کد خبر: ۱۶۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۸ تير ۱۴۰۲
یادداشت؛

پشت‌پرده کشف حجاب رضاخانی

به راستی چه رابطه‌ای میان مبارزه با حجاب و تمدن وجود دارد؟ این سؤالی است که پاسخ آن را باید در ماهیت تمدن برآمده از فرهنگ غربی از یک سو و فرهنگ حجاب در دیگر سو جستجو نمود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در زمان رضاخان به کمک عوامل پشت صحنه و دُوَلی که می‌خواهند کانون خانواده را در ایران نشانه بگیرند تا شاید زودتر به اهداف شوم خود دست یابند، قانونی مطرح و لازم‌الاجرا شد به نام کشف حجاب؛ رضاخان اگرچه مدعی بود با اجرای این طرح می‌خواهد زن ایرانی را وارد فضای اجتماعی کند، اما با قانون «منع حجاب» کاری کرد که به مدت ۶ سال زنان عفیفه ایرانی در خانه‌هایشان حبس شوند.

آری صفحات تاریخ هیچ‌گاه ظلمی را که رضاخان به اسم کشف حجاب علیه بانوان مسلمان و عفیف ایران روا داشت را فراموش نخواهد کرد؛ اتفاقی که گرچه با اسم و عنوان آزادی زنان رقم خورد اما در حقیقت دستاوردی جز اسارت و خانه‌نشینی برای بانوان محجبه و بی‌بندوباری و ولنگاری و فساد برای زنان آزاد و بی‌حجاب در پی نداشت.

این جریانات از زمانی شدت گرفت و در اجتماع آن روزها، پررنگ‌تر شد که پای کمپانی‌های اروپایی به ایران باز شد و رضاخان هم قدرت بیشتری پیدا کرد تا حدی که بخشنامه‌ای صادر کرد که شهربانی‌ها از زنان کشف حجاب کرده حمایت کنند و بالعکس بانوانی که با حجاب در معابر عمومی و سطح شهر حاضر می‌شدند را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

پشت‌پرده همه این حرکات غربی‌هایی بودند که هدفشان نابودی اسلام است و به همین خاطر یکی از کارهایی که به رضاخان سپرده شد و دستور دادند که به شدت دنبال کند، کشف حجاب و برداشتن پوشش از سر زنان بود.

شاید بتوان گفت: یکی از وحشیانه‌ترین اقداماتی که در این زمینه رضاخان انجام داد قتل عامی بود که در ۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد انجام داد و حمام خون به راه انداخت.

پشت‌پرده کشف حجاب رضاخانی

همواره در این راه تعداد زیادی از زنان مظلوم مملکت مورد آزار و اذیت و حتی و هتاکی قرار گرفتند؛ همه این‌ها سیاست گام به گام غرب برای اسلام‌زدایی در کشور ما بود؛ سیاست‌هایی که هر چند در مقاطعی توانست اندکی به آن دست یابد، اما در طول تاریخ زنان محجبه و مقتدر ما، ثابت کردند، هیچ قدرتی نمی‌تواند آنان را به انزوا، بردگی و اسارت بکشاند و هر زمان نیاز است پا به پای شیرمردان این سرزمین با هنجار شکنی و قبح‌زدایی و اسلام ستیزی مبارزه خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند کوچه و خیابان‌های شهر عرصه جولان مفسدانی شود که خود را به کم‌ترین بها در اختیار دشمن گذاشته‌اند بی‌آنکه بدانند عاقبت‌شان چیزی جز ندامت نخواهد بود.

 در این میان همواره این سوال مطرح است که چرا آن‌گاه که نامی از تمدن به شکل غربی آن به میان می‌آید، حجاب به عنوان مانع و سدی محسوب می‌شود که باید فرو ریخته شود و بنای تمدن بر روی آن ساخته شود؟

 به راستی چه رابطه‌ای میان مبارزه با حجاب و تمدن وجود دارد؟ این سؤالی است که پاسخ آن را باید در ماهیت تمدن برآمده از فرهنگ غربی از یک سو و فرهنگ حجاب در دیگر سو جستجو نمود.

نویسنده: سمیه رعیتی فعال فرهنگی و رسانه

انتهای پام/224224
نظرات بینندگان