کد خبر: ۱۶۰۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها:

مدیریت یکپارچه حوزه گردشگری باعث توسعه آن می‌شود

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها گفت:وجود نظام مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری و دوری از عملکرد جزیره‌ای سازمان‌های متولی گردشگری از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در رونق گردشگری فارس، موثر واقع شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، محمدکاظم رحیمی نماینده استان فارس در شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه فارس، "گنجینه تاریخی - فرهنگی کشور" است، گفت: استان فارس همواره به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های فرهنگی - تاریخی در عرصه ملی و بین‌المللی مطرح و متقاضیان گردشگری بسیاری داشته و با وجود چهره‌های برجسته ادبی، فرهنگی و تاریخی در عرصه ملی و بین‌المللی به پایتخت شعر و ادب ایران مشهور است.

 وی افزود: علاوه بر این شیراز به دلیل وجود حرم حضرت شاه‌چراغ به‌عنوان سومین حرم اهل‌بیت در ایران به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری زیارتی - مذهبی نیز شناخته شده و به‌واسطه امکانات و شهرت در حوزه پزشکی، قطب گردشگری سلامت در جنوب ایران نیز محسوب می شود.

 جاذبه‌های طبیعی استان سبب تکمیل گونه‌های مختلف گردشگری استان فارس است.

سخنگوی کمیسیون امور اقتصادی و برنامه‌وبودجه شورای‌عالی استان‌ها در ادامه از چالش‌های گردشگری فارس سخن گفت و اظهار داشت: چالش‌های گردشگری استان فارس را می‌توان به دودسته کشوری و استانی تقسیم کرد: برخی مشکلات گردشگری فارس تحت‌تأثیر شرایط و موقعیت‌های ملی است، مانند تأثیرپذیری از مناسبات سیاسی کشور در سطح بین‌المللی، گردشگری فصلی و توزیع نامتعادل گردشگر در طول سال، حضور پررنگ کالاهای چینی در رقابت با صنایع‌دستی و کمبود بودجه و اعتبارات مالی.

 رحیمی خاطرنشان کرد: علاوه بر مسائل ملی و کشوری، چالش‌هایی مانند تمرکز گردشگری در شهرستان شیراز، تمرکز توان اداری و مالی بر روی برخی از آثار میراثی و نادیده‌گرفتن تعداد زیادی از آثار میراث‌فرهنگی استان نیز قابل‌ذکر است.

 وی عنوان کرد: تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل اعم از زمینی، ریلی و هوایی، تقویت زیرساخت‌های اقامتی، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و وجود نظام مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری و دوری از عملکرد جزیره‌ای سازمان‌های متولی گردشگری از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در رونق گردشگری فارس، مؤثر واقع شود.

 رحیمی در توضیح مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری فارس گفت: گردشگری تاریخی، سلامت و مذهبی سه جنبه عمده گردشگری در استان فارس است که هر یک متولی خاص خود را دارد. نکته در این است که هم‌افزایی چندانی میان این نهادها وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال در حال حاضر آمار دقیقی از گردشگران ورودی، مبدأ سفر آنها و دیگر آمارهای حوزه گردشگری استان وجود ندارد که سبب بروز ابهامات و نبود امنیت در برنامه‌ریزی‌های این حوزه شده است.

 وی افزود: نبود آمار دقیق سبب شده در تحلیل وضعیت موجود و ارزیابی درباره نیازهای استان در حوزه زیرساخت‌های گردشگری اتفاق‌نظری وجود نداشته باشد و در مورد مسائلی مانند تعداد اقامتگاه‌های موردنیاز در استان اظهارنظرهای ضدونقیضی دیده شود.

 رحیمی در پایان تشکیل کمیته‌ای دائمی در استانداری باهدف ساماندهی عرصه گردشگری استان و ایجاد هماهنگی میان نهادهای مختلف، ایجاد بانک جامع اطلاعات گردشگری و تهیه نقشه پراکنش مراکز گردشگری استان و انطباق آن با مؤلفه‌های آمایش سرزمین و تدوین نظام گردشگری که میان انواع گردشگری استان، همگرایی ایجاد کند را از جمله مواردی برشمرد که می‌تواند باعث همگرایی در زمینه گردشگری در فارس شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان