کد خبر: ۱۵۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲

تاثیر و آموزش سواد دیجیتال در کودکان

سواد دیجیتال مهارتی است که یادگیری آن می‌تواند کیفیت زندگی یک فرد را در جامعه امروز دگرگون سازد. بنابراین اگر نمی‌خواهید فرزند شما از همسالان خود در دنیای فردا عقب باشد باید به دنبال یادگیری سواد دیجیتال و انتقال آن به فرزندان خود باشید
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،کودکان امروز بزرگسالان فردا هستند، آنها به زودی وارد اجتماع می‌شوند، ضمن این که در سال‌های اخیر استفاده از فناوری های دیجیتال در آموزش نیز بیش از گذشته بوده است، بنابراین برای کودکان بسیار مهم است که از همان سنین کودکی با فناوری های دیجیتال و کاربرد آن‌ها آشنا شوند.

او را با فضای مجازی آشنا کنید.

فرزند شما باید با فضای مجازی آشنا باشد، بداند که کاربرد شبکه‌های اجتماعی چیست، هویت دیجیتال را بشناسد و بتواند از محتوای مناسب سن خود در فضای مجازی استفاده کند. باید او را از مخاطراتی که در این راه وجود دارد آگاه ساخت اما نباید او را از دسترسی‌های مجاز محروم کرد.

تولید محتوا را به او بیاموزید.

او باید روش‌های مختلف تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی را بداند. به او اجازه دهید، عکس، متن یا پادکست‌هایی که خودش تولید کرده است را در فضای مجازی منتشر کند. به ویژه در کلاس‌های آنلاین انجام تکالیفی مثل تحقیق‌ها می‌تواند بهترین تجربه برای استفاده از اینترنت و تولید محتوا باشد..

او را با اپلیکیشن های کاربردی آشنا کنید.

می‌توانید کودک خود را از سنین پایین با اپلیکیشن هایی مثل اسنپ که یک اپلیکیشن چند منظوره است. آشنا کنید، همچنین اپلیکیشن‌های آموزشی بسیاری متناسب برای سنین مختلف کودک و نوجوان وجود دارد که آشنایی فرزند شما با فضای دیجیتال را می‌توان با استفاده از آنها آغاز کرد.اپلیکیشن‌های کاربردی بسیار زیاد هستند، مثلا می‌توانید او را با اپلیکیشن‌هایی که برای انجام تکالیف مدرسه به آنها نیاز دارد آشنا کنید، کاربرد آنها را بیان کنید، عملکرد هریک را به او آموزش دهید و اجازه دهید تا با خیال راحت به آنها دسترسی داشته باشد..

مسئولیت پذیری را به او آموزش دهید.

کودک یا نوجوان شما باید بداند در قبال فعالیتش در فضای مجازی مسئول است. همانطور که گفتیم او باید با مخاطرات در این مسیر آشنا شود، این که به راحتی به دیگران اعتماد نکند، اطلاعات هویتی خود را در اختیار دیگران قرار ندهد، باید او را با قوانین و مقررات موجود آشنا کنید. می توانید در ابتدا با محدودیت های تعریف شده اجازه استفاده از فضای مجازی را برای او صادر کنید، به مرور و با آشنایی بیشتر او با فضای موجود می تواند دسترسی او را به صورت پلکانی افزایش داد.

حفظ حریم شخصی را به او بیاموزید.

قبل از این که اجازه استفاده از فناوری های دیجیتال را به کودک یا نوجوان خود بدهید، باید او را با امنیت فضای مجازی و حفظ حریم شخصی آشنا کنید. در مورد پیامدهای استفاده ناآگاهانه از شبکه های اجتماعی یا سوء استفاده های احتمالی با او صحبت کنید. به او بگویید که باید از قوانین ودستورالعمل‌های محدودیت‌ های سنی در ایجاد حساب ‌های کاربری پیروی کند..

مهارت های فرزند پروری دیجیتال را بیاموزد.

شما الگوی فرزندتان در استفاده از فضای مجازی هستید، پس قبل از این که قوانین و مقرراتی در این زمینه اعمال کنید باید ابتدا نگاهی به خودتان بی اندازید. این که چه مدت زمانی را در اینترنت و فضای مجازی سپری می کنید و تا چه اندازه از آن استفاده درست دارید می تواند الگوی رفتاری فرزند شما را رقم بزند.  بنابراین سعی کنید الگوی خوبی برای فرزند خود باشید.

شکاف دیجیتالی از دسترسی فیزیکی گسترش یافته است. دسترسی به اینترنت شرط لازم برای غلبه بر نابرابری ها در جامعه ای است که به طور فزاینده‌ای وظایف و گروه های اجتماعی اش در سراسر اینترنت سازماندهی شده‌اند اما در تبیین شکاف دیجیتال می بایست به نابرابری هایی توجه شود که در توانایی افراد در منتفع شدن از مزایای فناوری موثر هستند. اکنون شکاف دیجیتالی به عنوان ((فاصله بین افراد خانواده ها،کسب و کار ها و مناطق جغرافیایی در سطوح مختلف اجتماعی و اقتصادی ازنظرامکان دسترسی به فاوا و همچنین استفاده متداول از فاوا برای طیف گسترده ای از فعالیت ها))تعریف می شود.

سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از رویکرد هاست که مخاطبان به طور فعالانه برای مواجهه گزینشی با رسانه ها و تحلیل و ارزیابی نقادانه محتوای رسانه ها بر می گیرند تا معنای پیام هایی را که با آن مواجهه می شوند، تفسیر کنند.

در جوامع امروزی سواد رسانه‌ای اهمیت بیشتری یافته است؛چرا که با پیشرفت جوامع و توسعه فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در روش انتشار پیام، یک نوع پیچیدگی زبانی در رسانه ها به وجود آمده است که به تناسب  آن باید شهروندان توانایی بهره گیری از این رسانه ها را به دست آورند.

در واقع سواد رسانه ای یک نوع برنامه توانمندسازی است که شهروندان بتوانند زبان رسانه ای جدیدرا درک کنند.هدف سواد رسانه ای که خود ناظر بر اهمیت آن هم است، این است که به مردم کمک کند تا به شهروندانی پیچیده،یعنی شهروندانی آگاه و با ظرفیت های مورد نیاز جامعه امروز تبدیل شوند، نه به مصرف کنندگانی پیچیده.

به طور کلی سه جنبه سواد رسانه‌ای عبارتند از:

۱.ارتقای آگاهی نسبت به الگوی مصرف رسانه ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف محصولات رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون۲. آموزش مهارتهای مطالعه یا تماشای انتقاد۳ تجزیه و تحلیل اجتماعی،سیاسی و اقتصادی رسانه ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست

سواد دیجیتال حق مهم همۀ افراد در فرهنگ دیجیتال است.  سواد دیجیتال افراد را آماده میکندتاجهان را بشناسند، از نظر جتماعی، عقلانی و اقتصادی پیشرفت کنند و با  فناوری رسانه های دیجیتال تعامل داشته باشند. سواد دیجیتال،کودکان و جوانان را به مهارتها، دانش و ادراکی مجهز میکند تا بتوانند فعالانه در زندگی اجتماعی،فرهنگی، اقتصادی، مدنی و اخلاقی،چه در حال حاضر و چه در آینده،شرکت کنند‌.

اینکه از نظر دیجیتالی باسواد باشیم به این معنی است که بدانیم چه زمانی و چرا فناوریهای دیجیتالی مناسب اند و به کارها کمک میکنند و چه زمانی اینگونه نیستند؛ به عبارتی دیگر، درک اینکه چگونه و در چه زمانی فناوریهای دیجیتال به بهترین شکل استفاده میشوند.

همچنین سواد دیجیتال داشتن به این معنی است که به دامنۀ گسترده ای از تکنیکها و منابع فرهنگی، که به استفاده از ابزار دیجیتال کمک میکند، دسترسی داشته باشیم.

شهروندی دیجیتال به این معنی است که افراد در استفاده ازاینترنت،تلفن همراه و دیگررسانه های دیجیتال ظرفیت الزام را داشته باشند. همۀ ما نیاز داریم که رفتارهای امنیتی، قانونی و اخالقی را درعصر رسانههای دیجیتال تمرین کنیم. برنامه های شهروند دیجیتال شامل ابزارهای آموزشی و برنامه ریزی اصولی برای کودکان، والدین و معلمان است.

چوی و همکارانش در پژوهشی تازه، مقیاس دیجیتال جامع شهروندی را براساس اجزای دقیق و فراگیرشهروندی دیجیتال مطرح کرده اند که میتواند برای اندازهگیری توانایی، ادراک و سطح مشارکت جوانان در ارتباطات مبتنی بر اینترنت استفاده شود.

مقیاس شهروندی دیجیتال مدلی پنج عاملی دارد که با استفاده ازتحلیل عاملی اکتشافی استخراج شده است، این پنج عامل، شامل فعالیت سیاسی اینترنتی، مهارتهای فنی، آ گاهی محلی/ جهانی، دیدگاه انتقادی و اقدامات شبکهای است. آنها با استفاده از این ساختار پنج عاملی شهروندی دیجیتال به بحث درمورد سه وضعیت صعودی برای دستیابی به شهروند دیجیتال پیشرفته پرداختند.

آگاهی و دانش توانایی فراگیر براي حفظ کردن، یادآوردن، تعریف کردن، تشخیص یا شناسایی اطلاعاتی خاص مانند: حقایق، قوانین، اصول، شرایط واصطلاحاتی که وجود دارد، است براي آن که مخاطبان اختیار و کنترل خود را به دست رسانه ها نسپارند. باید سطح دانش و آگاهی

خود را به سطوح بالاتر افزایش دهند و درنهایت دست به تولید علم بزنند و درواقع یادگیري معناداري داشته باشند و بتوانند روابط حاکم میان اجزا و عناصر پیام را درك کنند؛ زیرا محصول یادگیري مهم نیست بلکه فرایند یادگیري یعنی همان نکتهاي که سواد رسانهاي به آن تأکید دارد از اهمیت ویژهاي برخوردار است. از آنجا که رسانه ها عرضه کنندهاطلاعات و منابع بی شماري هستندکه قدرت بالایی در شکل دهی و انتقال ارزشها در جامعه دارند، پس افزایش میزان استفاده از رسانه ها بدون برخورد آگاهانه با آنها میتواند ما را از حالت مشارکت کننده فعال به بیننده منفعل و غیر پویا در مقابل پیامهاي رسانه ها درآورد.هدف سواد رسانهاي افزایش آگاهی ما نسبت به اشکال مختلف پیامهاي رسانه اي است

که در زندگی روزانه مان با آنها مواجه میشویم. سوادرسانهاي به شهروندان کمک میکند تا درك کنند، رسانه ها چگونه به بینشها و باورهاي مردم نفوذ می کنند، به فرهنگ عمومی شکل میدهند و بر تصمیم گیريهاي انسانها تأثیر می گذارند.افراد با داشتن سواد رسانهاي در برابر اطلاعات رسانه اي آگاهی بیشتری خواهند داشت؛ زیرا پیامهایی را که بهمنظور تأثیرگذاري براي مخاطبان طراحی و ارسال شده را در سطوح گوناگون مورد شناسایی و تحلیل قرار میدهند و سرانجام دست به انتخاب میزنند. حتی با آگاهی یافتن از چگونگی تولید اطلاعات توسط رسانه ها، کودکان نیز می توانند با اندك مهارت و دانش خود تسلط بیشتري بر محتواي پیام رسانه ها داشته باشند و تحت تأثیر پیامهاي مخرب وخشونت بار رسانه ها قرار نگیرند.

شهروندان به آموزش سواد رسانهاي نیاز دارند اما دانش آموزان ازمخاطبان اصلی آن هستند، بهره‌مندي مؤثر از رسانه ها و فناوري به ویژه در جامعه دانش آموزي به عنوان زیربناي توسعه انسانی ضروري است، بخصوص از سالهاي اولیه مدرسه به دلیل زیر بنایی بودن، آموزش در این سنین اهمیت ویژه اي دارد.فراگیري و آموزش سواد رسانه اي امروزه براي کودکان یک ضرورت به حساب میآید. علت این تأکید کاملاً بدیهی است. کودکان عصر حاضر در یک محیط رسانهاي اشباعشده به سر میبرند و به همان اندازه که میخوابند، میخوانند و تماشا میکنند. شاید بتوان از میزان حضور کودکان در معرض رسانه ها تا حدي کاست ولی هرگز نمیتوان کودکان را از رسانه ها جدا کرد، ازاین رو  بهتر است که آنها را با

رژیم مصرف رسانه اي و تفکر انتقادي آشنا کنیم و به این مقوله بپردازیم که کودکان به چه میزان تلویزیون تماشا میکنند و چقدر از وقت خود را با سیدي و چقدر از آن را با روزنامه ها و رسانه هاي دیگر می گذرانند.

بنابراین بهترین زمان براي پایه گذاري مهارتهاي تفکري و آموزش سواد رسانهاي، دوران پیش از دانشگاه و دبستان است؛ چراکه هنوز ذهن افراد کاملاً براساس قراردادهاي اجتماعی بسته نشده و نیز این که کودکان مخاطبان خاص رسانه  اي هستند.نهاد تعلیم و تربیت وظیفه دارد ضمن

پاسخگویی به نیازهاي جامعه و مطالبات اجتماعی، رسالت تربیتی خود را به درستی انجام دهد. یکی از این نیازها، آموزش سواد رسانهاي است که در سند تحول راهبردهاي آموزش وپرورش نیز بر آن تأکید شده است. مرکز سوادرسانه اي پنج پرسش کلیدي ساختارشکن را مطرح میکند که به تجزیه وتحلیل پیام هاي رسانهاي کمک قابل توجهی می کند و درواقع مقوله هاي اصلی آموزش سواد رسانهاي محسوب می‌شوند:

۱.چه کسی این پیام را خلق کرده است؟ (شناخت مؤلف پیام)

۲.از چه تکنیک خلاقانه اي براي جلب توجه مخاطب استفاده شده است؟ (تشخیص قالب یا ساختار)

۳.چه میزان ممکن است انسانهاي متفاوت برداشتهاي متفاوتی از این پیامهاداشته باشند (بررسی مخاطب)

۴ .چه ارزشها، سبکهاي زندگی و دیدگاههایی در این پیام بازنمایی و یا حذف می شوند؟ (بررسی محتوا)

۵.چرا این پیام ارسال شده است؟ (هدف نهایی از طراحی و ارسال پیام).

هر یک از پنج سؤال یاد شده به ترتیب به پنج تفکر بنیادي زیر درباره سواد رسانه اي مربوط میشوند:

۱ .تمام پیامهاي رسانه‌اي ساخته میشوند. (مربوط به مؤلف پیام)

۲ .پیام هاي رسانه اي با استفاده از زبان خلاقانه با قواعد خود، ساخته میشوند.(مربوط به قالب پیام)

۳.افراد مختلف یک پیام رسانه اي واحد را به اشکال متفاوت تجربه یا دریافت میکنند. (مربوط به مخاطب)

۴ .رسانه ها ارزشها و دیدگاههاي مختلفی دارند (مربوط به محتوا).

۵.بیشتر پیامهاي رسانه اي براي به دست آوردن منفعت و یا قدرت، سازماندهی می شوند

‌‎سواد دیجیتال به سه بعد تقسیم میشود که هر سطح به طور جداگانه برای یادگیری و درک تکنولوژی بسیار مهم می‌باشد. شایستگی دیجیتالی، کاربری دیجیتالی و انتقال دیجیتال از ابعاد سواد دیجیتال به شمارمی‌روند.

شایستگی دیجیتال

پایه اصلی سواد دیجیتال، شایستگی دیجیتال است. شایستگی دیجیتال به میزان توانایی و مهارت افراد برای یادگیری و استفاده از فضای دیجیتال گفته می‌شود. مهارت‌هایی پایه مانند یافتن مطلبی از گوگل، ویرایش یک متن در نرم افزار ورد، ارائه مطلب در نرم افزار پاور پونیت و یا حتی فرستادن یک ایمیل، جزو این دسته مهارت‌ها است. در واقع شایستگی دیجیتال به استعداد هر فرد در این زمینه بستگی دارد.

بعضی افراد ممکن است به راحتی و با یک توضیح مختصر در یک زمینه دیجیتال، آن را به خوبی یاد بگیرند اما افرادی هم هستند که نیاز به آموزش از پایه و اساس در زمینه تکنولوژی باشند.

کاربری دیجیتال

بعد از شایستگی دیجیتال، کاربری دیجیتال تعریف می‌شود. به توانایی افراد در استفاده کردن شایستگی‌های دیجیتالی خود در زندگی فردی و اجتماعی برای حل مسائل و دستیابی به اهداف از قبل تایین شده، کاربری دیجیتال گفته می‌شود. در واقع کاربری دیجیتال، پیاده سازی آنچه از تکنولوژی می‌دانیم در زندگی روزمره خود است. این بعد به ما کمک می‌کند مسائل زندگی خود را به وسیله دنیای دیجیتال حل کرده و در وقت خود صرفه جویی کنیم.

انتقال دیجیتال

آخرین سطح یا بعد سواد دیجیتال، انتقال دیجیتال است. به استفاده از شایستگی‌های دیجیتال و استعداد درونی خود برای پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای دیجیتال، انتقال دیجیتال گفته می‌شود. این بخش یکی از حیاتی‌ترین ابعاد سواد دیجیتال است که باعث نوآوری و به‌روزرسانی تکنولوژی برای آسان‌تر سازی زندگی بشر که از بدو به وجود آمدن انسان، یکی از دغدغه‌های اصلی بشر بوده است، می‌باشد.

به آن‌ها اجازه دهید استفاده از افزارهای برخط را تجربه کنند. به همان اندازه که شاید فناوری برای شما ترسناک یا گیج‌کننده باشد، برای فرزندان‌تان جذاب است، و باید به آن‌ها اجازه‌ی به‌کارگیری از آن را بدهید. به‌ویژه در شرایطی که آن‌ها تحت نظر شما هستند. این انتظار که فرزندان‌ شما هنگام دانش‌آموزی و پایه‌های تحصیلی بالاتر بدانند چگونه به‌کارگیری از فناوری را مدیریت کنند، درحالی‌که پیش‌تر آن‌ها

را به‌کار نبرده‌اند، انتظاری بی‌جا است. ازاین‌رو، فرزندان‌تان را به‌آرامی و گام‌به‌گام با افزارهای فناوری نو باید روبه‌رو کنید..

به آن‌ها چگونگی استفاده‌ی مسئولانه از فناوری را بیاموزید. آداب به‌کارگیری از وسایل دیجیتال، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که به فرزندان‌تان می‌توانید بیاموزید. مطمئن شوید آن‌ها نه‌تنها قوانین حاکم بر فضای برخط و دستورالعمل‌هایی را که شما می‌دهید می‌فهمند، بلکه آن‌ها می‌دانند باید درباره‌ی هر ضربه‌ای که به دکمه‌های صفحه‌کلید می‌زنند، بیاندیشند. برای نمونه، حتی دوست داشتن و تمایل به یک فرشته که در آن فردی مورد زورگویی قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد فرزند شما بیش از آن‌که به راه‌کار‌های منطقی اجتماعی باور یا گرایش داشته باشد،  قلدری و زورگویی را تأیید می‌کند. بنابراین چگونگی رویارویی با فضای مجازی نشان‌دهنده‌ی شخصیت بچه‌های شما است. باید به فرزندان خود

بیاموزید که با دیگران – چه در فضای مجازی و چه در واقعیت – چنان رفتار کنند که دوست دارند با آن‌ها رفتار شود..

مطمئن باشید کودکان شما از حقوق خود در فضای مجازی آگاه‌اند (و به حقوق مجازی دیگران نیز احترام می‌گذارند). کودکان حق دارند در فضای برخط احساس امنیت کنند. اگر شخصی آن‌ها را در فضای مجازی به هر شکل تهدید یا اذیت کند، این رویداد را به یک بزرگ‌سال قابل اعتماد باید بگویند. درنتیجه، فرزندان‌تان را با برخی از دستورالعمل‌های کلی درباره‌ی چگونگی رویارویی با چنین فضاهای مجازی آگاه کنید تا هنگام روبه‌رو شدن با چنین موضوع‌هایی بدانند که چه‌کاری باید انجام دهند.

به این ترتیب، بچه‌ها در فضای مجازی باید با یکدیگر با احترام رفتار کنند. برای این‌که مورد آزار مجازی واقع نشوند یا کسی را دراین‌باره آزار ندهند، بهتر است حریم شخصی افراد را رعایت کنند. برای نمونه، آن‌ها عکس‌ها یا فیلم‌های شخصیِ فرد دیگری را بدون اجازه‌ی او به اشتراک نباید بگذارند. همچنین آن‌ها به نوشته‌هایی که دیگران در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، باید احترام بگذارند.

برای نمونه از بارگیری قطعه‌ی موسیقی، فیلم، مقاله، کتاب و… بدون اجازه‌ی فرد پدیدآورنده‌ی آن باید خودداری کنند. همچنین آنان باید بدانند، هک کردن حساب کاربری دیگران یا جعل هویت آن‌ها در فضای مجازی و فرستادن مطالب تبلیغی بدون اجازه‌ی افراد به صفحات شخصی آن‌ها، غیرقانونی و نادرست است..

به کودکان‌تان بیاموزید چگونه در فضای مجازی حریم شخصی‌شان را حفظ کنند. هرگز به بچه‌های‌تان پیش از گفت‌وگو درباره‌ی امنیت فضای مجازی و حفظ حریم شخصی، اجازه‌ی به‌کارگیری از افزارهای دیجیتال را ندهید. از پیش، برخی از دستورالعمل‌های عمومی را برای محافظت از فرزندان‌تان در برابر حمله‌ی سایبری و پیامدهای استفاده‌ی ناآگاهانه از شبکه‌های اجتماعی، آماده کنید. همچنین پیروی از دستورالعمل‌های محدودیت‌های سنی در ایجاد حساب‌های کاربری نیز مهم است. برای نمونه، اگر کودکی می‌خواهد در اینستاگرام حساب کاربری داشته باشد، دستِ‌کم سیزده‌ساله باید باشد.

قوانین را برای فرزندان خود انعطاف‌پذیر نکنید. اگر به قوانینی که برای فرزندان‌تان در نظر گرفته‌اید، عمل نکنید، نمونه‌ی خوبی برای آن‌ها نیستید. به قوانین پایبند باشید، سپس در آن‌ها برخی تغییرهای کوچک را به اقتضای وضعیت زندگی خود و فرزندان‌تان، ایجاد کنید.

مهارت‌های فرزندپروری دیجیتال‌تان را بهبود ببخشید. پیش‌ازاین که به فرزندان‌تان درباره‌ی بهره‌مندی درست از فناوری، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بتوانید آموزش دهید، نخست نگاهی دقیق به رفتارهای خودتان بیندازید. چه اندازه از وقت‌تان را در فضای مجازی می‌گذرانید؟ آیا شما درباره‌ی نوشته‌های ارسالی دیگران در فضای مجازی، اظهارنظرهای بی‌ادبانه می‌کنید؟ یا لطیفه‌های جنسی را به اشتراک می‌گذارید؟ این آگاهی را باید داشته باشید که رفتار شما در فضای مجازی بر رفتار بچه‌های شما مؤثر است. اگر می‌خواهید بچه‌های‌تان از معیارهای ویژه‌ای پیروی کنند، بی‌گمان شما نیز آن معیارها را باید انجام دهید.

نتیجه گیری                                                                             

تکنولوژی در هر زمینه‌ای راه پیدا کرده و استفاده از آن اجتناب ناپذیر است. یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین زمینه در دنیای تکنولوژی، ارتباطات و فناوری اطلاعات است. مردم مقدار زیادی از وقت خود را در طول شبانه روز صرف استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. نبود اطلاعات کافی و یا حتی فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث هرج‌ و مرج در این فضا شده است.

ناسزاگویی و پخش ویدیو و یا عکس‌های نامناسب از پیامد‌های نبود سواد و فرهنگ دیجیتال است. پس با افزایش سطح سواد خود در زمینه‌های تکنولوژی می‌توانیم از این نوع آسیب‌ها جلوگیری کنیم.

ممکن است امروزه بتوانیم بدون سواد دیجیتال به زندگی خود ادامه دهیم اما در آینده‌ای نه چندان دور این امر غیر ممکن می‌شود. پیشرفت و اینترنتی شدن معاملات روزانه مردم، باعث کارآمدی بانک‌ها و پرهیز از هدر رفتن وقت مردم شده است. در گذشته برای انتقال وجه به یک حساب دیگر باید ساعت‌ها وقت خود را در صف بانک صرف می‌کردیم.

پیشرفت در زمینه مالی این امکان را به مردم داده است که به راحتی به معاملات خود، بدون مراجعه به بانک بپردازند. آن‌ها حتی می‌توانند به صورت آنلاین در بورس سرمایه گذاری کرده و از به صورت آنلاین آن را کنترل کنند. سواد دیجیتال به افراد کمک می‌‎کند که بتوانند هویت مالی خود محافظت کرده و به راحتی از این امکانات استفاده کنید و از آسیب‌های ممکن مانند کلاه‌برداری و دزدیده شدن اطلاعات حساب بانکی مصون بمانید.

بسیار مهم است که پدر و مادر به فضای مجازی، مانند یک زمین‌بازی یا یک بزرگراه نگاه کنند، و همچنان که به کودکان خود اجازه نمی‌دهند بدون دانستن قواعد بازی یا قوانین رانندگی وارد این دو مکان شوند، درباره‌ی فناوری‌های نو، اینترنت و درمجموع فضای مجازی نیز باید چنین رفتار کنند. پدر و مادر باید مطمئن شوند که بچه‌های‌شان از این افزار با امنیت کامل و مسئولانه بهره می‌برند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان