کد خبر: ۱۶۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
یادداشت/

شهید قدوسی، راست قامتی جاودانه

از اصلی‌ترین فعالیت‌های شهید قدوسی پس از انتصاب به سمت دادستانی کل کشور مبارزه با گروهک‌های مسلح منافقین و ضدانقلاب بود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، ‌شهید آیت اله قدوسی سوای ویژگی‌های برجسته شخصی و شخصیتی‌اش در برهه‌های مهم تاریخی مثل جریان ملی‌شدن صنعت نفت، نهضت فدائیان اسلام و ضدیت با حزب توده، رد پایی ارزشمند از خود به جا گذاشته است.
 راه‌اندازی و مدیریت مدرسه معروف حقانی و مکتب توحید (برای دروس علمیه خواهران) نیز ازجمله فعالیت‌های ایشان قبل از پیروزی انقلاب است.

وی بعد از پیروزی انقلاب هم در صحنه اجرایی و مبارزاتی حضوری فعال داشت. چند ماه پس از وقوع انقلاب، دادگاه‌های کشور با بی‌نظمی و مشکلات زیادی درگیر بودند. 

پس از مدتی برای ختم غائله بی‌نظمی دادگاه‌ها، طی حکمی از سوی امام خمینی (ره) شهید قدوسی به سمت دادستانی کل کشور منصوب شد. 

از اصلی‌ترین فعالیت‌های شهید پس از انتصاب به سمت دادستانی کل کشور مبارزه با گروهک‌های مسلح منافقین و ضدانقلاب بود.

 او به همراه افرادی، چون شهید آیت‌الله بهشتی و شهید لاجوردی توانست اقدامات مؤثری در سرکوبی جریانات ایجاد شده از سوی منافقین و ضدانقلاب انجام دهد، از جمله اقدامات شهید قدوسی در سرکوب منافقین و ضدانقلاب انتشار اطلاعیه‌ای در ۱۹ فروردین ۱۳۶۰ بود، این اطلاعیه شامل ۱۰ ماده بود که با امضای شخص آیت‌الله قدوسی منتشر شد. 

سرانجام در ۱۴ خرداد ۱۳۶۰ پس از آخرین اخطار شهید قدوسی به منافقین مبنی بر تحویل سلاح به دولت و ممانعت آن‌ها، اقدام نظامی برای خلع سلاح منافقین صورت گرفت.

 طی این اقدام گروهک منافقین تصمیم به جنگ مسلحانه گرفتند، پس از این جریان اقدامات شهید قدوسی برای شناسایی و دستگیری عوامل نفوذی منافقین در ارگان‌های دولتی بار دیگر خشم منافقین را برانگیخت. 

سرانجام پس از رسیدگی شهید به پرونده جنازه‌سازی برای مسعود کشمیری در جریان انفجار دفتر نخست‌وزیری توسط منافقین و برخورد با محمد فخارزاده‌کرمانی، از اعضای نفوذی این گروهک، دستور انفجار دفتر دادستانی و به‌شهادت‌رساندن آیت‌الله قدوسی از سوی منافقین صادر شد.

 در این عملیات محمد فخارزاده با کارگذاشتن بمبی در سقف کاذب کتابخانه‌ای که در زیر اتاق دادستانی واقع شده بود، در ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ آیت‌الله قدوسی را به شهادت رساند. پیکر شهید آیت‌الله قدوسی پس از تشییع در صحن مطهر حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در قم به خاک سپرده شد. 

این روحانی مبرز شیعه و از مبارزان علیه حکومت پهلوی از مؤسسان و مدیران مدرسه علمیه حقانی بود. همچنین وی بنیان‌گذار مکتب توحید بود که بعد از انقلاب اسلامی ایران تبدیل به حوزه علمیه خواهران شد، شاگردان و تربیت‌شدگان مدرسه تحت مدیریت او سمت‌ها و مسئولیت‌های مهمی را بعد از انقلاب به عهده گرفتند. بعد از انقلاب اسلامی، دادستان انقلاب شد.

 در جریان بمب‌گذاری دادستانی در ۱۴ شهریور ۱۳۶۰ش به شهادت رسید. وی داماد علامه طباطبایی است. یکی از فرزندان قدوسی در جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.

 گوشه‌ای مختصر از زندگی‌نامه شهید قدوسی

علی قدوسی در ۱۲ مرداد ۱۳۰۶ش در نهاوند به دنیا آمد. پدرش آخوند ملااحمد از روحانیان منطقه بود که امور شرعی مردم نهاوند و نواحی اطراف آن را اداره می‌کرد. قدوسی مقدمات تحصیل را در مکتب‌خانه و نزد پدر آموخت و سپس وارد آموزشگاه‌هایتید شد. در سال ۱۳۲۱ و در پانزده‌سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد. دوسی درس‌های مقدمات و سطح حوزه علمیه را از اساتید مانند شهید صدوقی آموخت و در درس خارج آیت‌الله بروجردی و امام خمینی شرکت کرد و در سال ۱۳۴۱ به اجتهاد رسید. قدوسی همراه مرتضی مطهری و سید محمدحسینی بهشتی در درس علامه طباطبایی حاضر می‌شد. طباطبائی به او علاقه داشت و او را به دامادی خود پذیرفت و دخترش، نجمه سادات طباطبایی را به عقد ازدواجش درآورد.

عمده فعالیت‌های شهید قدوسی: 

قدوسی در جریان ملی‌شدن صنعت نفت در سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ش با سید ابوالقاسم کاشانی همکاری و با فداییان اسلام نیز ارتباط برقرار کرده و از حامیان نواب صفوی بود. وی در همان سال‌ها، آموزش‌های نظامی را در مناطق کوهستانی گذراند. وی همچنین در نهاوند در مقابل فعالیت‌های حزب توده جبهه‌گیری کرد. دوسی از طرف‌داران نهضت امام خمینی بود، وی عضو گروهی از مدرسین حوزه بود که بعدها به گروه یازده‌نفری موسوم شدند.

 این مجموعه برای مبارزه با رژیم شاه، اصلاح نظام آموزشی حوزه و ایجاد تحرک در شخصیت‌های مبارز، فعالیت می‌کرد، در فروردین ۱۳۴۵ش،اساس‌نامه گروه به دست ساواک افتاد و اعضای آن تحت تعقیب قرار گرفتند. قدوسی هم که مسئولیت اطلاعات و اخبار این سازمان را عهده‌دار بود، دستگیر و همراه آیت‌الله ربانی شیرازی در زندان قزل‌قلعه زندانی و شکنجه شد.

 آیت اله قدوسی و تأسیس مراکز دینی:

قدوسی پس از آزادی از زندان به قم رفت و همراه سید محمدحسینی بهشتی کوشید با حفظ اصالت‌ها و ویژگی‌های این نظام، برنامه‌های جدیدی طراحی کند، برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از روش‌های ارزشیابی، آزمون‌های منظم و نظارت مستقیم بر متون درسی، از جمله برنامه‌های او در این راستا بود. 

چنین تفکری به تأسیس مدرسه حقانی انجامید، شاگردان تربیت شده این مدرسه بعد از انقلاب نقش ویژه‌ای در ایجاد و اداره برخی از نهادها داشتند. 

از فعالیت‌های دیگر آیت‌الله قدوسی برای آشنایی بانوان با اعتقادات و مبانی فکری اسلام، تأسیس «مکتب توحید» بود، مکتب توحید در طول سال‌های پیش از انقلاب با آموزش اسلامی به زنان توانست نیروهایی را تربیت کند که در بسیج زنان برای تحقق انقلاب نقش داشتند که بعد از انقلاب این مرکز تبدیل به حوزه علمیه خواهران شد و در آستانه ورود امام خمینی به ایران، یکی از اعضای فعال کمیته استقبال بود.

 عضویت در شورای‌عالی قضایی و دادستانی کل انقلاب، از مسئولیت‌هایی بود که بعد از انقلاب برعهده وی گذاشته شد.

 او آیین‌نامه دادگاه‌های انقلاب را نوشت و برخی از نیروهای معتقد به انقلاب را وارد سیستم قضایی کرد و همچنین برای تغییرات در وزارت فرهنگ طرح‌هایی ارائه کرد. 

سخن پایانی: 

درباره گل خوشبوی حوزه‌های علمیه و اندیشمند معاصر شهید آیت اله قدوسی رضوان‌الله تعالی علیه که در زمره مجاهدان راه خدا و از مردان انقلابی نهضت امام روح‌الله بود باید بزرگان انقلابی و اندیشمندان حوزه‌های علمیه و استادان دانشگاهی سخن‌گویند.

 این مبارز بزرگوار که قدر و منزلت علمی او مجهول مانده نیازمند معرفی‌های بهتر و بیشتر است.
 او خم چهره‌ای علمی و هم چهره‌ای مبارزاتی بوده است.

 مجموعه ده سند در باره شهید آیت‌الله علی قدوسی که سند اول حکم امام خمینی برای شهید قدوسی به‌عنوان داستان کل انقلاب اسلامی و ۹ سند بعدی در باره حکم دستگیری شهید قدوسی و گزارش گردشکار درباره بازجویی از ایشان و نیز برگه دستور بازداشت و سند انتقال به زندان قزل‌قلعه و در نهایت دستور آزادی ایشان از این زندان در اسناد ساواک موجود است.

 مرحوم علامه طباطبایی با ورود به حوزه علمیه قم فلسفه را در حوزه احیا کرد، قدوسی مقدمه‌ای از دروس هیئت و فلسفه را نزد او فراگرفت.

 اخلاق، علم و فروتنی علامه طباطبایی همه شاگردانش را شیفته خودساخته بود. 
وی پس از آشنایی با سجایای عالی عرفانی استاد، از هر فرصتی استفاده می‌جست و از رهنمودهای اخلاقی آن عارف وارسته، برای تهذیب نفس استفاده می‌نمود.

 در آن دوره افکار کمونیستی در بین جوانان رسوخ پیدا کرده و حزب توده تبلیغات گسترده‌ای در کشور به راه انداخته بود، بسیاری از دانشگاهیان به افکار الحادی پناه برده بودند علامه طباطبایی بر آن می‌شود که درسی خصوصی برای شاگردان ممتازش برقرار نماید تا نخستین هسته مقاومت علیه افکار الحادی را در حوزه علمیه قم بنیان نهد.

 شهید مطهری، شهید بهشتی، امام موسی صدر، شهید صدوقی و برخی دیگر در این جلسات شرکت می‌کردند، شبهات فلسفی نو در این جلسه‌ها، از سوی شاگردان طرح می‌شد و علامه طباطبایی به پاسخگویی آن‌ها برمی‌خاست.

 ثمره این کلاس‌ها، کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» نوشته علامه طباطبایی است. آقای قدوسی روزبه‌روز به علامه طباطبایی علاقه‌مندتر می‌شد. 

او از رهنمودهای سازنده اخلاقی استاد به‌خوبی استفاده کرد و بدین‌سان توانست تحت تربیت او، به خودسازی بپردازد. رابطه شاگرد با استاد آن چنان گرم و صمیمی بود که وی در سال ۱۳۳۴ه.ش. با دختر ایشان ازدواج نمود تا آنکه پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت بی‌وقفه در راه علم و انقلاب به طرزی ناجوانمردانه به شهادت رسید.

نویسنده سیدمحی الدین حسینی،فعال رسانه

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان