کد خبر: ۱۶۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
باز هم ترافیک کلافه کننده؛

مِهر با ترافیک به استقبال بازگشایی مدارس شیراز رفت

ترافیک، این کلاف سردرگم بی‌رشته به مهرماه و روزهای آغازین بازگشایی مدارس که می‌رسد، کلافه کننده‌تر از همیشه می‌شود و این بار والدین ناچارند به دل کوچه پس کوچه‌ها بزنند تا به مدرسه برسند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،  آغاز سال تحصیلی مدارس در کلان‌شهر شیراز همیشه با چاشنی ترافیک آمیخته بوده و تفاوتی هم نداشته که مدرسه در کدام موقعیت شهر واقع شده باشد.

علی‌رغم تلاش و برنامه‌ریزی متولیان برای ساماندهی سرویس مدارس در همان روزهای ابتدایی و عدم ازدحام وسایل نقلیه شخصی در ورودی مدارس، اما بسیاری از والدین خود تصمیم بر همراهی با فرزندانشان در روزهای آغازین مدرسه دارند و ازآنجاکه تک‌سرنشینی را بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی ترجیح می‌دهند، ترافیک را در خیابان‌های شیراز تا کیلومترها می‌کشانند.

از طرفی نرخ کرایه‌های سرویس مدارس برای رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل اقناع‌کننده نیست و کمتر تمایل به جابه‌جایی دانش‌آموزان دارند و این مهم خود دلیلی مضاعف بر عدم مهار ترافیک به‌ویژه در خیابان‌های منتهی به مدارس شده است.

از طرف دیگر خانواده دانش‌آموزان از هزینه سرسام آور نرخ سرویس مدارس گلایه‌مند هستند و یکی دیگر از دلایلی که خانواده تمایلی به سرویس مدارس ندارند شاید همین افزایش قیمت باشد که می‌توان از آن به‌عنوان یک معضل نظارتی یاد کرد.

در حالی شاهد ترافیک سنگین در کلان‌شهر شیراز به‌ویژه نواحی مرکزی هستیم که پیش‌ازاین معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اعلام کرده بود که تمام تلاشمان را به‌منظور کاهش بار ترافیکی در روزهای پیش رو که با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها همراه است، انجام داده‌ایم.

هادی شه دوست شیرازی در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیان کرده بود: برنامه‌های شهرداری شیراز به‌منظور مواجهه با ترافیک مهرماه صرفاً به روزهای قبل از سال تحصیلی جدید بازنمی‌گردد، در واقع اقدامات حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک دراین‌خصوص از سال گذشته، یعنی از مهرماه ۱۴۰۱که چالش‌های ترافیکی در سطح شهر به وجود آمد، آغاز شد.

وی همچنین به ساماندهی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید اشاره و عنوان کرده بود که باتوجه‌به اهمیت موضوع سرویس مدارس و حساسیت و جدیت مدیریت شهری دراین‌خصوص پس از هماهنگی و تعامل انجام شده با استانداری، شهرداری، آموزش‌وپرورش و فرمانداری شیراز، بررسی‌ها و کارشناسی‌های لازم در خصوص نرخ سرویس مدارس از اسفندماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و تیرماه سال جاری نرخ پیشنهادی مصوب شد.

مِهر با ترافیک به استقبال بازگشایی مدارس شیراز رفت

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: وظیفه بعدی ما معرفی شرکت‌های ذی‌صلاح ارائه خدمات سرویس مدارس به آموزش‌وپرورش بود که این موضوع نیز در تیرماه مشخص و عملاً کار و وظایف ما دراین‌خصوص به اتمام رسید، اما به‌منظور همکاری برای جذب راننده‌ها نیز تبلیغاتی بسیاری انجام شد.

شه‌دوست‌شیرازی تأکید کرد: هدف از تأمین سرویس مدارس این است که والدین خودشان مجبور نباشند فرزندانشان را به مدرسه ببرند تا علاوه بر بروز مشکل برای خانواده‌ها، از بار ترافیکی ناشی از تک‌سرنشینی خودرو نیز پیشگیری شود.

وی همچنین به بحث عدالت آموزشی و رعایت سرانه آموزشی در مناطق شهری گریزی زد و عنوان کرده بود: در برخی نقاط شهر شیراز با تراکم تأسیس آموزشگاه‌ها روبه‌رو شده و سرانه آن‌ها دراین‌خصوص افزایش‌یافته درحالی‌که نیاز منطقه به این میزان نیست. درعین‌حال برخی برای تحصیل فرزندان خود در مناطق خاص اقدام نموده و طرح آدرس را رعایت نکرده‌اند و همین مسئله باعث تحمیل و ایجاد یک هجمه ترافیکی سنگین به برخی مناطق شهر شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز به شناسایی مدارس ترافیک زا نیز اشاره و اعلام کرده که پس از شناسایی مدارسی که زمینه ایجاد ترافیک را فراهم می‌کنند، لیست آن‌ها به‌منظور رسیدگی به‌موقع از طریق استانداری به آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مربوطه اعلام و با همراهی و همکاری‌های صورت‌گرفته توسط آموزش‌وپرورش فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام‌گرفته است.


سخن پایانی:

 اگرچه پیش از بازگشایی مدارس شیراز استفاده از خطوط فعلی ایستگاه‌های مترو به مدت یک هفته از سوی شهرداری شیراز رایگان اعلام شده، اما به نظر می‌رسد اتخاذ تصمیماتی همچون شناورسازی ساعت کار ادارات دولتی و تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی برای مهار ترافیک نیز باید سریع‌تر و در همان روز ابتدایی در دستور کار قرار می‌گرفت.

از سویی دیگر به نظر می‌رسد ترافیک اصلی مهرماه و بازگشایی مدارس در شیراز از روز دوشنبه سوم مهر و پس از تعطیلات باشد و به اوج خود برسد و این معضل حسب توانایی مدیران استانی قابل پذیرش عموم جامعه نیست، امید داریم با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب این مورد را برطرف کنند بلکه این دغدغه عمومی برطرف شود.

انتهای پیام/





نظرات بینندگان