کد خبر: ۱۶۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
امام‌جمعه اهل‌سنت شیراز در گفتگو با «شیرازه»:

شیعه و سنی از درخت تنومند اسلام هستند

امام‌جمعه اهل‌سنت شیراز گفت:دشمنان می‌خواهند با تفرقه،اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی جلوی تکثیر آن را در جهان بگیرند، ولی کور خواندند و ما همه مسلمانیم و از تنه درخت تنومند اسلام هستیم و ریشه‌مان در زمین و شاخه‌هایمان در آسمان پراکنده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، امام رحمه‌الله طی پیامی ۱۲تا ۱۷ ربیع‌الاول هر سال را به‌عنوان «هفتۀ وحدت» اعلام فرمودند تا در ایران و سراسر جهان اسلام، با تشکیل اجتماع و کنگرۀ اسلامی و جشن، ضمن تحکیم وحدت و برادری اسلامی، به پیشبرد انقلاب جهانی اسلام کمک شود. از آن زمان تاکنون در ایران و سایر کشورهای اسلامی هفتۀ وحدت باشکوه تمام برگزار می‌شود.

یکی از نقشه‌های استعمارگران در راه رسیدن به اهداف خود در کشورهای اسلامی، ایجاد تفرقه میان مسلمانان بوده و هست. آنها از دو طریق در صدد جلوگیری از وحدت ملت‌های اسلامی برآمده‌اند: یکی تقویت تعصب نژادی و قومی - طایفه‌ای یا ملی‌گرایی، و دیگری تحریک تعصبات فرقه‌ای مانند شیعه و سنی است.

مقصود از وحدت اسلامی، همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است. وحدت اسلامی به معنای یکی‌شدن مذاهب نیست؛ چراکه این نوع وحدت، نه شدنی است و نه منظور داعیان وحدت است؛ حتی به معنای شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست؛ بلکه منظور، کنارگذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قراردادن آنها در تعامل با یکدیگر و مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنۀ بین‌المللی است، به‌گونه‌ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام، هم سو و هم جهت حرکت کنند. 

در همین راستا شیخ عبدالواحد خواجوی امام‌جمعه اهل‌سنت شیراز در گفتگو با خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری ضمن تبریک میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و هفته وحدت گفت: شیعه و سنی هر دو کنار هم با توسل نگاه محبت‌آمیز به هم که داریم دشمن از آن رشک می‌برد که مسلمان‌ها هرچقدر که ما می‌خواهیم بینشان تفرقه ایجاد کنیم بر اتحاد و انسجام آنها می‌افزاید.

وی با اشاره به اسوه پیامبر (ص) گفت: پیامبر خدا به‌عنوان رحمت للعالمین فرمودند: من به‌عنوان رحمت مبعوث شده‌ام و برای تکمیلی اخلاق نیکو در مکتب اسلام توسط خداوند متعال برانگیخته شدم که اهل شیعه و سنت هم از این اصول تاسی می‌جویند.

امام‌جمعه اهل‌سنت شیراز اختلاف بین شیعه و سنی را دسیسه دشمن دانست و افزود: دشمنان اسلام همیشه می‌خواهند بین شیعه و سنی به بهانه‌های مختلف اختلاف بیندازند و مسائل قومی، قبیله‌ای و مذهب را مطرح می‌کنند و به‌وسیله نقشه‌های شوم درگیری و اختلاف‌هایی به وجود بیاورند؛ بلکه وحدت اسلامی شکل نگیرد.

وی اهانت به قران کریم و رسول اکرم (ص) را یکی از حرکات تفرقه‌افکنانه دشمنان اسلام بیان کرد و گفت: دشمنان با این‌گونه تحرکات درصدد بیزاری مردم از اسلام هستند و می‌خواهند با اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی جلوی تکثیر آن را در جهان بگیرند، ولی کور خواندند و ما همه مسلمانیم و از تنه درخت تنومند اسلام هستیم و ریشه‌مان در زمین و شاخه‌هایمان در آسمان پراکنده است.

شیخ عبدالواحد خواجوی در ادامه افزود: همان گونه که پیامبر (ص) در مدینه بین مهاجرین و انصار وحدت به وجود آورد و امت واحده را تشکیل دادند ماهم همچون وحدتی در بین شیعه و سنی را به وجود آوردیم.

امام‌جمعه اهل‌سنت گفت: وحدت اسلامی الحمدلله بین شیعه و سنی سیاسی نیست و برگرفته از فرموده خداوند متعال وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذککروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَیکُم إِذ کُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلوبِکُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَکُنتُم عَلیٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَکُم مِنها ۗ کَذٰلِکَ یُبَییِنُ اللَّهُ لَکُم آیاتِهِ لَعَلَّکُم تَهتَدونَ است که تمسک به قران کریم و سیره رسول اکرم (ٌص) است که مختص یک هفته نیست و این وظیفه ما است و بر ما واجب است که باهم یکی باشیم و پیرو قران و سنت پیغمبر در طول سال کنار هم باشیم و به کوری چشم دشمنان اسلام در تمام امورات شیعه و سنی باهم وحدت دارند و دشمن بداند که نمی‌تواند بین این دو مذهب اختلاف ایجاد کند.

انتهای پیام/224224




نظرات بینندگان