کد خبر: ۱۵۹۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۵ تير ۱۴۰۲
یادداشت؛

غدیر یعنی علی و علی یعنی تمام عشق

پیامبر(ص) در غدیر خم کسی را به امامت برگزید که زادگاهش کعبه و محل عروجش خانه خدا بود و این یعنی عشق کامل به پروردگار و اسلامی که با علی صراط مستقیم است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سوگند به قبله‌گاه که علی در آن تولد یافت، سوگند به سجده گاه که محراب و مَرکب عروجش شد، سوگند به قلم که اگر تمامی مُرَکب‌های جهان را هم جمع کنند، توان نگارش حتی جرعه اندکی از صلابت، مردانگی، عظمت و وفاداری‌اش را ندارد و سوگند به نام پرآوازه‌اش که علی اعلاست و مولای مظلومان.

قسم به هنگامه‌ای که دستش در دستان رسول وحی بر فراز آسمان بلند شد تا ملائک هم بر حقانیتش شهادت دهند و زمینیان و آسمانیان بدانند که پس از محمد(ص) هیچ کس لایق‌تر از علی نیست برای ولایت بر مسلمانان.

آری آن روز و به وقت بازگشت پیامبر و همراهانش از فریضه حج، محمد(ص)پغمبر برگزیده مسلمانان، به ناگاه کاروان را متوقف کرد، آن هم در بیابانی بی‌آب و در نیمروزی گرم که آفتاب بسیار سوزنده و زمین تفتیده بود.

کاروانیان می‌دانستند باید موضوع مهمی پیش‌آمده باشد که پیامبر در چنین شرایطی فرمان ایستادن داده، همگان مشتاق و کنجکاو بودند که بدانند چه رخ داده است.

فرمان خدا طی آیه‌ای بر رسول گرامی‌اش نازل شد و با نزول آیه ۶۷ سوره مائده پیامبر از دستور الهی مطلع شد؛«ای پیامبر آنچه را از پروردگارت بر تو فرود آمده است به مردم برسان و اگر نرسانی رسالت خدای را به جان نیاورده‌ای و خداوند تو را از گزند محفوظ می‌کند.»

 و این چنین بود که محمد(ص) تپه‌ای از جهاز شتران جمع کرد و سپس بر بلندای آن ایستاد و شروع به صحبت کرد؛ علی را بر بالای سکو فراخواند و دستانش را در دست گرفت و به سمت آسمان بلند کرد و فرمود:«خداوند مولای من و من نیز مولای مومنان هستم و بر آنان از خودشان سزاوارترم؛ هان ای مردم هر کسی که من مولا و رهبر او هستم علی هم مولا و رهبر اوست.»

غدیر یعنی علی و علی یعنی تمام عشق

در ادامه پیامبر دعایی کردند و گفتند:«پروردگارا دوست بدار کسی را که علی را دوست دارد و دشمن بدار کسی که علی را دشمن بدارد، یاران علی را یاری و دشمنانش را خوار و ذلیل گردان.»

و سپس با صدای رسا فریاد برآوردند که «لازم است حاضران به غایبان خبر دهند و دیگران را از این امر مطلع کنند.»

هنوز اجتماع به حال خود باقی بود که فرشته وحی فرود آمد وبه پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله بشارت داد که خداوند امروز دین خود راتکمیل کرد و نعمت خویش را بر مؤمنان بتمامه ارزانی داشت.

و این‌گونه بود که که مولود کعبه به ولایت عهدی برگزیده شد تا دین مسلمانان با پذیرش ولایتش کامل گردد و امامتش سرآغازی بر ترویج اسلام  و ادامه دهنده راه رسول خدا باشد.

ادامه دهنده مسیری که آغازش از قبله‌گاه، برگزیدگی‌اش در مسیر زیارت کعبه و شهادتش نیز در خانه خدا رخ داد و این یعنی علی از ابتدا پا به جهان هستی گذاشت تا رسالت را امتداد دهد و استحکام‌بخش دین اسلام باشد و شاید به همین خاطر است که می‌گویند، ولایت امیرالمومنین شرط قبولی مسلمانی و عباداتات ماست.

به این ترتیب بود که علی در منطقه‌ای به نام غدیر(غدیر خم مکانی میان مکه و مدینه و در فاصله‌ی ۵ کیلومتری جُحفه بود)، برگزیده شد تا کامل کننده‏ مقصد بعثت باشد و تکمیل کننده دین؛ پروردگار غدیر را موعد و موقفی قرار داد تا محصول همه خلقت و گواه عظمت خالق را برای نخستین بار در پهنه خلقت با عنوان امامت در پیوست نبوت رونمایی کند و پیام غدیر از آغاز و برای امروز و فرداها این بوده و خواهد بود،«تعیین شایسته ترین و باصلاحیت ترین شخص برای بر عهده گرفتن تبیین قرآن و به اجرا در آوردن احکام آن است.»

نویسنده: سمیه رعیتی فعال فرهنگی و رسانه

انتهای پیام/224224




نظرات بینندگان