کد خبر: ۱۶۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۱ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۳
«شیرازه» گزارش می‌دهد؛ 

پیوند بین سنت‌های دینی و ملی

تلفیق سفره هفت‌سین و سفره افطار نیز فرصتی است که می‌توان آداب و سنن نوروز را با ماه مبارک رمضان پیوند بزنیم که پیوند بین سنت‌های دینی و ملی ماست و توجه ما را به تقویت ارزش‌های دینی و اقتدار ملی بیشتر جلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، ماه رمضان، ماه میهمانی خدا، یک فرصت ناب بندگی است. در این یک ماه حتی خواب مؤمن نیز عبادت محسوب می‌شود. آئین‌های مذهبی در این ماه به اوج خود می‌رسند و علاوه بر عبادات شخصی، مردم در اجتماعات گرد هم می‌آیند و به هر شکلی، در راه خشنودی حق گام بر می‌دارند.


جعفر شریعتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان داراب در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: میان دعای انسان و ربوبیّت خداوند، رابطه‌ای تنگاتنگ است و اغلب دعاهای قرآن کریم همراه «رَبَّنا» آمده است و در حقیقت خداوند متعال، از ما (بندگان) خواسته که به درگاه وی دعا کنیم.


وی افزود: در واقع گفتگو با خداوند، کلید تربیت و تعالی انسان است، در جایی دیگر خداوند متعال می‌فرماید: «قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعاً انه هو الغفور الرحیم» یعنی بگو ای بندگان من که بر خویشتن زیاده روی روا داشته‌اید از رحمت خدا نومید نشوید در حقیقت خدا همه گناهان را می‌آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است که از این آیات شریفه می‌توان فهمید که امیدواری و امیدآفرینی نه‌تنها لازم و ضروری است؛ بلکه کلید گفتگو با خداوند متعال و زمینه دعا و اجابت دعا است که اگر همراه باایمان، عمل صالح و اخلاص باشد می‌تواند مورد استجابت خداوند متعال قرار گیرد.


 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب در ادامه افزود: تلفیق سفره هفت‌سین و سفره افطار نیز فرصتی است که می‌توان آداب و سنن نوروز را با ماه مبارک رمضان پیوند بزنیم که پیوند بین سنت‌های دینی و ملی ماست و توجه ما را به تقویت ارزش‌های دینی و اقتدار ملی بیشتر جلب می‌کند و ما را بر این می‌دارد که بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب از هیچ تلاشی در راستای هر پیشرفت و حرکت برای قوی‌شدن ایران و تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم فروگذار نکنیم.

پیوند بین سنت‌های دینی و ملی


تقارن میمون ماه رمضان به‌عنوان بهار زندگی با بهار طبیعت، فرصت بسیار خوبی است تا با خدای خود تجدید پیمان کنیم. اگر خبط و خطایی داشته و یا معصیت و گناهی کرده‌ایم؛ وقت توبه از گناهان است. در لحظات ملکوتی و عارفانه دعا و نیایش در قنوتمان، در رکوع و سجده‌های خاضعانه‌مان، در بیداری سحرگاهان، در احیا و بر سرگرفتن قرآن، در همه حال خدا را به عزت و جلالش قسم دهیم که گناهانمان را ببخشاید و ما را به راه راست هدایت فرماید.


در همین راستا مصطفی خاوری امام‌جمعه شهرستان مرودشت در گفتگو با خبرنگار این رسانه با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز گفت: امسال تقارن این دو مناسبت دینی و سنتی؛ مجال خوبی را فراهم آورده که در ضیافت الهی، دورهمی‌ها در لحظه افطار و پهن کردن سفره افطاری برای میهمانان برگزار شود. هم‌دیدارها تازه می‌شود و هم به ترویج فرهنگ زیبای افطاری دادن می‌انجامد.


وی افزود: تقارن رمضان و نوروز، می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی کودکان با رویدادهای اجتماعی دینی و آئین‌های سنتی باشد. مشارکت در فعالیت‌های دینی - مذهبی در کنار دید و بازدیدهای عید؛ نه‌تنها تقویت روحیه اجتماعی کودک را به همراه دارد؛ بلکه از لحاظ بُعد معنوی نیز او را به سرچشمه سعادت نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند.


امام‌جمعه مرودشت در ادامه به آداب و رسم‌های مردم در این ماه اشاره کرد و گفت: چهره تمام شهر و روستا از نیمه ماه شعبان دگرگون می‌شود و همه مردم در جنب‌وجوش و آماده ساختن خویش برای استقبال از ماه مبارک رمضان؛ ماه عبادت، ماه پرهیز از گناه، ماه پالوده شدن از دوگانگی و ماه نزدیک‌شدن به پروردگار می‌شوند.


خاوری بیان کرد: گروهی از مردم شهرها و روستاها اوقات فراغتشان را مخصوصاً در شب‌های ماه رمضان به دیدوبازدید از خویشان و آشنایان اختصاص می‌دهند و با آداب و مراسم خاصی شب را صبح می‌کنند. در این شب‌نشینی‌ها همه از حال یکدیگر آگاه می‌شوند؛ چنانچه کسی گرفتاری داشته باشد در رفع آن می‌کوشند.


بااین‌حال امسال که نوروز مقارن با ماه روزه‌داری سبب شد که مردم سفره افطار، سحری و هفت‌سین را کنار هم داشته باشند و تلفیق این دو حال و هوایی معنوی از عید نوروز ۱۴۰۳ را در دفتر خاطرات خود ثبت کنند.


با بررسی مختصری از آداب و رسوم ماه رمضان و ماه مبارک رمضان نقطه عطف و وجه اشتراکی که بین این دو سنت می‌توان یافت از صله‌رحم و دستگیری از فقرا یادکرد این نمایانگر لطف مردم به این دو اصل مهم است.


 علیرضا خدایاری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان اقلید نیز روز گذشته در گفتگو با خبرنگار این رسانه افزود: طبیعت و فطرت یا همان نوروز و ماه رمضان، هر دو برای انگیزه و نشاط و عشق به زیبایی‌ها برای آینده، فردا و سال جدید مادی و معنوی من و شما آمده‌اند و سفره هفت‌سین عید نوروز و سفره افطار هر دو بُعدی از ما را تکمیل و زیبا می‌کند و چه‌بهتر دنیا و آخرتمان را به هم گره بزنیم تا به کمال برسیم.


وی گفت: برای اینکه بهتر از این ماه پرخیروبرکت استفاده نیم در ابتدا باید جنس مهربانی خدا را بشناسیم، خدا در این ماه از تمام ظرفیت‌های رحمتش برای بهره‌مندی ما استفاده کرده است.


فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان اقلید افزود: دعا تلاوت قرآن، نماز و استغفار همه‌اش عالی است؛ ولی آنچه که دست انسان را برای آخرت در این ماه پر می‌کند، نیکی و مهربانی به همنوعان است.


 خدایاری در پایان ضمن اشاره به آداب و رسوم مردم در این ماه گفت: مردم در این ماه دو وقت ویژه دارند، یکی در سحر و یکی در افطار که برنامه‌های مختلفی پیرامون آن است. مردم با پخت انواع آش و شیرینی و غذاهای محلی، لحظه افطار دور یکدیگر جمع می‌شوند و یا با بسته‌های غذایی به نیازمندان کمک می‌کنند و همچنین به جز خوانی قرآن می‌پردازند.


نکته پایانی: 
اُنس با قرآن سیره و روش انبیا و اولیا الهی بوده است از همین رو تلاوت آیه‌های قرآنی به انسان آرامش می‌دهد و عمل به دستورات قرآنی نیز سبب می‌شود تا انسان در مسیر سعادت قرار گیرد.
تدبر و تفکر در آیات الهی می‌تواند گره‌گشا باشد و باتوجه‌به تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت می‌طلبد که اُنس بیشتری با قرآن بگیریم و فرزندان و نسل جوان را با قرآن مأنوس کنیم.


انتهای خبر/224224

برچسب ها: گزارش ، سنت ایرانی ، رمضان
نظرات بینندگان