کد خبر: ۱۶۰۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۲
به بهانه سالروز شهادت علی بن موسی‌الرضا(ع)؛

آستان شاه‌چراغ(ع) میزبان عزاداران برادر

اقامه عزای امام هشتم (ع) همیشه در شیراز رنگ و بویی دیگر داشته و آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام خانه عزا و روضه بوده است؛ مردم این شهر صاحبان عزای رضوی‌اند.
به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، سوگواری برای شهادت امام مهربانی‌ها در شیراز رنگ و بویی دیگری دارد، اگر چه همه ایران در این روز از سر شوق و با پای دل می‌کوشند تا خود را به دیار یار، مشهدالرضا برسانند، در شیراز جاماندگان این مسیر، در آستان برادر، حال و هوایی رضوی را تجربه می‌کنند.

شیرازی‌هایی که در اقامه عزای ولی نعمت‌شان به شاهچراغ (ع) می‌آیند، اگر چه سلام خاصه حضرت را از راه دور تقدیم می‌کنند اما دلشان به تمام معنا در مشهدالرضا است.

ساکنان حرم سوم اهل بیت (ع) شب شهادت شاه خراسان، خود را صاحب عزا می‌دانند همانطور که مراسم سرور ولادت ایشان نیز شاهچراغ یکی از شلوغ‌ترین شب‌های خود را تجربه می‌کند؛ رضای آل محمد برکت و ولی نعمت همه ایران است اما شیرازی‌هایِ میزبان خوان سخاوت احمدبن موسی، انس و الفت دیگری با امام رئوف دارند.

آستان شاه‌چراغ(ع) میزبان عزاداران برادر

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر حیدری کاشانی کارشناس و پژوهشکر مذهبی سخنان خود را در سومین شب سخنرانی در شاهچراغ (ع) اینگونه آغاز کرد که خداوند در قرآن کریم به سمت ۲ چیز دستور سرعت و سبقت می‌دهد؛ یکی مغفرت و دیگر جنت و تا انسان به ساحت مغفرت دست پیدا نکند به جنت راه نمی یابد.

او ادامه داد: انسان آسایش طلب آفریده شده اما این دنیای خانه ناآرامیهای او است و قرار نیست در اینجا به آرامش دست یابد بلکه بهشت برین دارالقرار بنی بشر است.

حیدری کاشانی افزود: بهشت درجاتی دارد که از جنت یقین تا جنت نعیم ادامه دارد و بالاترین جایکاه آن منزل سابقون و مقربان است که اولیای خدا در آن جای دارند و آرزوی همه پیامبران بوده است.

او در ادامه سخنان خود معادله درستیابی به این جایگاه را با تکیه بر آیات و روایات جستجو کرد و گفت: مشتاقان این جایگاه باید اهل سبقت در تمام خوبی‌ها و خیرات و خیررسانی به خلق خدا باشد چرا که محبوب ترین نزد خدا خدا کسی است که بیشتر به بندگان خدا خیر برساند، نماز از دیکر خیرات و برترین آنها است اما روح همه خیرات آستان ولایت پذیری اهل بیت است.

این پژوهشکر حوزه دین تاکید کرد: شیعه باید پیرو پیامبر و اهل بیت معصوم او باشد و در نگرش، اخلاق، مرام، اندیشه و رفتار پا جای پای آنها بگذارد؛ باید سبک زندگی، اخلاق و مرام ما چقدر رضوی است.

حدیث فراطلایی امام رضا (ع) نظریه پردازان مدیریت زمان را به مناظره می‌طلبد

حیدری کاشانی در ادامه سخنان خود به یک حدیث " فراطلایی" از امام هشتم (ع) اشاره کرد و گفت: این روایت همه نظریه پردازان مدیریت زمان را به مناظره می‌طلبد و توفیق دستیابی به سبک زندگی رضوی را نصیب ما می‌کند.

او روایت کرد: به فرموده ایشان باید ۲۴ ساعت خود را بر چهار محور استوار کنیم؛ ساعت‌هایی برای مناجات و عبادت، معیشت، معاشرت و لذت.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: بر اساس ایم روایت مردم باید با سرمایه گذاری بر وقت لذت‌های حلال برای رسیدگی به مناجات، معیشت ومعاشرت نیرو بگیرند، انسان به لذتهای حلال نیاز دارد و در این مسیر باید سرمایه گذاری حداکثری بر تقویت بنیان خانواده و روابط با همسر انجام شود.

او درباره بعد دوم زندگی یعنی معاشرت بر معاشرت شکورانه تاکید کرد و توضیح داد: مومن باید ادب شکرگذاری از واسطه‌های نعمت را داشته باشد، چرا که تشکر از مخلوق، تشکر از خالق است.

حیدری کاشانی هشدار داد: زنگ خطر آجایی است که ببینیم فرزندان در دل خانواده‌ها نسبت به پدر و مادر ناشکری می‌کنند و ادب شاکرانه را فرا نگرفته‌اند؛ پدر نباید از ناشکری فرزندان نسبت به مادر بگذرد و مادر نیز نباید ناشکری فرزندان نسبت به زحمت‌های پدر را نادیده بگیرد.

او درباره بُعد معیشت گفت: بر اساس روایت‌های دینی ۹ دهم عبادت کسب معیشت حلال است و کسی که جهاد اقتصادی می‌کند در ردیف مجاهدان راه خدا است.

حیدری کاشانی با این مقدمه ادامه داد: امروز بچه‌های ما باید اهل مهارت و جهاد اقتصادی باشند و با این نگاه، آموزش و پرورش ما نیازمند تحول جدی است.

این کارشناس دینی در پرداختن به بخش دعا و مناجات زندگی با تکیه بر روایاتی از امام رضا (ع) بر نماز اول وقت و مناجات‌های ذاکرانه مانند سجده شکر تاکید و عنوان کرد: امام رئوف بسیار بر ۲ ذکرِ صلوات بر محمد و آل محمد، و "یا رئوف و یا رحیم" تاکید کرده‌اند.

پس از این سخنرانی معرفت افزا از سفره معرفتی رضای آل محمد که الگویی برای سبک زندگی نبوی را به حاضران آستان احمد بن موسی در شب شهادت امام هشتم هدیه کرد، باز ساعتی در شبستان این آستان مطهر به موثیه سرایی و سینه زنی گذشت و اقامه عزای سلطان طوس در صحن شاهچراغ ادامه یافت.





منبع: ایرنا
نظرات بینندگان