کد خبر: ۱۵۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
یادداشت؛

جایگاه دین در نظام سیاسی اسلام در اندشه امام خمینی(ره)

امام امت با رویكرد عرفانی به تبیین فلسفه‌ی اسلامی و مباحث دینی پرداخته‌اند و تربیت و تزكیه را مقدم بر تعلیم و آموزش می ‌دید
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،روح الله خمینی در روز 30 شهريـور 1281 هجرى شمسى در شهرستان خمين از توابع استان مركزى ايران متولد شد و در 14 خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوست.

امام خمینی (ره) پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست‌های پهلوی برخاست و در قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر قم بازگشت. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون (مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید.

امام امت با رویكرد عرفانی به تبیین فلسفه‌ی اسلامی و مباحث دینی پرداخته‌اند و تربیت و تزكیه را مقدم بر تعلیم و آموزش می ‌دید زیرا معتقد بود كه دانش با همه‌ی شرافتش آنگاه كه توام با تزكیه نفس نباشد همچون ابزاری در خدمت هدف‌های شیطانی به كار گرفته خواهد شد.
 
در اندیشه‌ی امام، «دین» خاستگاه و منشا نظام سیاسی اسلام است و همه‌ی برنامه‌ها و مباحث سیاسی اسلام بر مبنای قوانین و احكام دینی پایه ریزی شده است. 

ایشان فقه را تئوری واقعی و كامل اداره انسان می‌دانست و برهمین اساس نظریه «ولایت فقیه» را مطرح كردند كه در واقع تشكیل حكومت اسلامی بر اساس ولایت فقیه در زمان غیبت است.

انقلاب خمینی کبیر بساط نظام سلطه را در هم کوبید.

انقلاب ایران با شعار استکبارستیزی و "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر شاه" آغاز شد و نشان داد یکی از اهدافش، مبارزه با استکبار و قطع دست مستکبران از ممالک اسلامی است.

یکی از شعارهای دیگر انقلاب «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود؛ یعنی رسیدن به استقلال و آزادی و داشتن حکومتی برخاسته از اراده ملت و مبتنی بر احکام اسلام، جزو اهداف این انقلاب بوده و هست.

امام راحل(ره) باور داشت که یکی از علل سقوط جامعه ایران، فاصله‏‌گیری از معارف و آموزه‏‌های دینی است، این فاصله‌‏گیری موجب شده است که رهبران غیرصالح بر این کشور حکومت کنند و بیگانگان بر این کشور مسلط گردیده و استقلال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران را از بین ببرند، حال آن که قرآن تسلط بیگانگان را بر مسلمانان جایز نمی‌داند.

امروز به برکت درایت امام امت و رهرو راستینش حضرت امام خامنه‌ای«مدظله العالی» جمهوری اسلامی ایران از زمان جرقه جهانی توانسته است در تمامی ابعاد جهانی چهره‌ای شاخص باشد و به خود می‌بالیم که انقلاب اسلامی ایران تنها نظام حاکم بر عدل،تقوا و ایمان در جهان است که منتهی به انقلاب مهدوی خواهد شد.

نویسنده: دکتر زهرا دلشاد ،فعال اجتماعی و سیاسی

انتهای پیام/224224

          

نظرات بینندگان