کد خبر: ۱۵۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

با نسلی روبرو هستیم که زبان جدیدی را برای ارتباط نیاز دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما با نسلی رو به رو هستیم که تغییر اقلیم فرهنگی زیادی را به چشم دیده است و در دنیای متفاوتی نسبت به گذشته زیست می‌کند،گفت: و لذا زبان جدیدی را برای ارتباط نیاز دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز پنج‌شنبه ٢١ اردیبهشت در آئین افتتاحیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در محل مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) برگزار شد، صداقت را مهم‌ترین ویژگی جامعه دانشگاهی برشمرد و گفت: برگزاری چنین جلساتی سخت است، چرا که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا از محضر و وجود سرمایه‌های نمادین کشور به نحو شایسته بهره‌مند شویم و به همین خاطر چند ماه تلاش و برنامه‌ریزی شده تا این اجلاسیه به بهترین نحو برگزار شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در کشور پرچمدار است دو استاد ممتاز دارد که یکی از آنها استاندار فارس است که موجب افتخار جامعه دانشگاهی است، افزود:
دانش جدید با خود فرهنگ جدید می‌آورد و دانشگاه نیز فرهنگ جدید ایجاد می‌کند، پس ما نیز باید مدیریت آفرینش حاصل از دانش را به دست بگیریم و الا از رده خارج می‌شویم.

زلفی گل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتظار داریم که رؤسای دانشگاه‌ها نسبت به نامه‌های ارسالی و بخشنامه‌های وزارت علوم در اولین فرصت پاسخ دهند، گفت: برخی ازاین نامه‌ها مانند مباحث بودجه واعتبار نیازمند ارسال اطلاعات دانشگاه‌ها به وزارت است و تاکید می‌کنم روسا در این خصوص به موقع عمل کنند.

وزیر علوم ادامه داد: پایه‌های تشویقی هیات علمی را یکسال قبل تصویب کردیم و فرصت داده شد تا رؤسای دانشگاه‌ها پرونده اساتید را ارسال و حکم آنها صادر شود تا افراد موثر و دانشمندان‌مان ببینند که فعالیت آنها مورد توجه واحترام وزارت علوم، دولت ونظام است و روسای دانشگاه‌ها در این موضوع نیز باید سریع‌تر اقدام کنند.

وی افزود: همچنین برای ۶ هزار اساتید جدیدالاستخدام ۵ سال گذشته، استادان ممتاز و اساتید یک و دو درصد نیز به سختی در روزهای پایان سال پژوهانه در نظر گرفته شد و روسای دانشگاه‌ها نسبت به عملی شدن این طرح وزارت علوم در موسسه خود جدی باشند.

زلفی گل همچنین با بیان اینکه امروز با نسلی مواجه هستیم که در کمترین زمان ممکن بیشترین تغییرات دنیا را مشاهده کرده‌اند، افزود: ما با نسلی رو به رو هستیم که تغییر اقلیم فرهنگی زیادی را به چشم دیده است و در دنیای متفاوتی نسبت به گذشته زیست می‌کند و لذا زبان جدیدی را برای ارتباط نیاز دارد.

وی تصریح کرد: متناسب با تغییرات دنیا وجامعه خودمان و آمدن فناوری‌های نو طبیعی است که باید تغییراتی در شیوه آموزش و پژوهش، تعامل با دانشجو و ارائه خدمات ایجاد کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: شاید در گذشته این میزان از تغییرات چند قرن به طول می‌انجامید اما در حال حاضر نسل جدید تغییرات زیادی را تجربه می‌کند و اگر ما خود را با تغییرات تطبیق ندهیم حتما در برنامه‌ریزی شکست خواهیم کرد و لذا باید خودمان را با این نسل منطبق و برنامه ریزی‌ها را تغییر دهیم.

زلفی گل که معتقد است دانش جدید با خود فرهنگ جدید می‌آورد و دانشگاه نیز فرهنگ جدید ایجاد می‌کند، تاکید کرد: ما باید مدیریت آفرینش حاصل از دانش را به دست بگیریم و الا از رده خارج می‌شویم.

وی با بیان اینکه دانش به ما این امکان را می‌دهد که ببینیم نسل‌های یک و دو دهه آینده چه نیازهایی خواهند داشت تا برای آن برنامه‌ریزی کنیم و دانشگاه نیز باید برای آن برنامه داشته باشد، افزود: دانش، مزیت آفرینی را ممکن می‌کند؛ مزیت‌های ایجاد شده، نتیجه دانش است و دانشگاه‌های ما باید قدرت آفرینی، هویت آفرینی، کارآفرینی و باور آفرینی کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با بیان اینکه اگر از دانش به درستی استفاده شود، در این صورت حتما ایمان دانشجو تقویت و احساس هویت می‌کند، گفت: دانشجو در واقع هویت خود را در خروج از کشور نمی‌بیند و لذا وظیفه ما بسیار سنگین است و به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که توسعه را هدفمند پیش ببریم و با تاسیس رشته‌ای موافقت کنیم که پیوست اشتغال هم داشته باشد.

زلفی‌گل در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه بین آموزش عالی بخش دولتی و خصوصی تفاوت وجود دارد و چون در بخش آموزش عالی، بودجه را دولت می‌دهد باید در راستای نیازهای جامعه گام بردارد.

وزیر علوم بر ساخت سرود هر دانشگاه و ایجاد تالار افتخارات تاکید کرد و گفت: با توسعه علم ودانش می‌توانیم فرهنگ و اندیشه خود را به دور دست‌ها گسترش دهیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان