کد خبر: ۱۶۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور خبر داد:

اهداء ۲۷۴ سند به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشورگفت: در یک سال گذشته تعداد ۲۷۴ سند به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهدا شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، روح‌اله منوچهری مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ضمن گرامی داشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: با بازگشایی مجدد گالری تاروپود هم‌زمان با هفته دولت، این مدیریت آماده برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان به رویدادهای فرهنگی و هنری است. 

وی گفت: کافه کتاب به‌منظور ایجاد فضای مناسب دانشجویی جهت مطالعه هم‌زمان کتاب و بهره‌مندی از امکانات و فضای جذاب آن از اول تیرماه بازگشایی شده است و در حال ارائه خدمات به مراجعین می‌باشد. 

منوچهری افزود: راه‌اندازی سینما فرهنگ در مراحل پایانی خود است و با رفع نواقص در آینده‌ای نزدیک تقدیمِ علاقه‌مندان به هنر هفتم خواهد شد.

 مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور افزود: واحد اسـناد مدیریت منطقه جنوب کشور با موجودی ۲۰ میلیون برگ سند و همکاری با ۹۰ دستگاه اجرایی و شناسایی پرونده‌های راکد دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت، ارزشیابی و تعیین تکلیف اوراق به‌منظور انتقال اسناد باارزش نگه‌داری دائم به بایگانی ملی و امحای اوراق زائد بر اساس مجوزهای مصوب شورای اسناد ملی به ارائه خدمات می‌پردازد. 

وی افزود:در این مدت ۳۲ دستگاه بررسی شده که ارزشیابی اسناد ملی در دستگاه‌های دولتی و تنظیم صورت‌جلسات آن‌ها و انتقال ۴۷۳ کارتن، ۴۱۲۳ پرونده و ۴۶۳۴۳۱ برگ اسناد دولتی ارزشمند به مخازن انجام شده است. امسال ۱۱۶۵ مترمربع آزادسازی فضای اداری دستگاه‌های دولتی در استان‌ها صورت‌گرفته است. 

منوچهری گفت:۱۷۰ برگ اسناد و عکس باارزش تاریخی، قدیمی و خاندانی از مجموعه‌داران و صاحبان اسناد شناسایی و گردآوری شد. ۹۱۷ پرونده تنظیم و توصیف و همچنین ۴۳۸۳۵ برگ سند به پژوهشگران استانی ارائه گردید. همچنین واحد کتابخانه؛ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با موجودی ۶۴ هزار نسخه کتاب، ۵۱۱۱ نسخه پیایند، ۶۲۴ نسخه منابع خطی و نادر، ۱۵۱۶ نسخه کتب سنگی و سربی، ۷۴۳۰ نسخه پایان‌نامه و کتاب‌های موجود در تالار تخصصی فارس شناسی با حدود ۵ هزار جلد کتاب آماده ارائه خدمات به ۳۰ هزار عضو دائم و پژوهشگر می‌باشد.

وی بیان کرد: به‌منظور ثبت و نگاهداشت اقدامات خیرخواهانه و استفاده از تجربیات ارزنده و گران‌بهای خیرین برای نسل حال و به‌خصوص آینده، با ۱۰ نفر از خیرین مجمع عالی استان فارس مصاحبه انجام شده است که بیش از ۱۵۰۰ دقیقه مصاحبه تاریخ شفاهی در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ انجام‌گرفته است.

منوچهری با اشاره به برنامه‌های مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشورگفت: برگزاری کارگاه‌های تخصصی حافظ خوانی، مثنوی‌خوانی، کتاب‌شناسی، سندشناسی و برگزاری سلسله کارگاه‌های تخصصی فیلم و عکس و برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی شامل مجموعه تصاویر قرآن‌های خطی منتخب از قرآن نگاران ایرانی در کتابخانه‌ها و موزه‌های ایران و جهان، نمایشگاه نسخ خطی سعدی، نمایشگاه دهه کرامت، نمایشگاه خلیج‌فارس، عفاف و حجاب و... است.

 منوچهری بیان داشت: در یک سال گذشته تعداد ۲۷۴ سند به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهدا شده است. 

مدیریت منطقه جنوب کشور به‌عنوان یک سازمان علمی و فرهنگی آمادگی دارد اسناد دارای ارزش تاریخی در دست مردم فارس و کهگیلویه و بویراحمد را در قالب اهدایی، فروش سند یا امانت پذیرش و نگهداری کند. 

لازم به ذکر است منابع بعد از دریافت در این سازمان پس از کارشناسی، آفت‌زدایی می‌گردد و بعد از فهرست‌نویسی و ثبت در اختیار پژوهشگران یا در معرض نمایش قرار می‌گیرد.

اضافه می‌نماید منابع یاد شده در شرایط مطلوب با رعایت استانداردهای فنی حفاظت و نگهداری می‌شود. در پایان مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور آمادگی خود را جهت انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز فرهنگی و پژوهشی اعلام می‌دارد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان