کد خبر: ۱۶۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست فارس:

آلودگی رودخانه کُر تحت پایش است

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان فارس گفت: روی عملکرد پتروشیمی شیراز و پسماندهای حاشیه رودخانه کر نظارت داریم ، محیط زیست سعی دارد به صنعت کمک کند، با تعامل حرکت می‌کنیم، سعی داریم انگیزه کار صنعتی را کند نکنیم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، پور شیرزاد مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه محیط‌بانان و مأموران محیط‌زیست چون سربازان گمنام در مناطق مختلف استان فارس حضور دارند و از عرصه‌های محیط‌زیست مراقبت می‌کنند گفت: کارهای سترگی در محدوده و حوزه محیط‌زیست استان انجام شده ولی بی‌نام بوده است. لازم است با تبیین موضوع این کارها رسانه‌ای شود تا مردم از نتایج این کارها و اقدامات آگاه شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با اشاره به اینکه در شیراز دو دستگاه جدید سنجش آلایندگی هوا به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد گفت: رویکرد ما حفاظت مشارکتی است، اگر مردم پای‌کار باشند حفاظت مشارکتی بهتر جواب می‌دهد، در استان فارس این رویکرد دنبال شده است، در پارک ملی بمو که از ارزش خاصی برخوردار است این حفاظت مشارکتی دنبال می‌شود.

پور شیرزاد اضافه کرد: ما معتقد به اقتصاد چرخشی هستیم؛ یعنی اقتصادی که پسماند کمتری تولید کند و از ظرفیت‌ها بیشتر بهره‌گیری شود، با همین نگاه به همه کارخانه‌ها استان نگریسته‌ایم و حتی به پسماندها هم نگاه سودآور داشته‌ایم که برای جامعه ایجاد درآمد و اشتغال کند، در حوزه مدیریت پسماند و نظارت بر فاضلاب به‌طورجدی ورود کرده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس ادامه داد: آمارها بیانگر آن است که نظارت‌ها و اقدامات دستگاه‌ها برای حفظ محیط‌زیست درصد قابل‌توجهی بهتر شده، افزایش ظرفیت ایجاد شده، اعتبارات خاص اختصاص‌یافته و در سایر شهرها هم در حوزه پسماند و فاضلاب نظارت کرده‌ایم.

وی اشاره کرد: آلودگی رودخانه کر تحت پایش است و روی عملکرد پتروشیمی شیراز و پسماندهای حاشیه رودخانه کر نظارت داریم. محیط‌زیست سعی دارد به صنعت کمک کند، با تعامل حرکت می‌کنیم، سعی داریم انگیزه کار صنعتی را کند نکنیم، بارها بر تعامل با صنعت به طور ضابطه‌مند تأکید کرده‌ایم. فشارهای محیط‌زیست باعث بهبود شرایط دفع بهداشتی زباله و فاضلاب‌ها در استان فارس شده است، برای پرکردن چاه‌های غیرمجاز و حفظ سفره‌های آب زیر زمینی و حفظ تالاب‌ها تلاش زیادی انجام شده است .

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با اشاره به بوی نامطبوع در شرق شیراز هم گفت: در محدوده شرق شیراز شاهد انتشار بوهای مشمئزکننده از سرریز فاضلاب‌های صنعتی هستیم، بارها به مسئولان و متولیان تذکر داده شده است بوهای نامتعارف در محدوده شرق شیراز ناشی از همین امر است.

پور شیرزاد، بسیج را بازویی توانمند برای اجرای برنامه‌های سازنده دانست و گفت: بسیج مسئولیت‌هایی خطیر بر عهده دارد، ما بسیج را از خود می‌دانیم و از ظرفیت‌های آن نیز بهره‌مند هستیم، همواره در عرصه حفظ محیط‌زیست به صورتی جدی و بسیجی وار ورود کرده‌ایم. البته چالش‌هایی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها مشکلاتی بروز کرده است، تالاب‌های ما خشک شده و این تأثیر منفی بر روی جوامع محلی دارد، معیشت خانواده‌ها را به خطر انداخته است و لازم است که مدیریت بهتری در این عرصه اعمال گردد.

وی با تقدیر از مسئولان بسیج رسانه اضافه کرد: بسیج رسانه هم باید کمک کند و افکار عمومی را حساس نماید، افکار عمومی باید روی حفاظت از خاک و حفاظت از آب حساس شود، همچنین روی مدیریت پسماند حساس شود بسیج رسانه در این زمینه می‌تواند کمک قابل‌توجهی به ما کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس افزود: برای دفع پسماندهای ویژه به دنبال آن هستیم که مکانی ویژه طراحی و تعیین شود، حفظ کیفیت خاک بسیار مهم است، امسال دقت بیشتری روی حفاظت از خاک شده است و در مرودشت همایشی با حضور مقامات کشوری و استانی برای حفاظت از خاک برگزار خواهد شد و نوآوری‌ها و برنامه‌های حفاظت در این همایش تبیین خواهد شد.

هادی رضایی رئیس بسیج رسانه استان فارس نیز با تقدیر از مسئولان محیط‌زیست استان خواستار تشدید نظارت‌ها در حوزه محیط‌زیست شد و از پیگیری و دغدغه‌مندی محیط‌زیست تشکر کرد و از مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان و دیگر مسئولین خواست تا با حمایت اصحاب رسانه وهمت دستگاه قضا مسائل و مشکلات رودخانه کر و پتروشیمی را تا حصول نتیجه و حل مسئله پیگیری کنند.

آلودگی رودخانه کُر تحت پایش است

وی نصب دستگاه سنجش کیفی آلایندگی هوا را یکی دیگر از مطالبات به حق مردم دانست و بیان داشت: شهروندان و اهالی منطقه باید بدانند در چه درجه آلایندگی تنفس می‌کنند.
وی با اشاره به مسائل ایجاد شده از سوی پتروشیمی، در مرودشت در طی سال‌ها خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر به موضوع شده و از مسئولین محیط‌زیست، روند نظارت بر این صنعت را جویا شد.

رضایی از برگزاری همایشی که برای احیای آب‌وخاک در شهرستان مرودشت برگزار خواهد شد استقبال کرد و آن را فرصتی برای تبیین موضوع و ارزش‌گذاشتن به همه تلاش‌هایی دانست که در این عرصه انجام شده است.

یوسف حسنی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مرودشت نیز در این نشست گزارشی از چگونگی هماهنگی‌ها برای برگزاری همایش حفاظت از آب‌وخاک در مرودشت ارائه داد و به برخی جنبه‌های حفظ محیط‌زیست در این شهرستان اشاره کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مرودشت افزود: در کلان‌شهرها ایستگاه سنجش هوای محیط‌زیست نصب شده است، در شهرستان مرودشت چنین ایستگاه‌هایی نیست و شهرداری‌ها متولی نصب این دستگاه‌ها هستند، از محل درآمد آلایندگی که شهرداری‌ها دریافت می‌کنند این ایستگاه‌ها باید نصب شود. مرودشت از جمله شهرستان‌های بزرگ است و از وجود این ایستگاه‌ها همچنان محروم است، کتباً هم به شهرداری اعلام شده و مرودشت باید از این ایستگاه‌ها برخوردار باشد.

حسنی ادامه داد: محیط‌زیست اگر جایی مطمئن شود که مدیریت نامناسب پسماند باشد اعلام‌جرم می‌کند، به‌عنوان نمونه برای پسماند در حاشیه رودخانه کر اعلام‌جرم کرده و با همراهی دادستان مرودشت به مسببان تذکر داده شده است، قطعاً رأی شایسته‌ای در این حوزه صادر خواهد شد، منابع نشر آلایندگی در شهرستان مرودشت شناسایی شده و منتظر برخورد قاطع قضایی هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مرودشت اضافه کرد: در حوزه سلامت آب هم محیط‌زیست نظارت کامل دارد.

وی در باره برگزاری همایش آب‌وخاک در این شهرستان گفت: همایش شهرستان مرودشت با مشارکت محیط‌زیست و دستگاه‌های مسئول برگزار خواهد شد و برای حفظ بیشتر و بهتر منابع آب‌وخاک این فرصت را با حضور دغدغه‌مندان ارج خواهد گذاشت.

گل آفرین زارع رئیس اداره روابط‌عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس نیز در این نشست با بیان اینکه بسیج همواره در کنار محیط‌زیست بوده است و دغدغه‌های محیط‌زیست را می‌داند، افزود: کار ما جهاد تبیین است و در این عرصه از وجود بسیج هم بهره‌مند هستیم.

رئیس اداره روابط‌عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس، اصل پنجاه قانون اساسی را ظرفیت بسیار عالی برای حفاظت محیط‌زیست دانست و گفت: قطعاً بسیج در این عرصه می‌تواند مشارکت دوچندان داشته باشد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در این عرصه کار اطلاع‌رسانی نیز تقویت خواهد شد.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان