کد خبر: ۱۶۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
توسط عضو مجلس خبرگان رهبری در استان فارس انجام شد:

پاسخ به اظهارات شهاب‌الدین حائری«قسمت دوم»

آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری عضو مجلس خبرگان رهبری در استان فارس در پی اظهارات شهاب‌الدین حائری پاسخی را به وی داد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، آیت الله علی اکبر کلانتری عضو مجلس خبرگان رهبری در استان فارس در پی اظهارات شهاب‌الدین حائری پاسخی را به وی داد.

متن جوابیه به شرح ذیل است:

قسمت دوم؛

آمریکاستیزی و غرب‌گریزی ایران را مورد حمله قرار می‌دهید و شعار «مرگ بر آمریکا» را نامشروع، غیرعقلانی و غیرعقلایی می‌شمارید! بسیار جای تعجب است که چشم بر جنایات بی‌شمار آمریکا می‌بندید! مگر جنایات این کشور مستبد، زورگو و جهان‌خوار در حق مردم ایران قابل احصا است؟!

 سازماندهی کودتای ۲۸ مرداد در سال ۳۲، تحکیم پایه‌های حکومت استبدادی شاه، کمک به تشکیل سازمان مخوف ساواک، تحمیل قانون استعماری کاپیتولاسیون، صحنه‌گردانی کودتای نوژه، تحریک و تشویق عراق به جنگ ۸ساله با ایران، ورود مستقیم به جنگ و کمک به صدام، سازماندهی و هدایت مخالفان نظام، اختصاص بودجه‌های کلان برای براندازی نظام، جنگ رسانه‌ای و نرم، تهاجم فرهنگی، سرنگونی هواپیمای مسافربری حامل ۲۹۰ نفر و اعطای نشان لیاقت به فرماندۀ این عملیات، تأسیس القاعده و داعش به اعتراف خود این کشور و... همۀ این‌ها تنها بخشی از جنایات این کشور است که هنوز هم به اشکال دیگر ادامه دارد.

لابد می‌گویید همۀ این‌ها، معلول اشغال سفارتخانه آمریکا در سال ۵۸ است. قطعاً چنین نیست. چراکه این کار - درست یا نادرست - در آغاز انقلاب واقع شد و به‌هرحال حل‌وفصل گردید. و پس از آن ایران، بارها اعلام کرده است اگر آمریکا حسن‌نیت نشان دهد، مثلاً اموال بلوکه‌شدهٔ ایران را آزاد کند و از موضع برابر وارد گفتگو شود، حاضر به مذاکره است. چیزی که هیچ‌گاه آمریکا به آن تن نداده است. همه می‌دانند مشکل اصلی آمریکا با ما، استقلال‌خواهی ایران، نفی غارت‌گری و نفی وابستگی به قدرت‌ها است و البته حمایت از مسلمانان مظلوم که نص قانون اساسی است. (اصل ۱۵۴) و خواستۀ قرآن کریم: ما لکم لاتقاتلون فی‌سبیل‌الله و مستضعفین من الرجال و النساء و الولدان (نساء/ ۷۵) و اقتضای مسلمانی: قال رسول‌الله (ص): من سمع منادیاً ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم (کافی/ ج ۲/ ص ۱۶۴)

می‌فرمایید: ایستادگی بر این آرمان‌ها، هزینه‌ساز است و مشکلات عدیده‌ای بر مردم تحمیل می‌کند. بله درست است. پافشاری بر استقلال‌خواهی، نه گفتن به قدرت‌های زورگو، کنارنیامدن با اسرائیل و کمک به مظلومان فلسطین و به‌طورکلی پیمودن راه عزت و حرّیت و آزادگی و یاری دین خدا، پرهزینه و مشقت‌بار است و بدون بذل مال و جان امکان‌پذیر نیست. ولنبلونّکم بشئ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین.

شما در اینجا پای تقیه را پیش می‌کشید و از ضرورت آن سخن می‌گویید. از جنابعالی می‌خواهم همۀ روایات باب تقیه را ببینید تا برداشت گزینشی و ناصواب نداشته باشید. با اندکی مرور بر این روایات معلوم می‌شود موارد تقیه مختلف و احکام آن گوناگون است. به تعبیر امام صادق (ع): للتقیه مواضع. من أزالها عن مواضعها لم تستقم له (کافی/ ج ۲/ ص ۱۶۸) همان امام صادقی که در یک جا می‌فرماید: لا دین لمن لا تقیة له (وسائل/ ج ۱۰/ ص ۱۳۱) در جای دیگر، چنان از روحیۀ انقلابی خود پرده برمی‌دارد که جز از سلحشوران آمادۀ جهاد انتظار نمی‌رود. سُدیر صیرفی می‌گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: به خدا سوگند! روا نیست که شما نشسته‌اید و (بر حاکمان جور) قیام نمی‌کنید. حضرت دربارۀ تعداد حامیانش در صورت قیام سؤالاتی کرد و سپس فرمود: همراه ما تا ینبع بیا! امام مرا به منطقه‌ای برد که چوپان نوجوانی بزغاله‌هایش را برای چرا آورده بود و آنجا نگاهی به چوپان کرد و به من فرمود: «سدیر! به خدا سوگند! اگر به تعداد این بزغاله‌ها، شیعه و پیرو داشتم روا نبود یک‌لحظه در برابر حکومت ظلم و جور بنشینم و برای گرفتن حقم قیام نکنم.» سدیر می‌گوید: از مرکب‌ها پیاده شدیم و نماز خواندیم. پس از نماز رفتم بزغاله‌ها را شمردم. فقط هفده رأس بودند. (کافی/ ج ۲/ ص ۲۴۲)

شما بر چه اساس احکام تقیه در آن زمان پرخفقان را به این زمان که عصر بیداری است تعمیم می‌دهید؟ عصری که ده‌ها میلیون جوان سلحشور و شهادت‌طلب در ایران و عراق و لبنان و یمن و دیگر نقاط جهان، گوش‌به‌فرمان رهبری شجاع، حکیم و محبوب از سلالۀ پیامبرند. قیاس این زمان با آن زمان، بسیار مع‌الفارق است.

علی اکبر کلانتری، نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری

انتهای پیام/

نظرات بینندگان