کد خبر: ۱۶۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

۸ سال دفاع مقدس؛ «جنگ اراده‌ها» و «نبرد روایت‌هاست»

در هشت سال جنگ تحمیلی ایران ثابت کرد که جنگ، «جنگ اراده‌ها» و نبرد، «نبرد روایت‌هاست» تا کشوری را به تسخیر درآورند که با دستان خالی توانست به قله افتخاراتی نائل گردد که جهانی را به حیرت درآورد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، راهبرد دشمن همواره تصویرسازیِ غلط از واقعیات و این امر را در طول سالیان متمادی نشان داده و سعی کرده آنچه را در آب‌وخاک سرزمین ما رخ می‌دهد به‌اشتباه به معرض دید بگذارد و تصوری غلط از هرآنچه است در اذهان نسل‌های نو بسازد پس واجب است همگان از جمله وارد عرصه روشنگری شده و واقعیات را آن‌گونه که بوده و هست به تصویر بکشند.

در همین راستا به مناسبت هفته دفاع مقدس ضروری است به معرفی برخی دستاوردهای پس از هشت سال جنگ، هشت سال ایستادگی با دستان خالی و هشت سال نبردی نابرابر بپردازیم تا خود روایتگر واقعی جان‌فشانی‌هایی باشیم که اجازه نداد یک وجب از این خاک نصیب بیگانگان شود.

روایتگر روزهای خون و قیام و مقاومتی باشیم که دشمن را با تمام قدرتش زمین‌گیر نمود، دشمنی که وقت آغاز جنگ تحمیلی اعلام کرده بود در کمتر از یک هفته در تهران پایتخت ایران خواهد بود، 8 سال با تمام قوا و حمایت کشورهای دنیا جنگید اما نتوانست یک وجب از این خاک را تسخیر و اشغال کند. آن هم در برابر نیروهایی که کمترین و یا بهتر است بگویم هیچ امکاناتی نداشتند.

اما این جنگ برکاتی نیز برایمان داشت، چرا که همین محدودیت تحریم و کمبود جوانان نخبه و متخصصینمان را بر آن داشت تا ایران را به کشوری تبدیل کنند که امروز یکی از قدرت‌های برتر دنیا در حوزه‌های سیاسی، نظامی، پزشکی، مهندسی، تجهیزات و... است.

دراین‌خصوص سردار یدالله بوعلی فرمانده سپاه فجر در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید:دستاوردهای بعد از دفاع مقدس حوزه‌های متنوعی دارد به‌ویژه در حوزه نیروهای مسلح که باقدرت ابتکار و خلاقیت و اعتماد به نفسی که جوانان ما در جنگ پیدا کردند، توانستند در همه ابعاد ورود کنند و امروز ما شاهد هستیم که محصولات بسیار متعدد و متنوعی ساختند که می‌تواند از تجهیزات کشورهای دیگری برتری هم داشته باشد.

به گفته سردار بوعلی، اگر بخواهیم به‌صورت موردی هم به این دستاوردها اشاره کنیم می‌توان از حوزه نانو، ژنتیک، پتروشیمی، پزشکی و درمان، ساخت دانشگاه و... نام برد به طور مثال ساخت پالایشگاه تولید بنزین «ستاره خلیج‌فارس» که یکی از پالایشگاه‌های نمونه است که توسط جوانان همین مملکت و نیروهای قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه ساخته شد و یا می‌توان از فازهای مختلف «پارس جنوبی» نام برد که در زمینه گاز و میعانات فعالیت دارد.


۸ سال دفاع مقدس؛ «جنگ اراده‌ها» و «نبرد روایت‌هاست»

رتبه برتر دنیا در حوزه مهندسی معکوس پهپاد

وی بر این باور است که در حوزه پهپاد ما یکی از کشورهای پیشرفته دنیا هستیم؛ الان جمهوری اسلامی ایران در حوزه مهندسی معکوس پهپاد، رتبه اول دنیا را دارد؛ در زمینه قدرت موشکی جز ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم؛ در حوزه مهندسی آب، خاک، کشاورزی و... جز کشورهای برتر دنیا هستیم به‌گونه‌ای که شرکت‌های دانش‌بنیان ما محصولاتشان به سراسر دنیا صادر می‌شود که همه اینها دستاوردهای پس از جنگ است.

فرمانده سپاه فجر فارس ادامه داد: فکر می‌کنم فشاری که در هشت سال دفاع مقدس و تحریم داشتیم، باعث شد کشورمان اکنون در این جایگاه قرار گیرد.

امروزه کشور به‌مراتب قوی‌تر از زمان جنگ است

وی در خصوص جان‌فشانی‌های هشت ساله دفاع مقدس نیز عنوان کرد: با وجودی که هم در حوزه آموزش، هم تجهیزات و امکانات و حتی سازماندهی خیلی مشکل داشتیم، ولی به بهترین شکل ممکن دفاع کرده و حریم کشورمان را حفظ کردیم و اکنون به جایگاهی رسیدیم که تمام نیازمندی‌هایمان را خودمان تأمین می‌کنیم و تجهیزات موردنیاز هم در حدی که می‌خواهیم در اختیار داریم. 

بوعلی با تاکید بر اینکه امروزه کشور به‌مراتب قوی‌تر از زمان جنگ است، گفت: همه دنیا می‌خواستند که ما نباشیم؛اما ما ایستادیم، اکنون هم هستیم و مطمئناً با وضعیتی که داریم مقتدر هم خواهیم شد. روشن است که همه بدخواهان اطراف‌مان، در هر فرصتی که برایشان پیش بیاید برای ضربه‌زدن، هیچ کوتاهی در حق ما نمی‌کنند و یا بهتر است بگویم اینکه کاری نمی‌کنند یعنی نمی‌توانند و اینکه نمی‌توانند؛ یعنی «ما می‌توانیم».

فرمانده سپاه فجر استان، اظهار کرد: ما امروز به‌واسطه جان‌فشانی‌های زمان دفاع مقدس و قطره‌قطره خون شهدایی که فدا شد تا این سرزمین بماند، فرصت پیدا کردیم تا خود را بیابیم، تجهیز کنیم و ارتقا دهیم و همین پیشرفت در حدی است که ما خاک، دریا و فضایمان را حفظ کنیم و این یک چیزی است که دنیا در حال مشاهده است. 

 سردار بوعلی می‌گوید: اگر کسی مدعی است که قدرت دارد با ما در بیفتد می‌تواند امتحان کند هر چند برخی کشورها چشمه‌هایی هم آمدند اما چنان سیلی محکمی خوردند که سرجایشان تا ابد نشستند.

 کلام آخر اینکه:

آنچه اکنون مهم است اینکه امروز «در دنیا یک جنگ عظیم و یک چالش بزرگ برپاست؛ نبردی که دیگر جنگ توپ و تفنگ نیست؛ بلکه جنگ اراده‌ها و عزم‌ها و سیاست‌ها و تدبیرهاست و ایران در جبهه‌ای از این جنگ در مرکز فرماندهی قرار دارد که افراد آن جبهه را ملت‌ها تشکیل میدهند و اتاق فرماندهی این طرف این جبهه، ایران است: ایرانی که با هشت سال ایستادگی با دستان خالی ثابت کرد که جنگ «جنگ اراده‌ها و «نبرد روایت‌هاست».

انتهای پیام/224224




نظرات بینندگان