کد خبر: ۱۵۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۴ تير ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

مساجد محل پرورش نوجوانان به سبک اسلامی است

مساجد محل پرورش انسان در ابعاد مختلف است که می‌بایست نسبت به ترغیب جوانان و نوجوانان از همان سنین کودکی توسط والدین اقدامات مفیدی صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، مسجد همواره نمادی برای جامعیت باقی خواهد ماند؛ چرا که به کلیة مراجعات دینی و دنیایی مردم پاسخ می‌دهد. شیفتگان دانش و علم و فتوا که از مسجد یاری می‌خواهند و پویندگان امور دنیایی که بدان پناه می‌برند، گمشده خود را در آن می‌جویند و به هدف خود دست می‌یابند و مسجد همچنان نخستین نماد اسلام باقی خواهد ماند.

در واقع مسجد تنها محل نماز خواندن و عبادت به درگاه حق‌تعالی نیست بلکه کانون پرورش فکری ، جسمی و روحی انسان‌ها به سبک اسلامی است که می‌بایست در این خصوص با ایجاد بسترهای مناسب جهت ترغیب جوانان به مسجد اقداماتی انجام شود بلکه بتوان نماد جامعیت اسلامی در شاکله شخصیت جوانان حفظ شود.

در همین راستا این پایگاه تحلیلی خبری مصاحبه‌هایی را با تنی چند از اهالی سومین حرم اهل‌بیت در خصوص اهمیت مسجد و نقش آن در زندگی را انجام داد.

محسن لطیفی جوان دانشجوی شیرازی مسجد را محلی برای گردهمایی به سبک اسلام خواند و گفت: مسجد می‌تواند علاوه بر عبادت محلی برای گردهمایی‌های فرهنگی ومذهبی باشد زیرا فعالیت‌هایی که پایه گذاری آن از مسجد شروع می‌شود به عقیده من دارای برکت‌های معنوی خاصی است.

مرتضی سرحدی که خود داری دو فرزند بود معتقد است: مسجد محل تربیت فرزند است و باید والدین نسبت به آشنایی فرزندان به مساجد تعجیل داشته باشند و بتوانند از سنین کودکی فرزندان خود را با مسجد آشنا کنند چون مسجد میعادگاه مسلمانان در تمامی امورات دنیوی است.

خانم محمدی دیگر بانوی شیرازی بود که مسجد را جلا دهنده شخصیت جوانان می‌داند، وی معتقد است که برای تقویت اراده و اعتقاد جوانان ضمن ایجاد برنامه‌های فرهنگی در مسجد جهت ترغیب جوانان برنامه‌های متنوع از جانب هیئت امنا نیز تدارک دیده شود.

بانوی مسن که از نام بردن خود امتنا کرد مسجد را مکان والایی خواند و گفت: در قدیم الایام اجدادیان ما به شدت در مسجد روی فرزندان حساسیت داشتند یعنی در سنین کوچکی فرزند به همراه پدر یا مادرش باید به مسجد می‌رفت چون معتقد بودند که آرامش روحی و ادب خاصی به آن‌ها منتقل می‌شود.

حاج حیدر احمدی پدر سالخورده شیرازی مسجد را علاوه بر محل عبادت ، مکانی جهت حل اختلافات در قالب‌های مختلف جامعه معرفی کرد و گفت: مسجد از قدیم الایام تاکنون علاوه برعبادت محلی امن برای مردم محله جهت رفع مشکلات بود به نحوی که هر شخصی به نوعی مشکلی داشت با اصحاب مسجد در میان می‌گذاشت و آن‌ها نسبت به برطرف کردن آن کمک می‌دادند.

البته تا روزگاری نه چندان دور که هنوز مدارس رسمیِ ویژه آموزش و پرورش راه نیفتاده بود، مساجد مسئولیت تعلیم و تربیت انسان‌ها و تدریس علوم اسلامی را به دوش می‌گرفتند.که ائمه معصومین تمایل ویژه‌ای به یاددهی و یادگیری علم در مساجد داشتند. با توجه به این که: هر کس به مسجد می‌رود و تنها نیت یادگیری کار خیر یا یاددهی آن را دارد، اجر و ثواب یک حج کامل را که بهشت برین است، خواهد داشت.

مساجد محل پرورش به سبک اسلامی است

در همین راستا محمدهادی ایمانیه استاندار فارس بیان کرد: اگر می‌خواهیم در شرایط کنونی و با توجه به امکاناتی که در اختیار داریم جامعه کامل و مدینه فاضله‌ای داشته باشیم چاره‌ای جز توجه کردن به مساجد نیست و توجه به مساجد از طریق توجه به نیازهای نرم‌افزاری و سخت افزاری این اماکن مقدس امکان‌پذیر است.

استاندار فارس با بیان اینکه توسعه مساجد در بخش سخت‌افزاری با حمایت دولت و مسئولان اجرایی استان صورت می‌گیرد؛ افزود: استانداری فارس با همفکری دفتر امام جمعه در حال تدبیر احیای موقوفه‌ای با عنوان موقوفه عمران و مساجد است؛ استان فارس تنها استانی است که در آن چنین موقوفه‌ای ایجاد شده و امیدواریم این موقوفه در سال ۱۴۰۲ دوباره احیا شود و بتوانیم از این موقوفه برای کمک به بحث‌های سخت‌افزاری مرتبط با عمران و مساجد، تکمیل مساجد و مصلاها و تعمیراتی که نیازمند اعتبارات مالی هستند بهره ببریم.

ایمانیه اضافه کرد: مجوزهایی از طریق کمیسیون‌های قانونی استان به مساجدی که تمایل داشته باشند که قسمت کوچکی از مسجد را تبدیل به تجاری‌سازی کنند تعلق گرفته است. آمادگی داریم این اقدام را برای تمام شهرستان‌های استان فارس انجام دهیم. همچنین با حمایت وزارت راه اقدامات خوبی در خصوص مساجد بین راهی صورت گرفته است؛ این اقدام برای چند مسجد شروع شده و در حال تکمیل است و امیدواریم بتوانیم  امسال تحرکی به زنجیره مرتبط با مساجد بین راهی بدهیم.
 آری اگر بخواهیم اهمیت مسجد را در یک مطلب خلاصه کنیم محلی برای پرورش انسان در دنیا محسوب می‌شود .

عطاءالله امیدواری، مدیر کانون فرهنگی هنری شهیدان گل آرایش مسجد آقاباباخان شیراز که هم اکنون دستیار استاندار فارس در امور قرآنی است، با تاکید بر اینکه هر آنچه خداوند به بنده توفیق داده است، همه و همه مدیون حضور در مسجد هستم، گفت: در واقع خاستگاه اسلامی و در واقع تعریف مسجد محوری از ابتدای جریان حکومت اسلامی وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا حضور افرادی که با فضای مسجد و معنویت حاکم بر مسجد آشنایی دارند و رشد پیدا کرده اند، این موهبت الهی در تمام وجود خود احساس می کنند.

این استاد و قاری برتر قرآنی با تاکید بر اینکه در احادیث معصومین خدمت به خلق، خود عبادت است، اظهار داشت: این تفکر در اصحاب مسجد وجود دارد و به نوعی با توفیق خدمت در بدنه دستگاه های دولتی نیز گره خورده است و کسانی که توفیق دمتگذاری به خانه های خدا را خالصانه و مخلصانه سرلوحه کار خود قرار داده اند، بی شک در عرصه فعالیت های ورای مسجدی نیز موفق به انجام امور محوله در راستای تبیین شعائر حکومت الهی و اسلامی هستند.

کلام آخر:

مسجد سنگ بنای تربیت اجتماعی خانواده و جامعه و وسیله‌ای برای صیقل دادن روح مؤمنان و صفای قلوب آنها به شمار می‌رود و از طریق برگزاری حلقه‌های دانش‌افزایی، قضاوت، عبادت، خرید و فروش و برگزاری مراسم در مناسبت‌های مختلف باعث وحدت فکر و اندیشة آنان می‌شود.

 همچنین مسجد در دین مبین اسلام در همة ابـعاد، سیاسی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه پدیده‌ای متکامل به شمار می‌رود، از همین رو خانواده‌ها و معلمان می‌بایست نسبت به ترغیب فرزندان به سمت و سوی مساجد توجه دوچندانی داشته باشند؛ بلکه روحیه اسلامی جوانان حفظ شود و زمینه سعادتمندی آنان نیز فراهم شود.


انتهای پیام/224224


برچسب ها: مسجد ، شیرازه ، فارس
نظرات بینندگان