کد خبر: ۱۶۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه قیروکارزین در گفتگو با "شیرازه":

راهکار مقابله با جنگ شناختی جهاد تبیین است

مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه قیروکارزین گفت: مهم‌ترین ابزار جنگ شناختی رسانه است که به‌وسیله دروغ فریب وارونه‌سازی برجسته‌کردن نقاط ضعف و کتمان‌کردن نقاط قوت‌هاست، قوی‌ترین راهکار مقابله با جنگ شناختی جهاد تبیین است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، حجت‌الاسلام حسین حلفی مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه قیروکارزین در گفتگو با خبرنگار این رسانه در خصوص مقابله با دشمن در فضای رسانه گفت: یکی از راه‌های غلبه بر دشمن استفاده از تبلیغات و جنگ روانی یا به تعبیر دیگر جنگ شناختی است که بر دشمن تسلط پیدا کرد. 

 وی جهاد تبیین را مهم‌ترین روشن مقابله با دشمن در تمامی امورات دانست و افزود: مهم‌ترین ابزار جنگ شناختی رسانه است که به‌وسیله دروغ فریب وارونه‌سازی برجسته‌کردن نقاط ضعف و کتمان‌کردن نقاط قوت‌هاست، قوی‌ترین راهکار مقابله با جنگ شناختی جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری فرمودند: جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است اینکه رهبر انقلاب، امروز می‌فرمایند «جهاد تبیین» این ترکیب، ساخته و پرداختۀ خودِ ایشان نیست، بلکه رسول خدا (ص) این تعبیر را برای تبیین‌گری عمار یاسر به کار بردند و فرمودند: «تو جهاد کرده‌ای!» بعد از جنگ احد که مسلمانان به‌ظاهر صدمۀ سنگینی خورده بودند و هفتاد و دو شهید، من‌جمله «حمزه سیدالشهدا (ع)» داده بودند، یهودیان مدینه زبان درآورده بودند و جسارت می‌کردند و طعنه می‌زدند.

مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه قیروکارزین در ادامه بیان کرد: آنها می‌خواستند با شماتت و سرزنش، جامعۀ اسلامی و جبهۀ حق را تضعیف کنند عمار یاسر و یکی از دوستان ایشان، داشتند از مقابل این یهودی‌های مدینه عبور می‌کردند آنها شروع کردند به شماتت و گفتند: چه شد عمار؟ مگر پیامبر شما باخدا مرتبط نبود؟ مگر قول نصرت الهی به شما نداده بود؟ پس چه شد؟ چرا در این جنگ شکست خوردید و هفتاد و دو کشته دادید؟ وعده‌های الهی چه شد؟ دوست عمار یاسر که همراه ایشان بود، به یهودیان گفت: من با شما بحث نمی‌کنم، شما ایمان من را ضعیف می‌کنید... ولی عمار گفت: نه، اتفاقاً من با شما بحث می‌کنم و جوابتان را می‌دهم. او به یهودیان گفت: پیامبر (ص) به ما فرموده بود که اگر سخن من را گوش کنید خدا به شما کمک خواهد کرد؛ ولی ما در این جنگ، سخن پیغمبر (ص) را گوش نکردیم، ایشان فرموده بود که آن تنگه را نگه دارید و دنبال غنیمت نروید، ولی ما دنبال غنیمت رفتیم و تنگه را نگه نداشتیم و شکست خوردیم؛ خدا با کسی شوخی ندارد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: وعدۀ خدا سرِ جایش هست، آن وعده‌ای که رسول خدا (ص) به ما داده است هم سرِ جایش هست. عمار نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت: یا رسول‌الله، یهودی‌ها این‌جوری گفتند و من این‌جوری جوابشان را دادم، رسول خدا (ص) فرمود: تو که در مقابل آنها ایستادی و جواب تبلیغات و شبهه‌پراکنی آنها را دادی، جهاد فی‌سبیل‌الله کردی. (أَنَ الْمُسْلِمِینَ لَمَّا أَصَابَهُمْ یَوْمَ أُحُدٍ مِنَ الْمِحَنِ مَا أَصَابَهُمْ لَقِیَ قَوْمٌ مِنَ الْیَهُودِ بَعْدَهُ بِأَیَّامٍ عَمَّارَ بْنَ یَاسِرٍ وَ حُذَیْفَةَ بْنَ الْیَمَانِ فَقَالُوا لَهُمَا: أَ لَمْ تَرَیَا مَا أَصَابَکُمْ یَوْمَ أُحُدٍ... یَا عَمَّارُ قَدْ وَصَلَ إِلَیَّ خَبَرُکُمَا، أَمَّا حُذَیْفَةُ فَإِنَّهُ فَرَّ بِدِینِهِ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ أَوْلِیَائِهِ فَهُوَ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ. وَ أَمَّا أَنْتَ یَا عَمَّارُ فَإِنَّکَ نَاضَلْتَ عَنْ دِینِ اللَّهِ، وَ نَصَحْتَ لِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ، فَأَنْتَ مِنَ الْمُجَاهِدِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، الْفَاضِلِینَ» جهاد تبیین مهم‌ترین راهکار دفاعی در جنگ شناختی و جنگ ترکیبی است.

حلفی افزود: جهاد تبیین، آگاه‌سازی مردم و آمادگی جامعه را مهم‌ترین دفاع می‌داند جامعه به‌واسطهٔ نقشی که دارد باید آگاه و آماده باشد از این نظر که خطراتی متوجهش هست و نیز می‌تواند نقش‌هایی را برای مقابله ایفا کند چون قدرت اجتماعی مهم‌ترین مؤلفهٔ قدرت ملی است. 

مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه قیروکارزین با اشاره به اینکه در جهاد تبیین روایت اول تعیین‌کننده است، گفت: ایجاد «روایت اول» یعنی پیروزی بدون جنگ! امروز نبرد اصلی، نبرد روایت‌ها، نمادها و نشانه‌هاست و کسانی پیروز میدان نبرد رسانه‌ای خواهند شد که روایت اول را می‌سازند و با روایت بهتر و عرضه سریع‌تر آن را غالب کنند؛ چرا که در جنگ روایت‌ها هر کس روایت اول را خلق کند مسیر خبر را در اختیار گرفته است.

وی گفت: جنگ روایت‌ها ریشه در جنگ گفتمان دارد انسان با دستیابی به «قدرت گفتمانی» در حقیقت، «قدرت روایت‌سازی» خود را افزایش داد. در شرایطی که امروز هر یک از افراد با حجم بالایی از اطلاعات مواجه است، این روایات هستند که فرد را در ابعاد ادراکی تحت‌تأثیر قرار داده و حتی در تصمیم‌گیری آن‌ها نیز اثر به سزایی می‌گذارند. جهاد تبیین، مهم‌ترین راهکار مقابله با جنگ روایت‌ها در فضای سایبری است. 

حلفی در پایان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر امروز فضای سایبری از فضای واقعی، حقیقی‌تر شده است، گفت: باید برای مدیریت نفوذ دشمن در این فضا، جهاد تبیین مجازی نیز محقق شود. شایعه‌سازان رسـانه‌ای بـا مطرح‌کردن قطـره چکانـی شـایعات یکـی پـس از دیگـری بـه ســطح افــکار عمومــی نفــوذ مــی‌کننــد هــدف از ایــن نفـوذ بـرای رسـانه‌هـا تبدیـل مخاطـب فعـال بـه مخاطـب منفعــل اســت تــا بتواننــد در موقعیــت‌هــای حســاس سیاســی، اجتماعــی و فرهنگــی آن‌هــا را بــه ســرپل سوءاستفاده خـود بـدل کننـد.

انتهای پیام/224224 

نظرات بینندگان