کد خبر: ۱۵۹۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
یادداشت؛

ویژگی امام امت در دوران حیاتش

امام یکی از بهترین راه‌کارهای مبارزه با استکبار و ابرقدرت‌ها را ساده زیستن می‌دانستند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»امام دارای دو ویژگی گرانقدر بود که تمام دوران حیات او را پوشش داد:ایمانی اصیل و عمیق به مبدأ و معاد، که هدف مبارزه را برای وی توجیه می‌کرد و عشق به هدف و آرمان‌های والا و جانبازی و فداکاری در راه رسیدن به آن.

امام یکی از بهترین راه‌کارهای مبارزه با استکبار و ابرقدرت‌ها را ساده زیستن می‌دانستند و اعتقاد داشتند که اگر کسی بخواهد بی ترس و واهمه و هراس در مقابل ستمگران بایستد و از حق دفاع کند، باید خود را به ساده زیستی و پرهیز از امیال نفسانی عادت دهد و از تعلق خاطر به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزد.  چرا که با زندگی اشرافی و تجمل گرایی و کاخ نشینی نمی‌توان ارزش‌های انسانی و اسلامی را حفظ کرد. 

ایشان، همراه و همدل مردم و از درجه‌ی بالایی از توکل و خلوص نیت و قاطعیت برخوردار بودند.
امام خمینی (ره) یک "حکومت دینی" برخاسته از "اراده مردم"، طراحی و پایه‌گذاری کرد که منافع استکبار جهانی را با بیداری ملت‌های مسلمان و مظلوم در سراسر جهان به چالش کشید.

هدف انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی، آزادی فکری و فرهنگی کشور در مقابل تهاجم گسترده بیگانگان، برقراری حکومت اسلامی و ارائه تصویری جدید و زنده از حاکمیت مذهبی است.

امام (ره) فرمودند که با سکوت در برابر استعمارگران، آنها برای چپاول هر چه بیشتر ثروت‌های مسلمانان و کل جهان تشویق و ترغیب می‌شوند.

مبارزه از نظر امام نه یک جنگ قدرت، بلکه یک وظیفه و تکلیف شرعی بود.

امروز الگوی نظام ولایت فقیه و مردم سالاری دینی، راز ماندگاری موفقیت و سربلندی در مقابله با نظام سرمایه‌داری و جبهه استکبار است.  

امام‌ امت با این استراتژی موفق توانست بدون اتکا به مکاتب و قدرت‌های وابسته به شرق و غرب و الگوهای سیاسی و مبارزاتی مطرح در تاریخ مبارزات آن دوران، انقلاب کند و جمهوری اسلامی را به عنوان یک نظام سیاسی جدید مبتنی بر ولایت فقیه در عصر غیبت به صحنه سیاسی جهان ارائه کرد که تمامی معادلات حکومتی حاکم در دنیا را تحت تاثیر قرار داد.

انقلاب ایران دارای یک ایدئولوژی دینی و اسلامی بود و ابتکار حضرت امام (ره) هم حضور و ارائه یک چهره سیاسی و اجتماعی از دین است. اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره) در ترویج عدالت، آزادی، مردم‌سالاری دینی، استکبارستیزی و دفاع از مظلومان ،تاثیر مستقیم بر سرنوشت ملت‌های آزادیخواه گذاشت.

بینش و آگاهی‌های عمیقی که حضرت امام (ره) با تغییر در اندیشه سیاسی به ملت‌های تحت ستم داد، زمینه‌ای در قالب بیداری امت‌های اسلامی فراهم کرد و منافع قدرت‌های سلطه گر را به مخاطره انداخته است.

امروزه ثابت شده است که برای مقابله با سلطه‌گران جهان تنها تفکرات انقلاب اسلامی که برخاسته از نهضت خمینی کبیر است ،می‌تواند تاثیر گذار باشد و همین تفکر چنان در اذهان عدالت خواهان دنیا تاثیر گذار بود که باعث تکثیر انقلاب اسلامی در جهان شد.


نویسنده:دکتر زهرا دلشاد،فعال اجتماعی و سیاسی

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان