کد خبر: ۱۶۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
رئیس قوه قضاییه:

نباید در مسیر احیای واحدهای تولیدی عقب‌گردی داشته باشیم

رئیس قوه قضاییه گفت: ضرورت دارد اقداماتی که در جهت احیای واحدهای تولیدی آغاز می‌شود، با قوت ادامه یابد و در این مسیر نباید هیچگونه عقب‌گردی داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای ، رئیس قوه قضاییه امروز دوشنبه ۱۶ مردادماه در ادامه سفر به استان فارس در کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) در شیراز حضور یافت.

رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران در شیراز، ضمن گفت و گو با دست‌اندرکاران این کارخانه و مسئولان مربوطه استان، طی سخنانی، به اهتمام خود به بازدیدهای میدانی از مراکز مختلف از جمله بنگاه‌های تولیدی و صنعتی در جهت حمایت از رشد تولید و مهار تورم، اشاره کرد.

وی تصریح کرد: باید همه قوا و دستگاه‌های کشور بر مقوله تحقق شعار سال ناظر بر مهار تورم و رشد تولید، متمرکز شوند؛ اگر رشد تولید و اشتغال محقق شود، بی‌گمان بسیاری از مشکلات اجتماعی و مشکلات حوزه‌های دیگر نیز مرتفع خواهد شد.

رئیس دستگاه قضا بیان کرد: باید از همه فعالان اقتصادی و همه فعالان بخش خصوصی که دارای اهلیت و توانایی و تخصص در حوزه‌های تولیدی و صنعتی هستند، حمایت همه‌جانبه را به عمل آوریم.

نباید در مسیر احیای واحدهای تولیدی عقب‌گردی داشته باشیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در جریان بازدیدهایی که امروز از کارخانه روغن نباتی شیراز و کارخانه آی‌تی‌آی داشتم و همچنین گزارشاتی که از قبل به من واصل شده بود، به این نتیجه رسیدم که چنانچه همکاری و همدلی همه دستگاه‌ها با روحیه جهادی آمیخته شود، بخش عظیمی از مشکلات این واحدهای تولیدی قابل رفع می‌باشد.

رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از کارخانه آی‌تی‌آی با کارکنان بخش‌های مختلف این کارخانه از جمله مهندسان و کارگران آن نیز به گفت و گو پرداخت و در جریان مسایل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت.

وی گفت: مهندسان و کارگران کارخانه آی‌تی‌آی نیروهایی هستند که در میانه میدان رشد و رونق تولید قرار دارند؛ لذا حمایت همه‌جانبه از آن‌ها و استیفای تمام و کمال حقوق آنها، از ضروریات است. وقتی کارگری در جریان این بازدیدها، از مشکلات چندین ساله خود در دریافت حقوق سخن می‌گوید، من نسبت به او و همه قشر کارگر و کارکنان بخش‌های صنعتی، احساس مسئولیت می‌کنم.

به گزارش شیرازه، کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) از دیرینه‌ترین واحدهای صنعتی شیراز است که پس از ۳۵سال فعالیت دچار رکود و ورشکستگی شد و اکنون ۱۴ سال است که خاموشی چرخ‌دنده‌های آن را فراگرفته، حالا از پاستور خبر می‌رسد حل مشکلات این کارخانه ملی روی میز آیت‌الله رئیسی قرار گرفته تا بار دیگر در نهضت دولت سیزدهم برای احیای واحدهای تولیدی‌ راکد فعال شود.

کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) به عنوان یک شرکت مادر تخصصی از ۱۳۵۳ تولید تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی کشور را آغاز کرد و در نهایت سال ۱۳۸۲ در فرآیند خصوصی سازی قرار گرفت و این فرآیند یکسال بعد به سرانجام رسید اما این کارخانه راهبردی رفته رفته دچار سوء مدیریت، بدهی‌های کلان و در نتیجه رکود و ورشکستگی شد و سال ۸۸ با تصمیم دولت دهم به هیات حمایت سپرده شود.

اما در ۱۲ سال پس از آن اقدامی ارزنده برای احیای این واحد تولیدی که توان اسمی اشتغال آفرینی برای بیش از ۲ هزار نیرو را داشت انجام نشد و کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) در خاموشی و رکود کامل روزگار گذراند.

با آغاز دولت سیزدهم و هنگامی که در ادامه فعالیتهای آیت الله رئیسی در قوه قضاییه، احیای واحدهای تولیدی راکد به طور جدی در دستورکار قرار گرفت و رویکرد محوری دولت مردمی ایران قوی شد، بار دیگر احیای کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) نیز به صدر اخبار آمد.

رئیس جمهور که پیشتر نیز نشان داده است که احیای تولید و صنایع تولیدی راکد را در اولویت کاری خود قرار داده، هفته گذشته با حضور معاون اجرایی و رییس دفتر خود و وزیر صمت، رییس کل بانک مرکزی و معاون وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی برای حل مشکلات ۶ واحد صنعتی بزرگ کشور با مسئولان آنها به گفت‌وگو نشست.

یکی از این واحدهای راکد کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران بود که برای بحث و بررسی درباره آن استاندار فارس به پاستور رفته بود و آخرین وضعیت این کارخانه راکد را به طور دقیق تشریح کرد و بحث و بررسی درباره چگونگی پرداخت بدهی‌های باقیمانده کارگران و راهکارهای احیای آن مطرح شد.

کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) که نزدیک به ۱۴ سال سوء مدیریت آن را گرفتار مشکلات کرد و عدم نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و بدهی آن را به تعطیلی کشاند حالا در انتظار سرمایه‌گذار برای احیای مجدد است.

به گفته استاندار فارس در صورت احیای این واحد صنعتی بزرگ امکان بازگشت دستکم یکهزار و ۳۰۰ نفر به طور مستقیم به چرخه اشتغال فراهم و ظرفیت گسترده در صنایع مخابرات از راه دور ایران نیز احیا می‌شود.

در پایان بحث و بررسی‌ها درباره این کارخانه ۵۰ ساله، آیت الله رئیسی برای حل مشکلات مطرح و راه‌حل‌های ارایه شده، دستورات لازم را صادر و مسئولان مربوطه را به پیگیری و رفع مشکلات تا دستیابی به نتیجه نهایی مکلف کرد.

رییس جمهور از مسئولان خواست تا گزارش اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات این واحد صنعتی بزرگ و پنج کارخانه دیگر به او ارایه کنند.

وی اظهارکرد: امروز «تولید» محوری‌ترین مسئله کشور است و دولت برای حمایت از همه تولیدکنندگان و کارآفرینان در سراسر کشور عزمی جدی دارد.

آیت الله رئیسی این را هم مورد تاکید قرار داد که چنین جلسه‌هایی برای حمایت از تولید و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان به عنوان یکی از مسایل مهم و اولویت دار دولت ادامه خواهد داشت.

اکنون دستور مستقیم رییس جمهور، پای کارآوردن مسئولان مرتبط و پیگیری او برای به سرانجام رسیدن این تصمیمات نوید احیای این صنعت دیرینه فارس را می‌دهد تا چرخ دنده‌هایی که اکنون نزدیک به ۱۴ سال است از کار افتاده دوباره برای تولید و شکوفایی اقتصادی به کار افتد.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان