادی وارد می‌شود.

آزادراهی که در حال حاضر نه به اصفهان متصل می‌شود و حتی نه به شیراز، اما موسوم به آزادراه شیرازبه اصفهان شده است. 


با یک بررسی ساده می‌توان متوجه شد که طول مسیر کنونی از بزرگراه اصفهان به شیراز که اخیراً با بی‌انصافی تمام به نام محور قدیم معرفی می‌شود، مسافت ۴۸۱ کیلومتر با مدت‌زمان سفر حدود شش ساعت است، اما با احداث به اصطلاح این اَبَرپروژه مسافت به ۴۱۴ کیلومتر با مدت زمان سفر پنج ساعت کاهش یافته است.

جالب اینکه تمام مسیر بزرگراه در استان فارس است و در منطقه‌ای به نام ایزدخواست از بزرگراه جدا شده و در محلی به نام تنگ‌خیاره به پایان می‌رسد، اتصالی نه به شهر شیراز و نه به شهر اصفهان دارد.


از طرفی مسیر آزادراه به نحوی طراحی شده است که کمترین منفعتی برای شهرهای آباده، اقلید، صفاشهر، سعادت شهر و مرودشت نداشته است و کاهشی برای طول مسیر به شیراز یا اصفهان نداشته است.

حقیقت تا حدودی باعث انزوای جغرافیایی این شهرهای شده است، هرچند که با وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان مسیر بزرگراه مانند پاسارگاد و تخت جمشید و از طرف دیگر مسیر عبور از استان یزد به شیراز و یا حتی به بندرعباس کماکان از طریق این بزرگراه است و تردد از این مسیر همچنان به قوت خود باقی است، اما در هر صورت انتظار می‌رفت همانند مسیر آزادراهی که تهران را به اصفهان متصل می‌کنند که برای شهرهایی مانند کاشان، قم و نطنز پرمنفعت است، نیز برای این شهرها نیز آورده‌ای داشته باشد. 


نکته مهم دیگر از یک طرف مسیر مناسب بزرگراه شیرازبه اصفهان است که در اواسط دهه ۸۰ به طور کامل دو بانده شده و پس از آن هم هزینه‌های فراوانی برای نگهداری و ایمن‌سازی آن صرف شده است که البته هنوز نیاز به بهبود دارد و از طرف دیگر آمار بالای تصادف استان فارس در مسیرهای بعضاً اصلی و یا حتی فرعی و روستایی است که باعث خسارات جبران ناپذیری به جان و مال مردم می‌شود، می‌توانست با بهسازی و دو بانده کردن این جاده‌ها و ایمن‌سازی نقاط پرتصادف آن‌ها در اولویت اول قرار گیرد و بعد به فکر ساخت آزادراه افتاد.


مسئله دیگر سرمایه‌گذاری‌های فراوانی است که در طی سال‌های اخیر با احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی در مسیر بزرگراه انجام شده است، بنابراین با ایجاد این مسیر جدید کسب و کارهای زیادی در خطر کاهش رونق قرار می‌گیرد که با شروع تعطیلات نوروزی این مهم بیشتر مشاهده می‌شود و باعث تلخ‌کامی مردم شمال فارس شده است به علت همین کاهش ترافیک از مسیر شهرهایشان شده است.


در هر صورت با قدری تأمل می‌توان متوجه شد که آزاد راه می‌توانست در اولویت نباشد و از شیوه‌های بهتر مربوط به ساخت راه و نگهداری و بهسازی آن‌ها فوایدی نیز به مردم تقدیم کرد که تا این حد باعث تلخ شدن کام مردم شمال فارس نشود.

 

انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان