کد خبر: ۱۵۹۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۷ تير ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

جای خالی پارک‌های بازی؛ معضلی برای کودکان شیرازی

اوقات فراغت علاوه بر تأثیرگذاری بر پویایی خردسالان، نوجوانان و جوانان در زمینه‌های مختلف، باعث ایجاد شادابی و سلامتی این قشر در جامعه می‌شود که متاسفانه در شهر شیراز به آن کم‌تر توجه شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» اوقات فراغت مسئله‌ای است که اکثر فرزندان در جامعه به هر نحوی برابر اقتضائات سنی خود به آن واکنش نشان می‌دهند، طبیعی است که این قشر برای گذراندن اوقاتی جهت پایداری و سلامت جسمی خود فراغت‌های مختلفی داشته باشند؛ اوقات فراغت علاوه بر تأثیرگذاری بر پویایی خردسالان، نوجوانان و جوانان در زمینه‌های مختلف، باعث ایجاد شادابی و سلامتی این قشر در جامعه می‌شود.

چنانچه فرزندان در سنین مختلف به نوبه خود بتوانند بهره کافی را از اوقات فراغت ببرند با جامعه‌ای فعال در زمینه‌های مختلف روبه‌رو می‌شویم این یعنی هرچه به اوقات فراغت فرزندان اهمیت دهیم زمینه رشد آن‌ها را در جامعه فراهم کرده‌ایم که البته می‌بایست در وهله اول برابر فرهنگ و تمدن ایرانی زمینه این‌گونه فعالیت‌ها فراهم شود که همت می‌طلبد مسئولین با همراهی والدین نسبت به مسئله مذکور اقداماتی جهت فراهم‌آوری اوقات فراغت در سنین مختلف را به جامعه تزریق کنند.

این پایگاه تحلیلی خبری برای درک بهتر و اهمیت اوقات فراغت از نگاه والدین و فرزندانشان با گشتی به معابر عمومی مصاحبه‌هایی با برخی از شهروندان گرفت که به شرح ذیل است: 

امیرعلی نوجوان ۵ساله شیرازی که در پیاده‌رو مشغول به توپ‌بازی بود، دلیل فعالیتش در پیاده‌رو را نبود امکانات در پارک‌ها دانست.

فرزاد دیگر نوجوان شیرازی ساکن محله لب آب در یک کوچه باریک مشغول به بازی با چندی از دوستانش بود که هیجان زیادی در وجودش نمایان شده بود و عدم اجازه والدین به مکان‌هایی مثل پارک را دلیل حضور در کوچه بیان کرد.

مرتضی دیگر پسر زیباروی شیرازی که ۹سال سن داشت با قیافه‌ای مظلوم گفت: باوجوداینکه تازه درسم تمام شده تابستان را باید با کلافگی به دلیل نبود امکانات کافی بازی و مهیا نبودن اوقات فراغت بگذرانم ای‌کاش مسئولین در محلهٔ ما یک پارک کوچک برای نوجوانان و خردسال‌ها احداث می‌کردند تا اوقات فراغتمان را در آنجا سپری کنیم.

نبود امکانات اوقات فراغت، معضلی برای نوجوانان و کودکان شیرازی

یسنا دختر خوش‌زبان ساکن فضیلت که در حیاط مجتمع مسکونی خود در حال بازی شش‌خانه بود به دلیل فراهم نبودن وسایل سرگرمی نسبت به اوقات فراغت خود گلایه‌مند بود و آرزو داشت که یک سرسره بزرگ در پارک محل زندگی‌شان احداث شود تا بتوانند جنب و جوش‌های بچه‌گانه خود را تخلیه کند. 

موارد فوق نشان می‌دهد که نوجوانان و خردسالان نسبت به عدم امکانات جهت اوقات فراغت گلایه‌مند هستند، البته اگر این معضل رفع نشود در آینده اثرات مخربی را در فرهنگ عمومی جامعه ایجاد می‌کند؛ چراکه اوقات فراغت فرزندان به‌نوعی زمینه‌ساز مدیریت شخصی نیز محسوب می‌شود.

نقش مسئولین در فراهم‌آوری اوقات فراغت

 اگر اوقات فراغت خردسالان، نوجوانان و حتی دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی پر نشود قطعاً با چالش‌های زیادی از جمله آسیب‌های روحی، تمایلات ناسالم و ازاین‌قبیل موارد روبه‌رو خواهیم شد، به‌این‌ترتیب با تسکین هیجانات مضر و احساسات منفی و خستگی‌های روحی به‌سلامت روان دست می‌یابند که البته در این اوقات فراغت تابستانی به دلیل فراغت و آسایش و آرامش خاصی که دارد مؤثرترین زمان برای شکوفایی و رشد استعدادهای این قشر است . 

اوقات فراغت دانش‌آموزان در زمینه‌های علمی و فرهنگی معمولاً توسط والدین با حضور یا ثبت‌نام در کلاس‌ها آموزشی برطرف می‌شود؛ اما آن دسته از فرزندانی که نحوه فراغتشان برابر اقتضائات سنی فرق دارد به معضلاتی همچون عدم وسایل مناسب در پارک‌ها و همچنین مکان مناسب جهت تخلیه جنب‌وجوش خود روبه‌رو هستند که این سؤال مطرح است که آیا در مرکز استان فارس مسئول اوقات فراغت وجود دارد؟

این مسئله نشان می‌دهد که مرکز استان نیاز مبرم به تجهیزات پارک‌ها جهت گذراندن اوقات فراغت در سنین مختلف دارد و این‌جور که به نظر می‌رسد پس از تخریب پارک بزین، لونا پارک و بخش شهر بازی پارک آزادی که در به هنگام شیوع کرونا جمع شد، هیچ پارکی نتوانست جوابگوی اوقات فراغت فرزندان باشد.

در واقع مطالبه غنی‌سازی اوقات فراغت و استمرار فعالیت‌های خردسالان و نوجوانان به‌منظور ایجاد زمینه‌های لازم جهت تقویت و تأمیـن سلامت جسمانی و روانی آنان است که البته روحیه خودباوری، همیاری و مسئولیت‌پذیری این قشر را افزایش می‌دهد.

در این راستا نقش مدیریت شهرداری کلان‌شهر شیراز با طیف وسیعی از وظایف عمرانی و خدماتی باهدف تأمین فضاهای لازم برای گذران اوقات فراغت شهروندان بسیار حائز اهمیت است چرا که شهرداری‌های هر منطقه باتوجه‌به اعتبار و بودجه‌ای که در اختیار دارند می‌توانند برای خدمات‌دهی اوقات فراغت شهروندان اقدام کنند و همچنین برای تسریع در روند کار باید سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های دیگر نیز دست یاری به شهرداری داده تا امکانات فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و تفریحی مناسب و مدرن به مردم ارائه شود.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان