کد خبر: ۱۶۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
یادداشت/

علم وقتی ارزشمند است که علم نافع باشد

علم نافع علمی است که در خدمت بشر باشد. علم نافع علمی است که بااخلاق و تهذیب همراه شود، چنانچه امام خمینی (ره) فرمودند: اگر تهذیب نباشد علم توحید هم که بالاترین علم است هم به درد نمی‌خورد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در بیان جایگاه رفیع علم در اسلام همین بس که طلب علم را درهرحال بر زن و مرد مسلمان واجب کرده است؛ در کلمات پیامبر (صلی‌الله علیه واله) است: «طَلَبُ العالم فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ». در کلمات امام صادق (علیه‌السلام) نیز آمده «طَلَبُ العالم فَرِیضَةٌ عَلَی کُلِّ حَالٍ».

برای آگاهی از توجه اسلام به علم و ارج‌نهادن به آن، کافی است به این حدیث بنگریم که پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه واله) فرمود: «اُغدُ عَالِماً اَو مُتَعَلِّماً اَو مُستَمِعاً اَو مُحِبّاً وَ لَاتَکُن الخَامِسَ» یا دانشمند باش یا دانشجو یا شنوا از دانشمندان و یا دوستدار آنان، و هرگز نفر پنجمی نباش که هلاک خواهی شد!. 

 «کَفَی بِالعِلمِ شَرَفاً اَن یَدَّعِیهِ مَن لَاییحسِنُهُ وَ یَفرَح اِذَا نُسِبَ اِلَیهِ وَ کَفَی بِالجَهْلِ ذَمّاً اِنْ یَبْرأ مَنّ هُوَ فِیهِ» علم و دانش آن‌قدر شرافت دارد که هر کس آن را دارا نیست، ادعا می‌کند عالم است و اگر نسبت علم به او داده شود، خشنود می‌شود و اگر نسبت جهل به او داده شود، از آن تبرّی و برائت می‌جوید.

اما علم وقتی ارزشمند است که علم نافع باشد

علم نافع علمی است که در خدمت بشر باشد. علم نافع علمی است که بااخلاق و تهذیب همراه شود، چنانچه امام خمینی (ره) فرمودند: اگر تهذیب نباشد علم توحید هم که بالاترین علم است هم به درد نمی‌خورد.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی وزارت آموزش‌وپرورش را به تفکیک «علم نافع» از «علم غیرنافذ» در برنامه درسی دانش‌آموزان توصیه کردند و گفتند: علم نافع علمی است که استعدادهای نوجوان و جوان را شکوفا می‌کند و با سرمایه سازی برای آینده او، موجب پیشرفت و تعالی کشور می‌شود.
همچنین در بیان دیگری می‌فرماید: اسلام ما را به علم نافع فرامی‌خواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز می‌سازد، و از سوئی به او هویت می‌بخشد.

امروزه شاهد پیشرفت خیره‌کننده علم در دنیا هستیم. عصر جدید عصر کوانتوم و هوش مصنوعی است. جهان هر روز با اخبار تولید و ارتقای تکنولوژی‌های پیشرفته و کشفیات و یافته‌های جدید علمی مواجه می‌شود.

اما شوربختانه این پیشرفت‌ها با پیشرفت اخلاق و تهذیب همراه نبوده است.

بشریت همچنان با اخبار پیشرفت‌های علمی به آینده‌ای درخشان امیدوار می‌شود، با اخبار تولید سلاح‌های جدیدتر، مخرب‌تر و ترسناک‌تر آینده را تباه‌تر تصور می‌کند.

ازآنجاکه علم ابزاری است که هم می‌تواند در خدمت حق باشد و هم در خدمت باطل، شیطان و اعوان او همواره درصدد بوده‌اند تا علم را ابزاری برای نیل به اهداف پلید خود قرار دهند. 

از استفاده از سحر و جادو توسط فرعونیان گرفته تا ساخت سلاح‌های کشتارجمعی توسط مستکبران

امروزه نیز دنیای استکبار بخصوص شیطان بزرگ آمریکا به‌عنوان پیشروان جریان علم و تکنولوژی در جهان، همواره علم را وسیله سلطه‌جویی و استثمار جهانیان قرارداده‌اند.

از نمونه‌های بارز آن می‌توان به ساخت سلاح اتمی در جنگ قدرت بین مستکبران و حتی استفاده از آن در کشتار وحشیانه مردم در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی نام برد که برآیند در خدمت گرفتن دانشمندان غیر مهذب و علم غیر نافع برای اهداف شیاطین است.

دیگر ساخت سلاح‌های شیمیایی توسط متخصصان آلمانی و استفاده از آن در جنگ تحمیلی ایران و رژیم بعث عراق است، وقتی دانشمندان و عالمان بیولوژیک که قاعدتاً باید در جهت رفع دردهای بشر بکوشند دست به ساخت سلاح‌هایی می‌زنند که نسل‌هایی از مردمان بی‌گناه را گرفتار دردهای مزمن و غیرقابل‌تحمل می‌کند.

نمونه دیگری که علم در خدمت باطل درآمده ماجرای آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در نقاط مختلف جهان است که منشأ برخی از بیماری‌های همه‌گیر در مناطق مختلف بوده است.

آمریکا خود را همواره حافظ صلح و امنیت در جهان معرفی می‌کند؛ اما در واقع مرگبارترین سلاح‌ها را تولید و استفاده می‌کند. سلاح‌های کشنده از بزرگ‌ترین شرکت‌های اسلحه‌سازی و مهمات‌سازی جهان که عمدتاً آمریکایی‌اند، روانه بازارهای جهان می‌شوند و در این میان سیاست جنگ‌افروزانه این کشور نیز به تنش و هراس دامن زده و بازار داغی برای این جنگ‌افزارها ایجاد کرده است.

مقامات آمریکا اما هم‌زمان با فروش تسلیحات به کشورهای مختلف جهان، از سرزمین آنها برای استقرار پایگاه‌های نظامی (۷۵۰ پایگاه در جهان) و آزمایشگاه‌های بیولوژیک (حدوداً ۳۳۶ مورد در جهان) استفاده می‌کنند که عمده این آزمایشگاه‌ها که حدود ۶۰ مورد برآورد می‌شود در کشورهای هم‌جوار روسیه و چین قرار دارند و در این میان ۲۶ مورد در اوکراین واقع شده است.

اگرچه بسیاری از مقامات جهان و رسانه‌های معتبر ارقام فوق را مطرح می‌کنند اما گویی واقعیت فراتر از آن است و بر پایه اسناد فاش شده اخیر، آمریکا نه با ۳۰ کشور بلکه با ۴۹ کشور در این زمینه قرارداد امضا کرده است؛ قراردادهایی که شمار آن به ۵ هزار و ۶۲۹ مورد می‌رسد
 و حاکی از آن است که شمار آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا به‌مراتب بیشتر از این اعداد و ارقام اعلامی است.

استفاده جریان باطل در طول تاریخ‌گذشته و معاصر از علم برای سلطه‌گری و ظلم به حدی است که شمارش بخشی از آن همه نیز از عهده این نوشته بیرون است.

علمی که باید موجب شرافت و ملاک عیار انسانیت بشر باشد، دست‌مایه ظلم ظالمان و تعدی مستکبران بر مستضعفان شده است.

از این روست که در نگاه اسلامی، علمی که نفع ندارد، مطلوب نیست؛ حتی بزرگان معصوم (ع) از این علم به خدای سبحان پناه برده‌اند. از رسول خدا (ص) روایت است که فرمود: اللهم اعوذبک من علم لاینفع. و از امام علی (ع) روایت است که فرمود: «خیری نیست در دانشی که سود ندارد.»

نویسنده:جلال زحمت‌کشان،فعال رسانه

انتهای پیام/224224



نظرات بینندگان