کد خبر: ۱۶۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
یادداشت؛

فقدان رویکرد جامع در توسعه گردشگری

گردشگری شهری، نوعی کمک به شناسایی داشته‌ها و توانایی‌های شهری، برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و رویدادهایی در جهت شناخت، شناساندن و رونق بخشیدن به جاذبه‌های گردشگری در شهر است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، امروزه گردشگری را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع توسعه پایدار در هر جامعه‌ای باید دانست که از تحرک بالایی در تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شهری و محیطی برخوردار است، با وجود صدها جاذبه تاریخی و فرهنگی و میراث ملی و جهانی که در استان فارس می‌توان به پویایی و رونق گردشگری این شهر کمک کرد.
 
 باتوجه‌به موازی‌کاری در حوزه فرهنگی و گردشگری نبود استراتژی لازم در اجرای برنامه‌های فاخر حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری لازم است نوعی هماهنگی صورت پذیرد تا مناسبات و روابط بین دستگاه‌های مجری چنین اموری بهتر از قبل انجام شود.

 میراث‌فرهنگی و شهرداری به همراه تشکل‌های فعال گردشگری متعلق به بخش خصوصی از جمله متولیان اصلی گردشگری درون‌شهری در کلان‌شهرها و به‌ویژه در شهرهایی که آثار تاریخی و فراوان دارند، محسوب می‌شوند، اما بااین‌وجود فعالیت‌های آن‌چنان که شایسته است به‌درستی انجام نمی‌شود.

 بافت تاریخی شیراز نیازمند حفظ و دیده‌شدن و انجام فعالیت‌های گردشگری و رویدادمحور در طول سال است. گردشگری شهری، نوعی کمک به شناسایی داشته‌ها و توانایی‌های شهری، برنامه‌ریزی و بهره‌برداری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و رویدادهایی در جهت شناخت، شناساندن و رونق بخشیدن به جاذبه‌های گردشگری در شهر است.

 این مهم توسط مدیران شهری و به‌ویژه مدیران مرتبط با گردشگری انجام می‌شود که استان فارس دارای پتانسیل‌های مناسبی برای توسعه گردشگری شهری است و به دلیل تعدد این پتانسیل‌ها یکی نقاط خاص جهان برای گردشگران می‌تواند از آن یادکرد.

 یکپارچگی مدیریت در بهره‌برداری از جاذبه‌های گوناگون گردشگری در کنار تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب، همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی گوناگون شهر در تأمین زیرساخت‌های مختلف شهری از جمله حمل‌ونقل مناسب و نیاز شهر گردشگری به اسکان شایسته گردشگران با استاندارهای جهانی و نه اماکن اقامتی که تعداد ستاره‌های روی تابلو هتل با نوع خدمات ارائه شده فاصله داشته باشد، توجه به بهداشت، نظافت و زیبای منظر شهر و دیگر موارد این‌چنینی می‌تواند استان فارس را به‌عنوان مرجعی موفق در حوزه گردشگری در سطوح ملی و جهانی معرفی نماید.

 ساختار مدیریت شهری مرکز استان فارس باید از انسجام، انعطاف‌پذیری، کارآمدی و مشارکت لازم برخوردار باشد تا در جهت ارتقا و توسعه فرهنگ گردشگری شهری توجه بیش‌تر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.
 
 این امر مستلزم آگاه‌سازی، آموزش و توانمندسازی شهروندان شیرازی جهت ارتقای سطح دانش و اطلاع از داشته‌های گردشگری شهرشان است.

 بالابردن سطح آگاهی شهروندان نسبت به شهر خود، معرفی دیدنی‌ها و جاذبه‌های شهر خود، توجه دادن شهروندان به گذشته تاریخی شهر، تقویت حس وفاق و همبستگی اجتماعی، افزایش حساسیت افکار عمومی نسبت به سرنوشت شهر، ایجاد بستری مناسب جهت توسعه پایدار شهری، غنی و سالم‌سازی اوقات فراغت جوانان و خانواده‌ها، ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در شهر از جمله اهداف عالی بهشت گردشگران ایرانی است.

 فقدان رویکردی جامع و هماهنگ در توسعه گردشگری شهری در مقیاس محلی و بین‌المللی، برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های شهری در برخی قانون‌ها با بخش خصوصی از جمله معضلات این مهم محسوب می‌شود که باید با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی‌های مسئولان امور گردشگری فارس نسبت به رفع آنها کوشید.

 سخن پایانی؛ 
 
 باتوجه‌ به مباحث بیان شده در حوزه گردشگری شهری، باید بیان کرد که این صنعت نوپای توریستی در حوزه مدیریت اجرایی شهرها و از همه مهم‌تر شهرستان‌ها با تأکید بر برنامه‌ریزی‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ساختار کلان‌شهری و سایر نقاط جامعه باید یکی از سرلوحه‌های فعالیت‌های عمده دستگاهی متولی گردشگری شهری هرزمان باشد چرا که برخی شهرستان‌های استان فارس با وجود جاذبه گردشگری از امکانات این حوزه محروم هستند.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان