کد خبر: ۱۶۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۶ تير ۱۴۰۲
یادداشت؛

حجاب زمینه‌ساز رشد و کمال آدمی

حجاب در ادیان آسمانی زمینه‌ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، قرآن؛ کتاب مقدس مسلمانان و احادیث برجای‌مانده از سنت نبوی و ائمه معصومین علیهم‌السلام از مهم‌ترین مراجع و منابع و اسنادی محکم در اهمیت و ضرورت عفاف و حجاب در جوامع بشری و خصوصاً در بین مسلمین هستند. 

مفسران شیعه و سنی در ضرورت اصل پوشش و حجاب زن، اختلافی ندارند، اما در حدومرز آن نظرات مختلفی مطرح کرده‌اند، برخی از مفسران بزرگ شیعه به واجب بودن پوشش مو و بخش‌های دیگری از بدن قائل نبوده‌اند و بخش عمده‌ای از آنها در این باره سکوت کرده‌اند. 

در تفسیر آیات ۳۰ تا ۳۴ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب که از جمله آیات حجاب‌اند، بین مفسران شیعه و سنی کمی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. بین مفسرین اهل‌سنت نظیر شیعه، بر حرمت نگاه به نامحرم و پرهیز از اختلاط زن و مرد، تأکید شده است. حتی پوشیدن لباس‌های نازک و بدن‌نما و نیز لباس‌های تنگ که برجستگی‌های جسمی و بدنی زن را نمایش می‌دهد، در بیرون از منزل شرعاً حرام می‌دانند. 

همه مفسرین اهل‌سنت و شیعه، اتفاق‌نظر دارند بر اینکه غیر از صورت و دست‌ها، دیدن بقیه اعضای زن برای مرد اجنبی، حرام است و جایز نمی‌باشد. حجاب امروزه به یکی از نمادهای بسیاری از جوامع اسلامی تبدیل شده و رعایت آن در مکان‌های عمومی برای همه زنان با هر اعتقاد دینی اجباری است. 

حجاب در ادیان آسمانی زمینه‌ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است قرآن کریم این حکم الهی را به نحو مطلوب تبیین و سیره قرآنی معصومین (ع) آن را به بهترین شکل به منصه ظهور و اجرا رسانده‌اند حجاب به‌عنوان یک خواسته فکری و عقلانی و انسانی با رویکرد به جایگاه نهاد خانواده باید بررسی شود.

 بررسی مسائل مرتبط باحجاب در ادیان ابراهیمی و بیان تاریخچه‌ای از حجاب، تفاوت‌ها و شباهت‌های احکام حجاب در سه آئین بزرگ ابراهیمی باید مرتباً مدنظر و موردبحث و گفتگو باشد و ضمن بیان آیات قرآن در بیان حکم حجاب، تلاش شود تا به شبهات موجود در این باره پاسخ‌های درست و منطقی داده شوند. اسلام می‌خواهد زن، وقار، کرامت و شخصیت خود را حفظ کند ازاین‌رو پوشش را برای او واجب کرد و هیچ پوششی نیز بهتر از چادرسیاه نیست که تضمین‌کننده عفاف است. 

به‌خاطر اهمیت بحث حجاب و ضرورت شناخت فلسفه حجاب علاقه‌مندان به پژوهش دراین‌رابطه باید با علم و آگاهی کامل از مسائل عفاف و حجاب و قوانین و احکام آن وارد این‌گونه مباحث شوند و هیچ‌کس حق ندارد در باره عفاف و حجاب مطلبی خارج از محتوای کلام خدا و رسول او درباره حجاب و عفاف به زبان آورد.

تبیین حجاب

 آثار و برکات فلسفه و نقش حجاب در جامعه اسلامی قوانین حکومتی و نظرات ولی‌فقیه زمان و مراجع تقلید شیعی درباره حجاب زیان‌های بدحجابی علل گرایش به بی‌حجابی روش‌های نیکو در دعوت به حجاب و راه‌های دعوت بانوان به حجاب برتر از جمله مسائلی است که اهل تحقیق و نظر و خطبا و وعاظ، ائمه جمعه و سخنرانان دینی باید به این موارد توجه و عنایت کافی داشته باشند.

 داشتن اطلاعاتی از حوادث تاریخی درباره عفاف و حجاب در ایران و تبلیغ و ترویج و تبیین درست امر حجاب به‌عنوان معروفی الهی از نیازهای جدی و ضروری مملکت ماست و مسئله حجاب نباید مستمسک و بهانه‌ای برای دخالت‌های دشمنانمان در کار دین و دنیایمان باشد چرا که آنان دلسوز ما و کشور ما نبوده و نیستند و ما باید سد راه زیاده‌خواهان و زیاده‌گویان داخلی و خارجی به‌ویژه در زمینه مسئله مهم و حیاتی عفاف و حجاب باشیم.

از زمان کشف حجاب توسط عوامل رضاخان باآن‌همه استبداد و خفقانی که ایجاد کرد و مشکلات زیادی را برای بانوان محجبه درست کرده بود تا زمان محمدرضا پهلوی که همه تلاش خود را برای از برداشتن چادر از سر زنان و دختران کرد و تبلیغ پوشش زنان ایرانی به سبک و سیاق غربی نمود تا به امروز که دشمنان قسم‌خورده کشور و ملتمان در اندیشه بزرگ‌نمایی مسئله کم‌حجابی برخی بانوان و گاه بی‌حجابی برخی دختران و زنان ایرانی بوده و هستند تمام تلاششان را برای ترویج لاابالی‌گری و بی‌بندوباری داشته‌اند؛

 اما زهی خیال باطل که آنان راه به جایی نمی‌برند و حجاب این حکم الهی و شرعی تا به قیام قیامت هست و باید باشد و با قانون‌های بشری هرگز دچار خدشه نمی‌شود.

 شیوه‌های تبلیغی و ترویجی و تبیینی ما درباره حجاب تغییر یابد و تمامی رسانه‌ها دراین‌خصوص هم به‌روز باشند و پای‌کار بیایند و وعاظ، مبلغین و مروجین حجاب برتر هم باید به‌روز باشند و مانع از شبهه‌افکنی عده‌ای از دین خروج کرده در مورد حجاب گردند.

هر چه مطالعات ما درباره حجاب و عفاف قوی‌تر و احکام حجاب و عفاف زنان و مردان شفاف‌تر باشد برای مردم و به‌ویژه جوانان نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

 عمل به وصایای امام و شهدا و توصیه‌های رهبری و بزرگان دینی و انقلابی در مورد حجاب راه سخت و ناهموار تبیین و ترویج حجاب در اسلام و ایران را هموار می‌نماید.

 امیدواریم کسانی که در خط اول مروجین فساد و منکرین حجاب‌اند توفیق ضربه‌زدن به مردم و کشورمان را نیابند و مبلغین دینی و دلسوزان کشورمان با بررسی همه جوانب مهم عفاف و حجاب با استعانت از ذات اقدس الهی موفق و سربلند باشند.

نویسنده:سید محی الدین حسینی،فعال رسانه


انتهای پیام/224224
برچسب ها: یادداشت ، حجاب ، عفاف
نظرات بینندگان