کد خبر: ۱۶۰۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۵ تير ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

جهاد فرهنگی لازمه جامعه امروز است

مسئولین نقش بسزایی در فراهم‌آوری مقوله مهم کار فرهنگی دارند، آنها می‌توانند با ایجاد بستری مناسب در اشکال مختلف اول به تبیین موضوع بپردازند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، یکی از مسائلی که در جامعه ما نیاز است، توجه ویژه به کار فرهنگی و دغدغهٔ آن را داشتن است. اما آنچه که غالباً از آن غفلت می‌شود این است که ابتدا نمی‌نشینیم و با خود بگوییم کار فرهنگی چیست و هدف از اقدام فرهنگی چیست؟

هدف در کار فرهنگی مشخص شود.

البته در برخی از اوقات ممکن است آنچه که مشاهده می‌شود به اسم کار فرهنگی در بطن آن یک کار ضد فرهنگی باشد و اگر بیاییم هدف از کار فرهنگی را بررسی کنیم می‌بینیم که این فعالیت‌های مرسوم نقض غرض است؛ یعنی ما قرار بود به کعبه برسیم؛ ولی راهی که می‌رویم انتهایی ناموفق دارد.

در نقش هدایت‌گر ظاهر شویم

 گاهی با خود مرور کنیم کار فرهنگی برای چیست مگر برای این بود آن‌هایی که هدایت نیافته‌اند بیایند در این مسیر و آن‌هایی که در این مسیر هستند، بالاتر بروند و شخصی که کار فرهنگی می‌کند لقبش چیست؟ اگر ذره‌ای بیندیشیم هرآن‌کس کار فرهنگیِ مثبت می‌کند یک «هادی» است؛ یعنی هدایت‌گر، آیا هر شخصی می‌تواند هدایت‌گر باشد؟ خیر «المَهدیُّ یهدی» آنکه هدایت شده، هدایت می‌کند. استفاده می‌شود از این مطلب که امر عظیمی در امور فرهنگی مغفول مانده است و آن شخصِ فردی است که کار فرهنگی می‌کند و این شخص تا خود به جایی نرسیده باشد چگونه می‌خواهد دیگران را به جایی برساند؟

جهاد فرهنگی لازمه جامعه

آیا دغدغه‌ای در باب کار فرهنگی وجود دارد؟

 با مرور به قرآن کریم قانونی است که می‌گوید: «فاقد شیء مُعطی شیء نیست». یعنی آنکه چیزی ندارد چگونه می‌خواهد چیزی را که ندارد به دیگری بدهد؟ حیرت‌انگیز است که بچه مذهبی‌ها به این امرعظیم بی‌توجه‌اند و می‌خواهند کار فرهنگی کنند این را مدنظر داشته باشیم که ما اول نسبت به خود مسئولیم. 

باید اول روی خودمان کار فرهنگی کنیم ولو مسئول فرهنگی نباشیم؛ اما به‌عنوان یک مسلمان در جامعه باید در این مهم دغدغه داشته باشیم این یعنی از خود شروع کنیم تا در جامعه نهادینه شود. 

مسئولین نقش بسزایی در فراهم‌آوری مقوله مهم کار فرهنگی دارند، آنها می‌توانند با ایجاد بستری مناسب در اشکال مختلف اول به تبیین موضوع بپردازند و سپس در اقدام عملی با ارائه راهکار برنامه‌ها را در پیش گیرند که اگر دیسیپلین به‌گونه‌ای منظم باشد قطع به‌یقین آن کار فرهنگی در جامعه به‌خوبی نقش خود را ایفا می‌کند.

در همین راستا آیت‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در فارس گفت: توجه به امور فرهنگی و برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به پیشرفت انقلابی و فرهنگی منجر می‌شود و در ایجاد تمدن‌سازی و زمینه ظهور امام‌زمان (عج) نیز مؤثر است.

 آیت‌الله دژکام با اشاره به برش نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس گفت: برای استان وسیع فارس حدود ۸۰ فعالیت در این نقشه باید انجام شود و روحانیت و مدیران فرهنگی باید در صحنه باشند و انجام مطلوب امور فرهنگی در پیشبرد اهداف اقتصادی استان نیز مؤثر خواهد بود. 

وی تأکید کرد: نقشه علمی استان توسط مدیران فارس باید پیگیری شود تا جایگاه فارس در خصوص این جایگاه علمی در کشور مشخص شود و بررسی مطلوب مشکلات به ارائه راهکارهای خوبی منجر می‌شود و این بررسی نشان می‌دهد که رفع مشکلات و مسائل چندان دور نیستند.

وظیفه ما در مقابل کار فرهنگی چیست؟

 عموم جامعه اعم از زن و مرد، پیر و جوان، کوچک و بزرگ در برابر اقدامات فرهنگی یک وظیفه خیلی مهم داریم و یک ابزار اثرگذار بزرگ. وظیفه مهممان امربه‌معروف است و نهی‌ازمنکر باید همه آن‌هایی که کار ضعیف می‌کنند را نهی‌ازمنکر کنیم.

 باید امرشان کنیم به کاردرست کردن، به بهتر بودن و به محصول عالی ساختن. این وظیفه ماست، باید مراقب همدیگر باشیم و با همگرایی به تفکیک جنسیتی اگر جایی ضعف یا کم‌کاری یا نقصی می‌بینیم تذکر بدهیم.

ابزاری به‌نام، توجه

اما ابزار قدرتمندی که در دست ماست، اسمش «توجه» است، در روزگار رسانه محور امروز حرف اول و آخر را «توجه» می‌زند. ما باید توجهمان را خرج فعالیت‌های فرهنگی به درد بخورکنیم. این قدرتمندترین ابزاری است که می‌توانیم به کمکش مجموعه‌های فرهنگی را تکان بدهیم.

پس بیاییم «توجه‌»‌مان را مدیریت کنیم خود را صرف اقدامات بی‌کیفیت آن‌چیزی که میزان تاثیر گذاری آن کم است نکنیم و در یک کلام طوری رفتار کنیم که تولید کننده کارهای ضعیف مجبور بشود برای داشتن «توجه» ما، خودش را ارتقا بدهد.

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در یک‌صد و سی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: مسائل فرهنگی دغدغه ارزشمند و قابل‌تقدیر همه دلسوزان نظام است. در محضر خدا شهادت می‌دهم هر کار فرهنگی در استان انجام می‌شود با مشورت، همکاری و مسئولیت معنوی آیت‌الله دژکام صورت گرفته است؛ قوه قضائیه فارس در تمام جلسه‌های فرهنگی حاضر و حمایت جدی و کانلی در این موضوع انجام داده است، دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز نقش مهمی برای پیشبرد امور در این زمینه داشته‌اند.

 ایمانیه با تأکید براینکه خیلی از اقدامات فرهنگی از فارس آغاز شده است، گفت: ایجاد شورای فضای مجازی استان که به گفته مقام عالی وزارت کشور یک الگوی کشوری است، طرح احرار سپاه فجر استان و اجرای مراسم فرهنگی مذهبی در اماکن تاریخی گردشگری فارس نمونه‌های دیگری از خدمات فرهنگی انجام شده در سومین حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

 استاندار فارس با اشاره بر اینکه استان فارس و شهر شیراز همواره با بیشترین آماج حملات دشمنان در ادوار مختلف روبه‌رو بوده است، تصریح کرد: مشکلات فرهنگی در فارس رها نشده است؛ تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار گرفته‌ایم و به‌صورت هفتگی گزارش دستگاه‌ها را بررسی می‌کنیم.

جهاد فرهنگی لازمه جامعه


 کلام آخر: با فرارسیدن ایام شوروشوق حسینی بهترین زمان برای توجه دوچندان به کار فرهنگی است، بیاییم هم‌زمان با شروع ایام محرم و سفر نیت کنیم و پیمان دهیم که اولویت مسئله فرهنگ را اولویت کارمان قرار دهیم و سلطان کربلا را واسطه بین خود و خدای خود قرار دهیم؛ بلکه به مددالهی در این اقدام مهم و ارزشی تأثیر بسزایی داشته باشیم.

در این بین مردم و مسئولین می‌توانند با تعامل اقداماتی در راستای ارتقاء مساله مذکور انجام دهند بلکه تا حدودی شاهد شکوفایی و رفع دغدغه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی باشیم.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان