کد خبر: ۱۶۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
یادداشتی به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی؛

نقدی بر دوستی بچه مسلمان‌ها با یار مهربان

اشاره به این صحبت رهبر انقلاب خالی‌ازلطف نیست که فرمودند: «جای کتاب را هیچ‌چیز پر نمی‌کند کتاب را باید ترویج کرد»؛ آری این شخصیت بزرگ و آگاه، کتاب را به‌خوبی می‌شناسند و می‌دانند که برای کتاب‌خوانی چه باید کرد و ما نیز به عنوان یک بچه مسلمان باید رفتارمان را با «کتاب» این یار مهربان بهتر کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، ادعا می‌کنیم بچه مسلمان و شیعه هستیم و پیرو خط ولایت‌فقیه، اما تا حالا به این فکر کرده‌ایم که من بچه مسلمان شیعه به‌عنوان کسی که مدعی عشق به رهبر و ولی‌فقیه هستم چقدر به فرامین حضرت آقا گوش کرده و عمل نموده‌ام؟ 

شده تا حالا به این موضوع دقت کنید ببینید چقدر گوشمان به دهان رهبر انقلاب بوده و تا چه اندازه بلافاصله به گفته‌ها و خواسته‌های ایشان عمل کرده‌ایم؟ 

برای اینکه این سؤال را خودمان به خودمان، پاسخ دهیم لازم است، تنها یک مورد را بررسی کنیم و ببینم چقدر نسبت به فرموده رهبرمان عمل‌گرا بوده‌ایم. 

امروز که روز کتاب و کتاب‌خوانی است گذری بزنیم بر سخنان رهبر معظم انقلاب در ادوار مختلف تا ببینیم ایشان چه اندازه به کتاب‌خوانی تأکید کرده‌اند و دیدگاهشان نسبت به وضعیت کتاب‌خوانی در جامعه امروز چیست؟

 امام خامنه‌ای عزیز ۳۰ مهرماه ۱۳۷۵ در سخنانی فرمودند: «من هر زمان که به یاد کتاب و وضع کتاب‌خوانی در جامعه خودمان می‌افتم قلباً غمگین و متأسف می‌شوم و این به آن خاطر است که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید باید کتاب اقلاً ۱۰ برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد

بله ما خود را ولایت‌مدار و دوستدار ولی‌فقیه می‌دانیم؛ اما کار به جایی رسیده که امام‌مان می‌فرمایند: «قلباً از وضع کتاب و کتاب‌خوانی غمگینم»؛ حالا این سؤال را از خودمان بپرسیم که برای رفع این غم حضرت آقا چه کرده‌ایم؟

آیا می‌دانیم که کتاب‌خوانی یک واجب دینی و شرعی است؟ آیا هر کدام از ما در مقام پدر، مادر، همسر، معلم و یا هر نقش دیگری تلاش کرده‌ایم تا این واجب دینی را در زندگی خود و اطرافیانمان گسترش داده و جایگاهش را ارتقا دهیم؟


رهبر معظم انقلاب در چهارم دی‌ماه ۱۳۷۲ هم به این نکته که امروز کتاب‌خوانی و علم‌آموزی نه‌تنها یک وظیفه ملی بلکه یک واجب دینی است اشاره کرده‌اند و فرمودند که «از همه بیشتر جوانان و نوجوانان باید احساس وظیفه کنند


نقدی بر دوستی بچه مسلمان‌ها، با یار مهربان

به نظر اگر کتاب‌خوانی نه به‌عنوان یک تکلیف بلکه به چشم یک کار شیرین و یک وسیله برای آراستن شخصیت خویشتن تلقی شود همگان شوق خواندن کتاب و توسعه کتاب‌خوانی را خواهند داشت؛ پس ضرورت دارد که هر یک از ما به‌عنوان یک بچه مسلمان شیعه علی و ولایت‌فقیه، هم خودمان و هم اطرافیانمان را به این باور برسانیم که کتاب یک ضرورت دینی و شرعی است که روح بشر را تازه و شاداب نگاه می‌دارد و به فرموده رهبر انقلاب، «اگر انسان بخواهد در زمینه معنوی و فرهنگی‌تر و تازه بماند جز رابطه با کتاب چاره‌ای ندارد

در آخر اشاره به این صحبت رهبر انقلاب نیز خالی‌ازلطف نیست که فرمودند «جای کتاب را هیچ‌چیز پر نمی‌کند کتاب را باید ترویج کرد»؛ آری این شخصیت بزرگ و آگاه، کتاب را به‌خوبی می‌شناسند و می‌دانند که برای کتاب‌خوانی چه باید کرد و ما نیز به عنوان یک بچه مسلمان باید رفتار و رابطه‌مان را با «کتاب» این یار مهربان بهتر کنیم.

نویسنده: سمیه رعیتی فعال رسانه

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان