کد خبر: ۱۶۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
یادداشت؛

زکریای رازی چهره نامدار علم و شهره در بین بشر

مطالعه آثار به‌جای‌مانده از رازی نشان می‌دهد که تفاوت رازی با سایر فلاسفه نه در فاصله داشتن او از اندیشه فلسفی بلکه در روش و آرا خلاف مشهور وی در مباحث فلسفی و الهیاتی است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، محمد بن زکریای رازی یکی از دانشمندان بزرگ ایرانی سده سوم هجری است. نیمه دوم سده سوم (ه - ق) را جورج سارتون در تاریخ علم، هم بدین عنوان عصر محمد بن زکریای رازی (۲۵۱- ۳۱۳ ه ق) (۸۶۵-۹۲۵) نامیده است.

رازی بزرگ‌ترین طـبـیب بالیـنی اسلام و قرون‌وسطی، فیزیک‌دان، عـالم کـیمیا (شیمی) و فیلسوف صاحب استـقلال فکر است که ظاهراً درسی ریاضیات، فلسفه، نجوم و ادب را فراگرفت. احتمالاً در جوانی به تحصـیل کیـمیا مشغـول شد و بعـد به سبب بـیـماری چشم به تحصیل طب پرداخت و در این عـلم شهرت فراوان یافت و حوزه درسش بلندآوازه شد.

در خدمت ابوصالح منصور بن اسحاق سامانی، حاکم ری، ریاست بـیمارستان جدیدالتأسیس آنجا را یافت. بعـدها در بغـداد رئیس بیمارستان بود. به سبب شهرت فراوانش فرمانروایان مختـلف او را به دربار خود دعوت می‌کردند.

رازی صاحب اخلاق نیکو و رفـتار پسنـدیده بود و با بـیماران به مهربانی و عـطوفت رفـتار می‌کرد و در حق فـقرا و ضعـفا اعـانـت می‌کرد. عـده‌ای تألیفات او را تا ۱۹۸ و عـده دیگر کتاب‌های منسوب به او را تا ۲۳۷ برشمرده‌اند. از آثارش در طبیعت، ریاضیات، نجوم و شناخت نور چیـزی به یادگار نمانده است.

رازی در طب به جنبه‌های عـلمی اکتفا نمی‌کرد، بلکه به‌تمام‌معنی طـبـیب و در علم و عمل طب استاد مسلم بود.

یادداشت‌های وی که در آنها با کمال دقت بهبودی بیماران خود را توصیف کرده است در دست است. معروف‌ترین اثرش در علم طب کتاب " حلوی " است.
 

آثار دیگرش در این رشته کتاب الطب‌الملوکی و کتاب منصوری است. بعـلاوه، رسالاتی در باب بعـضی امراض دارد که معروف‌ترین آنها کتاب الجدری و الحصبه است که مورد اعجاب و تحسین اروپایی‌ها بوده است و از بهترین رساله‌های طبی قدیم به‌حساب می‌آید.

رساله‌ای هم درباره سنگ مثانه و کلیه دارد که به زبان فرانسه در لندن منـتشر شده است رازی در فلسفه و الهیات و ماوراءالطبیعه و مجادلات مذهبی و فـلسفی نیز کتـبی نوشته استرازی در اواخر عـمر در نـتـیجه مطالعـه زیاد درباره کیمیاگری به بـیماری چشم مبتلا و بالاخره کور شد و در سال ۳۱۳ هجری قمری درگذشت.

رازی؛ صاحب طبیعی نقاد و ذهنی وقاد:

دوره رنسانس را آغاز توجه به علوم‌تجربی و تفکر انتقادی در غرب دانسته‌اند؛ اما رواج به‌کارگیری روش‌های تحقیق و دیدگاه‌های پژوهشی در علوم مختلف به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. بااین‌همه درجهان اسلام در دوره شکوه تمدن اسلامی، دانشمندان مسلمان بسیار پیش‌تر از غربیان، آثار خود را با ابتنا بر روش ها و بینش‌های خاص پژوهشی تألیف می‌کرده‌اند.

در این میان محمد بن زکریای رازی پزشک بزرگ ایرانی، دارای روش‌ها و دیدگاه‌هایی بوده است که با توجه بدان‌ها می‌توان وی را در ردیف پزشکان قرون هفدهم و هجدهم میلادی در اروپا قرارداد.
 

رازی با طبعی نقاد و ذهنی وقاد و با تأکید بر مشاهدات بالینی و روش‌های تجربی به کاوش در علوم پزشکی پرداخته و روش‌های معمول در تحقیقات امروزین، چون بیان مسئله پژوهش، اهداف پژوهش، نقد منابع تحقیق، پرسش و فرضیه، آوردن مقدمه بحث و نتیجه‌گیری را در تألیف آثار ارزشمند خود به کار می‌برده است.


زکریای رازی چهره نامدار علم و شهره در بین بشر

بعضی از کشفیات علامه زکریای رازی:

کشف‌های بسیار به رازی نسبت داده می‌شود از جمله: رازی کاشف الکل است. از تأثیر محیط قلیایی بر کانه پیلی‌ات، اسیدسولفوریک فراهم کرد و با داشتن اسیدسولفوریک به‌دست‌آوردن دیگر اسیدها آسان بود.

از تأثیر آب‌آهک بر نوشادر (کلرید آمونیوم)، اسیدکلریدریک به دست آورد. با اثر دادن سرکه با مس، استات مس یا زنگار تهیه کرد که با آن‌ها را زخم را شستشو می‌دادند. از سوزاندن زر نیز، اکسید آرسنیک یا مرگ‌موش فراهم کرد.

برای نخستین‌بار از نارنج اسیدسیتریک تهیه کرد. او نخستین پزشکی است که داروهای سمی آلکالوئیدی ساخت و از آنها برای درمان بیمارانش بهره گرفت.

برخی آثار دانشمند بزرگ ایرانی زکریای رازی:

در مورد آثار رازی در لغت‌نامهٔ دهخدا آمده است: «ابن الندیم در کتاب «الفهرست» خود تعداد آثار رازی را یک صد و شصت و هفت و ابوریحان بیرونی در کتاب «فهرست کتب رازی» یک صد و هشتاد و چهار دانسته‌اند. کتاب‌های رازی برحسب فهرست بیرونی بدین ترتیب تقسیم موضوعی می‌شود: ۵۶ کتاب در طب، ۳۳ کتاب در طبیعیات، ۷ کتاب در منطق، ۱۰ کتاب در ریاضیات و نجوم، ۷ کتاب در تفسیر و تلخیص و اختصار کتب فلسفی یا طبی دیگران، ۱۷ کتاب در علوم فلسفی و تخمینی، ۶ کتاب در مافوق‌الطبیعه، ۱۴ کتاب در الهیات، ۲۲ کتاب در کیمیا، ۲ کتاب در کفریات، ۱۰ کتاب در فنون مختلف که جمعاً بالغ بر یک صد و هشتاد و چهار مجلد می‌شود و ابن اصیبعه در عیون الانباء فی طبقات الاطباء دویست و سی و هشت کتاب از برای رازی برمی‌شمارد.

سخن پایانی؛

محمد بن زکریای رازی یک از چالش‌برانگیزترین شخصیت‌ها در تاریخ علم در جهان اسلام است. صرف‌نظر از چالش در مورد آرا فلسفی، طبی یا دینی او، یکی از چالش‌های دامنه‌دار نسبت زکریا با اندیشه فلسفی و جایگاه و مقام او در فلسفه است.

از یک سو برخی مهم‌ترین بعد شخصیت علمی رازی را بعد طبی او می‌دانند و تعاملات رازی در فلسفه و الهیات را نوعی فضولی و خروج از حد شخصیت علمی‌اش قلمداد می‌کنند و از سویی دیگر برخی ضمن اذعان به مقام بزرگ رازی در طب، مهم‌ترین وجه شخصیت علمی رازی را دیدگاه‌های فلسفی، الهیاتی او می‌دانند؛ به‌گونه‌ای که او را در آزاداندیشی و عقل‌گرایی با دانشمندان عصر روشنگری مقایسه می‌کنند و حتی او را یگانه فیلسوف در جهان اسلام می‌دانند.

مطالعه آثار به‌جای‌مانده از رازی نشان می‌دهد که تفاوت رازی با سایر فلاسفه نه در فاصله داشتن او از اندیشه فلسفی بلکه در روش و آرا خلاف مشهور وی در مباحث فلسفی و الهیاتی است.

شواهد و ادله کافی برای فیلسوف نامیدن محمد بن زکریای رازی وجود دارد. این شواهد با تفصیل بررسی شوند. از جمله: کثرت و تنوع تألیفات رازی در فلسفه و الهیات، نگاه انتقادی رازی به فلاسفه پیش از خود، گذر از مرحله شرح آرا دیگران و رسیدن به مقام نظریه‌پردازی، تصریح و تأکید مکرر رازی بر اهمیت و ضرورت فلسفه، پیگیری صادقانه و مجدانه پرسش‌های بنیادی، آزاداندیشی و خروج از سیطره مشهورات و... است.

روانش شاد که موجبات افتخار و سربلندی ایران و اسلام را به وجود آورد.
 


نویسنده:سید محی‌الدین حسینی ، فعال رسانه


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان